ATI planerar prissänkningar

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ser ut som jag hade rätt trots allt.. när t o m Boris tycker om det, då e de illa...

Haha! Visst är det bara marginellt de slår X1900XTX men X1900XT är billigare än 7900GTX. 7900GT är dock enormt billigt. 3000kr för 7800GTX 512-prestanda

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ser ut som jag hade rätt trots allt.. när t o m Boris tycker om det, då e de illa...

Haha, det jag egentligen velat ha sagt hela tiden är vänta och se.
Nu kommer jag inte rekommendera ATI på en lång tid ser det ut som. Deras Crossfire är faktiskt ganska hemsk och det har jag tyckt länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Haha! Visst är det bara marginellt de slår X1900XTX men X1900XT är billigare än 7900GTX. 7900GT är dock enormt billigt. 3000kr för 7800GTX 512-prestanda

Som sagt 7900GT är som sagt billig. Och den klockar antagligen riktigt bra, och det är nog inte så svårt att komma upp i 7900GTX frekvenser.
Plötsligt ser jag framför mig en Conroe med Quad-SLI 7900GTX och spela oblivion.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Som sagt 7900GT är som sagt billig. Och den klockar antagligen riktigt bra, och det är nog inte så svårt att komma upp i 7900GTX frekvenser.
Plötsligt ser jag framför mig en Conroe med Quad-SLI 7900GTX och spela oblivion.

Betalar du?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Sedär, första gången sedans innan X1800 släpttes som jag kan säga att nVidia är det klara valet.
Fina grejor.

Vet inte vilka tester du läst men om du tycker nVidia är det självklara valet så har vi inte läst samma tester det är en sak som är säker (och jag har nog läst dem allihop )

Prestandamässigt är det väldigt lika, vilket som är snabbast beror på spelen som används i testerna. Vad som avgör beror ju på vad man prioriterar:

* 7900GTX är tystare/svalare tack vare den mindre kärnan. SLI är bättre än CrossFire om man planerar att köra det.

* X1900XTX/XT har bättre features (HDR+AA, HQ AF, bättre dynamic braching) samt bättre bildkvalite (nVidias optimeringar kan fortfarande ge upphov till shimmering, se HardOCPs recension).

Ser inget klart i det valet...

Permalänk
Avstängd

Okej du har rätt.
Features och bildkvalitén är ju minst lika intressant som prestandan. Så ATI kan vara ett bra val ännu. Tar tillbaka det jag sa om klara valet. Jag tänkte mer på dom svalare korten i 7900-serien där.
Men dom måste bättre på corssfire. Inte för att jag kommer använda det, men crossfire är ändå ganska pinsamt hittils. :/

Permalänk
Discokungen

7900GT för 3400kr är ju lätt bästa valet i den prisklassen idag. 7900GTX är fortfarande för dyr.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

3½k för ett grafikkort är direkt fånigt dyrt, skulle aldrig falla mig in att köpa ett så dyrt kort. Det är definitivt ett par prisklasser över min smak. Så dom andra korten... tja, det är tom fånigt på Jupiter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Vet inte vilka tester du läst men om du tycker nVidia är det självklara valet så har vi inte läst samma tester det är en sak som är säker (och jag har nog läst dem allihop )

Prestandamässigt är det väldigt lika, vilket som är snabbast beror på spelen som används i testerna. Vad som avgör beror ju på vad man prioriterar:

* 7900GTX är tystare/svalare tack vare den mindre kärnan. SLI är bättre än CrossFire om man planerar att köra det.

* X1900XTX/XT har bättre features (HDR+AA, HQ AF, bättre dynamic braching) samt bättre bildkvalite (nVidias optimeringar kan fortfarande ge upphov till shimmering, se HardOCPs recension).

Ser inget klart i det valet...

Nej nej nej... du får inte skriva så.. jag hade -Boris- och Flamso på fallgrep och så kommer du och förstör för mej....

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nej nej nej... du får inte skriva så.. jag hade -Boris- och Flamso på fallgrep och så kommer du och förstör för mej....

Tss.. 7900GT är absolut det bästa spelkortet idag. Ska man använda kortet till en massa annat kan man lika gärna köpa X1800XT eller X1900XT, eller hur?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Tss.. 7900GT är absolut det bästa spelkortet idag. Ska man använda kortet till en massa annat kan man lika gärna köpa X1800XT eller X1900XT, eller hur?

7900GT är absolut det mest prisvärda idag.. Hoppas att det går att klocka till GTX hastighet. Så vitt jag vet är det inga arkitektur skillnader mellan korten denna gången.. Utan just bara hastigheten. Och X1800XT hade jag inte rekommenderat någon att köpa idag

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
7900GT är absolut det mest prisvärda idag.. Hoppas att det går att klocka till GTX hastighet. Så vitt jag vet är det inga arkitektur skillnader mellan korten denna gången.. Utan just bara hastigheten. Och X1800XT hade jag inte rekommenderat någon att köpa idag

Heh, nej. Kostar lika mycket som 7900GT och presterar rätt mycket mindre.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Heh, nej. Kostar lika mycket som 7900GT och presterar rätt mycket mindre.

Återigen va? X1800XT presterar rätt mycket mindre än 7900GT? Nej, det gör det inte, snarare tvärt om, se firingsquad och techreport t ex. Dock kostar det ju några hundra mer 7900GT. Inte så att du tänker på X1800XL?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Återigen va? X1800XT presterar rätt mycket mindre än 7900GT? Nej, det gör det inte, snarare tvärt om, se firingsquad och techreport t ex. Dock kostar det ju några hundra mer 7900GT. Inte så att du tänker på X1800XL?

Nepp. Tänker på X1800XT 256 som de har med i recension. Ganska jämnt men jag vill ha nVidia nu. ^.^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem