Intel sänker priserna för Dell?

Permalänk
Melding Plague

Intel sänker priserna för Dell?

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel sänker priserna för Dell?</b></font> <small class="small">torsdag 9 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Efter ryktena om att Dell förhandlar med AMD har Intel lanserat en budget dual-core processor och prissänkt Pentium D 9-serien, skriver <a href="http://www.digitimes.com/mobos/a20060308PR213.html" target="_blank">Digitimes</a>. Dessutom säger källor till Digitimes att Intel har ökat Dells rabatter, för att se till så att de inte väljer andra leverantörer av processorer (läs AMD).<br /><br />Dell säljer en Poweredge SC430 i Taiwan för motsvarande 243 amerikanska dollar med gratis uppgradering till en Pentium D 820, medan bara processorn enligt Intels prislista på nätet kostar 241 dollar i kvantiteter om 1000 stycken.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2 dollar för resten

Permalänk
Medlem

Hmmm inte helt ok enligt konkurrensregler.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Hmmm inte helt ok enligt konkurrensregler.

Antinget det eller så tar Intel ut ruggiga överpriser direkt av slutkund.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Antinget det eller så tar Intel ut ruggiga överpriser direkt av slutkund.

Skulle gissa på alternativ två.

Permalänk
Medlem

Orättvist!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Hedersmedlem

Intel med rent mjöl i påsen...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Intel gör förlustaffärer för att hålla AMD borta från de stora kontrakten.

Gissa var dom tar igen dessa....

Jag fortsätter härmed min världsomfattande Intelbojkott.

Permalänk

Försiktigt... Conroe är på väg...

Det är lätt att hata Intel. Efter alla dessa år med Pentium 4, höga temperaturer, dyra priser, Extreme-Editions som är värdelösa och fläktar som låter... Att de sedan, enligt spekulationerna tar ut överpriser där de kan (av oss sweclockers såklart ) och ger dom teknikrika asiaterna en gratisdator på köpet med processor, får en att bara vilja köpa upp en massa AMD's på egen bekostnad bara för att öka deras andel.

Men å andra sidan, det är väldigt lätt att tycka om AMD just nu. Snabba processorer, överklockningsvänliga, tysta och kalla och i vissa fall även olåsta multipliers (FX-serien) som gör det barnsligt enkelt att klocka 10-15%. Alltid redo med andra ord. Men kom då ihåg, att utan den första Athlon-processorn så va AMD bara en liten loser i gänget, någon som Intel aldrig brydde sig om. Då levde Intel på Pentium III, som än idag (mina föräldrars dator har en 1000MHz PIII) känns snabb och stabil.

AMD har tyvärr inte lärt sig av Intels misstag. Det räcker inte med att bara vara bäst. Man får aldrig ta det för givet. Det är alltid dom små sakerna som entusiasterna uppskattar. Ett exempel på AMD's grova misstag är bortplocket av de överklockningsvänliga Opteron 144 och 146 till socket 939. Varför? Joo, för att AMD's trognaste kunder, de som pratat bäst om AMD och de vars åsikt betyder allt för miljontals konsumenter på Internet, kom på att denna processor hade potential som AMD inte räknat med.

AMD måste skapa mer än bara snabba processorer. De måste skapa ett värde som gör att kunden blir dom förevigt trogen. Allt annat kommer och går. Vi kanske till och med behöver en tredje stor konkurrent? Just nu ser framtiden turbulent ut. Snart kanske Intel är favoriten igen... vem vet?

Så jag säger bara en sak: försiktigt AMD... Conroe är på väg...!
------------------------
AMD 64 X2 4400+ | MSI K8N Neo4-FI | PowerColor X800GT 256MB DDR3
2*512 MB Dual-DDR GeIL Value | NEC ND-4551A | Arctic Cooling System

Visa signatur

DreamLighter has spoken...

Permalänk
Avstängd

En annan orsak till att man kanske inte borde gilla intel är deras affärsmetoder. Dom har aldrig varit schyssta och visst det är ju konkurans. Men dom där knepen är olagliga och dom som inte är det borde vara det.

Men jag gillar deras processorer. Iaf de som härstammar från Pentium M. Ska bli intressant att se hur Conroe presterar i "verkligheten" sen.

Men jag hillar ju HTT och integrerad minneskontroller.

Permalänk
Avstängd

P4 northwood väljer ni att glömma alltför ofta. upp till 2.8-3.0 GHz var den en mycket trevlig processor. Lätt att kyla och bra prestanda.

Efter den följde en del snabba fulhack för att hålla sig något sånär på banan under tiden som de satte sig ner och påbörjade arbetet med de processorer som är på väg ut nu strax.

Jag har sagt det förr och säger det igen. Om Amd vill konkurrera på allvar så får de faktiskt anstränga sig lite mer och börja släppa egna stabila och bra chipset som inriktar sig på företagsmarknaden. Företagsmarknaden vill inte ha ett brokigt hopplock av chip från ett antal olika tillverkare i sina maskiner. Sannolikt har Amd inte resurser tillräckligt för att kunna göra det just nu.

Jag minns med en tår i ögat när jag körde min gamla 1.4 Athlon mot ett Amd 760 chipset. Den maskinen var lika stabil och förutsägbar som vilken intelburk som helst. Det enda som håller mig kvar i intelland är Amds avsaknad av trovärdiga chipset för desktopmarknaden.

Permalänk
Medlem

Jag är bara inte helt säker på vad som är så jäkla fel i Dell/Intel affärerna. Dell sätter sig vid förhandlingsbordet med Intel och säger "hej, vi köper 1 000 000 cpu'er om vi får dem för 125$ st. Vi köper bara 500 000 om vi får betala 150$ st. (dels för att de kan köpa AMD cpu'er, och dels för att försäljningen sjunker, när slutpriset på burken är högre) Klart som fasen Intel snubben säger 130$ och är glad om han får det. Det fungerar likadant i alla andra företagsinköp, köparen försöker få ett så bra pris som möjligt, med alal medel, och säljaren försöker i sin tur balansera köparens behov mot sina egna möjligheter till maximal vinst.

Sen är det väll knappast en nyhet att en cpu kostar max ett par 100 svenska träpengar när den åker från fabriken. (Med andra ord, dess faktiska kostnad för Intel) Sen har man en pris stege, för att öka förtjänsten. Det är väll ingen som tror att en Pentium D 950 är dyrare att tillverka än en Pentium D 920 (6371:- vs 2489:- shg.biz, ett exempel i högen) Ovanpå det, är en Pentium D 805 samma cpu, med 1mb cache mindre / core, vilket gör den marginellt billigare att tillverka... men inte motsvarande prisskillnaden där iheller.

Och AMD gör precis likadant. Nånting annat som är intressant. Det var ingen som skrek om osjysta affärsmetoder när AMD sålde olåsta cpu'er till ett mycket lägre pris än Intel. Skenheligt? Dubbelmoral? nä, visst ska man kräva att Dell är fri att handla cpu'erna var de vill, men det får inte automatiskt betyda att de INTE får handla av Intel enbart. Vill de det, och de får ett bra pris, då är det upp till dem.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag är bara inte helt säker på vad som är så jäkla fel i Dell/Intel affärerna. Dell sätter sig vid förhandlingsbordet med Intel och säger "hej, vi köper 1 000 000 cpu'er om vi får dem för 125$ st. Vi köper bara 500 000 om vi får betala 150$ st. (dels för att de kan köpa AMD cpu'er, och dels för att försäljningen sjunker, när slutpriset på burken är högre) Klart som fasen Intel snubben säger 130$ och är glad om han får det. Det fungerar likadant i alla andra företagsinköp, köparen försöker få ett så bra pris som möjligt, med alal medel, och säljaren försöker i sin tur balansera köparens behov mot sina egna möjligheter till maximal vinst.

Håller med. Men vad om Intel säger till Dell, att om ni köper AMD cpu'er, så slutar vi sälja cpu'er till er, eller tar ett mycket högre pris? Fast iofs vet jag inte ett dugg om hur dom har förhandlat fram priserna

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
P4 northwood väljer ni att glömma alltför ofta. upp till 2.8-3.0 GHz var den en mycket trevlig processor. Lätt att kyla och bra prestanda.

Efter den följde en del snabba fulhack för att hålla sig något sånär på banan under tiden som de satte sig ner och påbörjade arbetet med de processorer som är på väg ut nu strax.

Jag har sagt det förr och säger det igen. Om Amd vill konkurrera på allvar så får de faktiskt anstränga sig lite mer och börja släppa egna stabila och bra chipset som inriktar sig på företagsmarknaden. Företagsmarknaden vill inte ha ett brokigt hopplock av chip från ett antal olika tillverkare i sina maskiner. Sannolikt har Amd inte resurser tillräckligt för att kunna göra det just nu.

Jag minns med en tår i ögat när jag körde min gamla 1.4 Athlon mot ett Amd 760 chipset. Den maskinen var lika stabil och förutsägbar som vilken intelburk som helst. Det enda som håller mig kvar i intelland är Amds avsaknad av trovärdiga chipset för desktopmarknaden.

Vad då ett hoppplock av bråckiga chip? Hur många hundra ggr mer olika chipset har inte intel?
Medparten av chipseten som används idag är Nforce4 från Nvidia, ATI RS/RDxxx chipset, ULI Mxxx eller Via KM.. hur många chipset har intel? Det är väl över tio minst enbart för desktop marknaden.

För Server segmentet finns Nforce4 Pro serien eller Amds egna AMD-8111/8131...

Permalänk
Medlem

Om det skulle komma en konkurrent nu tror jag AMD eller Intel skulle köpa upp dem rätt fort. Intel skulle nog inte vilja hamna i samma situation mot en tredje tillverkare som de gjort med AMD.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Morkis, det är inte riktigt sant, Intel har alltid 3-4 chipset för desktop marknaden 2-3 för server och 1-2 för laptops. Sen har de ju en överproduktion på gamla chipset kretsar som tillverkarna av moderkort har ett behov av för budget modeller osv. Sen är det ju värt att påpeka att chipsetten inom varje grupp oftast igentligen är desamma, med tillägg för integrerad grafik osv.

Jag är ganska övertygad om att AMD kunde locka 5% mer prestanda ur sina cpu'er med ett eget bra chipset, men stabilare tror jag inte de blir generelt. Svårt mål, då burkarna redan är stabila. Det är igentligen det ända övertaget serverplatformen har hos AMD, där de har ett par jäkligt fina egenutveklade chipset.
B!

Edit
Bacon
VIA.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vad då ett hoppplock av bråckiga chip? Hur många hundra ggr mer olika chipset har inte intel?
Medparten av chipseten som används idag är Nforce4 från Nvidia, ATI RS/RDxxx chipset, ULI Mxxx eller Via KM.. hur många chipset har intel? Det är väl över tio minst enbart för desktop marknaden.

För Server segmentet finns Nforce4 Pro serien eller Amds egna AMD-8111/8131...

Poängen var att det står Intel på intels chip och det är samma tillverkare som nätverkskortet och processorn och ofta grafiken då den är integrerad.

-=Mr_B=-

Med stabil menade jag mer ur praktisk synvinkel. Amd har nog en större benägenhet att köra längre serier så att företag kan hålla stabila plattformar. Helt enkelt en fast och fin grund att utveckla standardinstallationer på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag är bara inte helt säker på vad som är så jäkla fel i Dell/Intel affärerna. Dell sätter sig vid förhandlingsbordet med Intel och säger "hej, vi köper 1 000 000 cpu'er om vi får dem för 125$ st. Vi köper bara 500 000 om vi får betala 150$ st. (dels för att de kan köpa AMD cpu'er, och dels för att försäljningen sjunker, när slutpriset på burken är högre) Klart som fasen Intel snubben säger 130$ och är glad om han får det. Det fungerar likadant i alla andra företagsinköp, köparen försöker få ett så bra pris som möjligt, med alal medel, och säljaren försöker i sin tur balansera köparens behov mot sina egna möjligheter till maximal vinst.

Sen är det väll knappast en nyhet att en cpu kostar max ett par 100 svenska träpengar när den åker från fabriken. (Med andra ord, dess faktiska kostnad för Intel) Sen har man en pris stege, för att öka förtjänsten. Det är väll ingen som tror att en Pentium D 950 är dyrare att tillverka än en Pentium D 920 (6371:- vs 2489:- shg.biz, ett exempel i högen) Ovanpå det, är en Pentium D 805 samma cpu, med 1mb cache mindre / core, vilket gör den marginellt billigare att tillverka... men inte motsvarande prisskillnaden där iheller.

Och AMD gör precis likadant. Nånting annat som är intressant. Det var ingen som skrek om osjysta affärsmetoder när AMD sålde olåsta cpu'er till ett mycket lägre pris än Intel. Skenheligt? Dubbelmoral? nä, visst ska man kräva att Dell är fri att handla cpu'erna var de vill, men det får inte automatiskt betyda att de INTE får handla av Intel enbart. Vill de det, och de får ett bra pris, då är det upp till dem.

B!

kom bara att tänka på att du inte verkar tänka på reklamkonstnaderna, alla arbetare över hela världen, allting som ingår, fabirkskostnader, el, vatten å alltihopa, listan kan göras lång. Men visst tjänar dom mycket de håller jag med om. Men alla företag måste väl gå med vinst annars säckar dom ihop och klarar inte konkurrensen? ..

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Poängen var att det står Intel på intels chip och det är samma tillverkare som nätverkskortet och processorn och ofta grafiken då den är integrerad.

And your point being? Är det någon som faktiskt bryr sig om en sådan sak? Du får faktiskt installations skivor med dig vid köpet. De enda som bryr sig om ifall det står intel/realtek/d-link/3Com etc på kretsarna brukar vara märkestrogna kunder... Jag skiter i ifall det hade ståt volvo på dem så länge de levererar prestandan jag är ute efter

Permalänk

Det stora problemet är väl att kunden knappast får köpa datorn billigare pg. detta...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Den dag som Dell börjar med AMD-prollar blir en bra dag för Dell.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vart ligger felet, får inte Dell köpa komponenter från vilka de vill? När jag handlar privat köper iaf jag från det stället där jag får bäst deal... Intel får ju sänka priserna hur mycket de vill, så länge de inte vidtar andra åtgärder typ mutar personer inom Dell, ingår ogiltiga avtal osv. Förövrigt så har ju AMD lika stor möjlighet att sänka sina priser precis som Intel, men då krävs det iofs intresse från Dells sida. Men jag tycker att det är synd att Dell fortsättar att krama sig fast vid Intel och inte ger någon möjlighet till val...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
And your point being? Är det någon som faktiskt bryr sig om en sådan sak? Du får faktiskt installations skivor med dig vid köpet. De enda som bryr sig om ifall det står intel/realtek/d-link/3Com etc på kretsarna brukar vara märkestrogna kunder... Jag skiter i ifall det hade ståt volvo på dem så länge de levererar prestandan jag är ute efter

De som vill göra standardiserade installationer på större företag (som var det jag yttrade mig om) bryr sig tämligen mycket Det är en fråga om kostnad, även kallat TCO.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
De som vill göra standardiserade installationer på större företag (som var det jag yttrade mig om) bryr sig tämligen mycket Det är en fråga om kostnad, även kallat TCO.

Detta är inte något större problem idag.... kallas nätverksinstallation, går jävligt snabbt och du kan administrera många datorer på kort tid...

Permalänk
Medlem

Re: Försiktigt... Conroe är på väg...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamLighter
Ett exempel på AMD's grova misstag är bortplocket av de överklockningsvänliga Opteron 144 och 146 till socket 939.

vart står det att de plockat bort dom? Säljs/tillverkas dom inte längre? Och om så är- varför?

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

Re: Re: Försiktigt... Conroe är på väg...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cango
vart står det att de plockat bort dom? Säljs/tillverkas dom inte längre? Och om så är- varför?

Har du inte sett att fler talet modeller är bortplockade ut sortimentet på fler butiker samt att de höjde priset på samtliga modeller med 10-20% ???

Orsaken var att entusiastmarknad upptäcke att här hade vi en cpu för 1600kr (Opty 146 tex) som med lite klockning var lika snabb som en FX-57 för 9900kr (vid tillfället).....

Det skaddade företagets försäljning av dyrare modeller och därför kom det höjningar av priset. Vissa affärer kräver t o m (enligt vad jag har hört) att du ska intygga att processorna ska användas för serverbruk för att du ska f¨köpa den.....

Permalänk
Avstängd

Dells och Intels affärer är nog inte så olagliga och dom får gärna syssla med dom om dom vill. Liksom jag förstår Dell. Dom har insikt i Intels planer och har nog vetat ganska länge att ska dom gå över till AMD så blir det en dålig affär i längden. För skulle dom lägga ner många miljoner nu på att gå över till AMD bara för att sedan gå över till Intel igen i höst? Ser inte poängen med det.

Sen var det någon som sa att northwood var trevlig upp till 2-8-3-0GHz. Skulle säga att det var först med P4B 3.06 och P4C som den blev trevlig. Innan dess kunde man få mer prestanda billigare med Xp. Var några P4B som hann få uppgraderingen som höjde IPCn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Den dag som Dell börjar med AMD-prollar blir en bra dag för Dell.

Varför det? Varför ska de börja med AMD precis innan intel kommer göra riktiga processorer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Detta är inte något större problem idag.... kallas nätverksinstallation, går jävligt snabbt och du kan administrera många datorer på kort tid...

Ja, det är en metod att göra det jag pratade om innan. Förändrar inte resonemanget alls faktiskt