Fick tillbaka ett annat MB än det jag skickade in.

Permalänk

Fick tillbaka ett annat MB än det jag skickade in.

Skickade in mitt Epox 8kda3+ till Komplett eftersom det blivit defekt, fick idag tillbaka ett Epox 8kda7I. Det är säkert samma chip och så men det skiljer en del saker mellan dem som ni kan läsa här:

8kda3+: https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300323&view=detailed

8kda7I: https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308522&view=detailed

Det som jag bland annat hittat är att mitt gamla hade 7.1 ljud intregerat, Gigabit Ethernet och 3 platser för minnen. Medan det nya inte har detta och enbart 2 minnesplatser!
Använder iofs inte Gigabit Ethernet eller mer än 5.1 ljud i dagsläget men surt att jag inte har någon möjlighet att jag inte kan sätta i mer minne.=/

Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag nöja mig med det ändå? Tycker det känns segt att skicka tillbaka och vänta ännu längre då jag varit utan dator väldigt länge nu=(...

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk

Jag tycker att du skall ringa dem och fråga varför du fått ett sämre kort. Färre PCI-platser och 2 minnesplatser istället för 3. Säg att du har 3 stickor och vill kunna fläska på med ditt hemmabiosystem i 7.1, det kortet fixar ju inget av det och saknar ju dessutom Gigabit.

Skicka tillbaks. Det skulle jag gjort.

MVH/Thomas

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompathepilot
Jag tycker att du skall ringa dem och fråga varför du fått ett sämre kort. Färre PCI-platser och 2 minnesplatser istället för 3. Säg att du har 3 stickor och vill kunna fläska på med ditt hemmabiosystem i 7.1, det kortet fixar ju inget av det och saknar ju dessutom Gigabit.

Skicka tillbaks. Det skulle jag gjort.

MVH/Thomas

Ringde precis nu, de sa att det gått ur sortimentet och när det blir så ersätter de med det kort som är mest likvärdigt=/...aja får väl nöja mig med detta inte så mycket annat att göra.

EDIT* Nu när jag ska sätta på processorn behöver jag kleta på ny kylpasta då?

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem

men det där kortet är inte likvärdigt, det är sämre.
Jag skulle inte accepterat ett sådant byte, be om pengarna tillbaka istället

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle inte nöja mig med den "ursäkten". De ska ge dig en likvärdig produkt i utbyte. Finns ingen likvärdig produkt ska du ha en bättre produkt eller pengar tillbaka, absolut inte en produkt som "nästan" är likvärdig.

edit: De har t.ex. detta på lager, ser ut att vara ganska likvärdigt med ditt gamla kort.
- https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302513

Kolla igenom sortimentet så kanske du hittar en produkt som du skulle acceptera i utbyte och kontakta Komplett.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag skulle inte nöja mig med den "ursäkten". De ska ge dig en likvärdig produkt i utbyte. Finns ingen likvärdig produkt ska du ha en bättre produkt eller pengar tillbaka, absolut inte en produkt som "nästan" är likvärdig.

edit: De har t.ex. detta på lager, ser ut att vara ganska likvärdigt med ditt gamla kort.
- https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302513

Kolla igenom sortimentet så kanske du hittar en produkt som du skulle acceptera i utbyte och kontakta Komplett.

Jag blir så trött på detta, har varit utan dator i 5 veckor nu. Behöver dator för diverse arbeten och annat.
Komplett har nu stängt för helgen och isåfall måste jag ringa på måndag och då lär det dröja 1 vecka till innan jag får skickat tillbaka det och fått ett nytt=(.
Vet inte hur jag ska göra men blir så lack på att de skickar sämre...det är knappt man klarar sig på 1024 mb som jag har nu. Ska jag uppgradera blir det tvunget att köpa nytt moderkort och då kan jag nästan likaväl köpa ny dator...

Hur är det med kylpastan ifall jag kopplar in det? Behöver jag lägga på ny nu?

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Hedersmedlem

Man bör alltid rengöra och applicera ny pasta innan varje montering.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

du behöver inte lägga på ny, om den ser bra ut, men om det är smuts eller ojämnt så kanske det är en bra ide att göra det ändå

Om du inte vill skicka tillbaka det så tycker jag ändå att du ska ringa igen och klaga. Du kanske kan få några hundra tillgodo eller så. Du ska få en likvärdig produkt enl. dig och dina krav. Köpte du den för att du ville ha 3 minnesplatser så ska den nya ha det också.

Visa signatur
Permalänk

Ids dom börja tjafsa när det handlar om så lite pengar ändå, ger dom dig ett bättre kort kostar det dom mindre än 100 spänn och en nöjd kund får dom på köpet. Klart du ska ha ett bättre och inte ett sämre kort i utbyte.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk

Ett av problem är väl att det inte finns något moderkort kvar i samma klass som det jag hade därför att socket 754 är utgående. Inget av de korten de har i försäljning är lika bra=/.
Asus kortet Vicotnik tipsa om har visserligen 7.1 ljud och 3 minnesplatser och är väl det närmsta man kan komma, men jag har hört att detta kortet i övrigt inte är så bra, stämmer det?

Blir väl inte dirket billigare att skicka fram och tillbaka korten för dem då portot kostar en hel del. Ska ringa dem på måndag och höra med dem, fick inte heller med några skruvar eller något, förväntar de sig att jag ska använda de från mitt gamla moderkort då eller?

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem

Jag har haft Asus K8N och tyckte att det var väldigt bra, det går att klocka hyfsat på det plus att det är väldigt stabilt!

Permalänk
Medlem

Skruvar följer med chassit inte moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Back_Door_Man
Ett av problem är väl att det inte finns något moderkort kvar i samma klass som det jag hade därför att socket 754 är utgående. Inget av de korten de har i försäljning är lika bra=/.
Asus kortet Vicotnik tipsa om har visserligen 7.1 ljud och 3 minnesplatser och är väl det närmsta man kan komma, men jag har hört att detta kortet i övrigt inte är så bra, stämmer det?

Blir väl inte dirket billigare att skicka fram och tillbaka korten för dem då portot kostar en hel del. Ska ringa dem på måndag och höra med dem, fick inte heller med några skruvar eller något, förväntar de sig att jag ska använda de från mitt gamla moderkort då eller?

Jag har kört Asus sen mitt första bygge. Har byggt med en massa kort men frågar du mig är asus defenitivt bäst om man inte ska klocka så mycket. Och du skall aldrig godta ett sämmre som byte. Säger de att de skall skicka ett likvärdigt så måste de göra det, eller ett bättre, men det måste hålla minst samma klass som det gammla.

Säg till dem att du har 3 minnen och ett gigabit-nät att använda, de kan inte kolla om du har det eller inte och då du skickat in ett kort med detta så ska du ha ett kort med detta tillbaka. Det är inte ditt fel att de inte har ett likvärdigt kort inne så om de måste skicka ett bättre kort så är det deras fel, inte ditt. Eller så säger du att om de inte vill skicka ett kort av samma klass så skall du ha nya minnen som kompensation. Typ 2 ordentliga 1GB-stickor så du kommer upp i samma möjlighet till minne som på det gammla. Jag skulle aldrig godta "utgått" som ursäkt så länge inte kortet var bättre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag sitter precis med en beställning på en ny dator hos Komplett. När man läser detta blir man ju lite skeptisk då jag inte beställt från dom tidigare, äh! jag kör med den gamla vanliga butiken :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burglar
Hmmm, jag sitter precis med en beställning på en ny dator hos Komplett. När man läser detta blir man ju lite skeptisk då jag inte beställt från dom tidigare, äh! jag kör med den gamla vanliga butiken :/

Jag beställer nästan bara från dem i de flesta fallen, har aldrig strulat för mig. Och har det vart nått fel har de varit skittrevliga och fixat direkt. Så det verkar bara vara en del som fått problem imo. Frågar du mig är de riktigt bra i jämförelse med en del andra ställen online (*host host* db.com *host*)...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burglar
Hmmm, jag sitter precis med en beställning på en ny dator hos Komplett. När man läser detta blir man ju lite skeptisk då jag inte beställt från dom tidigare, äh! jag kör med den gamla vanliga butiken :/

Låt inte en sådan här sak få dig att backa ifrån Komplett, har själv haft att göra med komplett
mycket och dom är mycket trevliga!
Har aldrig haft problem eller kännt mig det minsta dåligt bemött!
Föredrar Komplett framför alla andra nätbutiker som handlar med datorer!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun och be honom/henne att ringa till Komplett. Det sätter nog fart på dem skall du se.

"Likvärdig" är inte samma sak som "mest lik", en sämre produkt är ALDRIG acceptabel som utbyte. Har de ingen så får de skaka fram en, det är deras problem inte ditt (förutom att det är du som står utan moderkort förstås).

För övrigt så har jag alltid fått bra service hos komplett, hoppas att det bara rör sig om en enstaka incident.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun och be honom/henne att ringa till Komplett. Det sätter nog fart på dem skall du se.

"Likvärdig" är inte samma sak som "mest lik", en sämre produkt är ALDRIG acceptabel som utbyte. Har de ingen så får de skaka fram en, det är deras problem inte ditt (förutom att det är du som står utan moderkort förstås).

För övrigt så har jag alltid fått bra service hos komplett, hoppas att det bara rör sig om en enstaka incident.

Han kanske ska höra av sig till Komplett först. Sen ifall de vägrar (vilket de troligen inte gör) kanske man kan gå vidare och snacka med konsumentvägledare osv.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Det är komplett som ska stå för frakten så det behöver inte du bry dig om. Säg till dom att skicka ett annat moderkort samt returförpackning så behöver du inte ligga ute med pengar heller.

Jag skulle inte använda moderkortet om jag vore du, inte förrän du har rett ut detta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Sådär nu har allting blivit klart, ringde i morse och påpekade detta att jag ville ha ett kort med 3 minnesplatser och föreslog då Asus K8N. De sa att de skulle kolla upp det och ringde senare upp och sa att det helt var i sin ordning, inte för att jag trodde komplett skulle käfta emot men känns bra att ha det uträtt=).

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ!
Som sagt, man skall aldrig ge sig när det gäller sådant.
Och ALDRIG när man vet att man har rätt.

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3200+ (Venice) | Asus A8N-SLI PREMIUM | 2048Mb DDR Dual Channel (KingMax) | ATi Club 3D X800GT (RX) 256 GDDR3