Permalänk
Medlem

INTEL eller AMD?

Har tittat på att köpa en ny dator men det verkar svårt att hitta en fin sli burk och INTEL processor.

Min frågaär dörför om man vågar lita på amd x2 4800 eller fx-60.
Någon som vet hur kompatibla de är med olika program och spel?
Då även intresserad av hur väl AMD klarar äldre spel som sådana från förra seklet.

Några verkar ha haft problem med AMD processorer att de speedar upp hastigheten i vissa spel men detta kanske även gäller för INTEL processorer?

Vore tacksam för info om detta eller en länk till var man kan läsa tester mellan AMD och INTEL och då inte tester av prestanda som jag inte bryr mig så mycket om utan vill veta om kompabilitets och stabilitetsproblem.

Permalänk
Medlem

Re: INTEL eller AMD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
Har tittat på att köpa en ny dator men det verkar svårt att hitta en fin sli burk och INTEL processor.

Min frågaär dörför om man vågar lita på amd x2 4800 eller fx-60.
Någon som vet hur kompatibla de är med olika program och spel?
Då även intresserad av hur väl AMD klarar äldre spel som sådana från förra seklet.

Några verkar ha haft problem med AMD processorer att de speedar upp hastigheten i vissa spel men detta kanske även gäller för INTEL processorer?

Vore tacksam för info om detta eller en länk till var man kan läsa tester mellan AMD och INTEL och då inte tester av prestanda som jag inte bryr mig så mycket om utan vill veta om kompabilitets och stabilitetsproblem.

Det med att det går fortare i spel gäller alla DualCore processorer, även Intel. Det löser man genom en patch som finns hos MS.
Kompabiliteten med program hos en AMD X2 4800/ FX-60 är vad jag vet samma som en vanlig singel core AMD.

Självklart bör du satsa på en AMD. Lägre pris, svalare och snabbare än Intel.

Det finns inte så mycke kompabilitetsproblem nuförtiden med AMD, en är dock att Corsair minnen och DFI Lanparty inte går så bra ihop. Det kan gå, om du pillar mycket med inställningarna, fast inget är säkert.

Intel har överhuvudtaget problem med sitt Nforce4. Verkar inte alls fungera så bra som det gör för AMD.

Hoppas mina svar har hjälpt dig.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

En myt kan jag slå tillbaka vilket är den om pris fx-60 och intel 955 EE kostar runt 10.000.
Så priset är detsamma.

Jämför man P4 med AMD x2 så är priset ungefär detsamma där med.

Ljudnivån på processorerna är av underordnad betydelse för mig.

Pc-byggare borde veta vilka komponenter som passar så jag hoppas jag slipper de problemen.

Kvar är frågan om vilken processor som är stabilast tillsammans med 2-4 7900GTX har intel problem med SLI funktionen så ter sig ju valet lätt mellan processorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
En myt kan jag slå tillbaka vilket är den om pris fx-60 och intel 955 EE kostar runt 10.000.
Så priset är detsamma.

Jämför man P4 med AMD x2 så är priset ungefär detsamma där med.

Ljudnivån på processorerna är av underordnad betydelse för mig.

Pc-byggare borde veta vilka komponenter som passar så jag hoppas jag slipper de problemen.

Kvar är frågan om vilken processor som är stabilast tillsammans med 2-4 7900GTX har intel problem med SLI funktionen så ter sig ju valet lätt mellan processorerna.

Det är egentligen inte Intels fel, utan mer åt Nvidia och moderkortstillverkarna. Ska man köra Intel så ska man köra Intels egna chip.

Men valet är fortfarande rätt solklart, AMD. Du bör ha en så snabb processor som möjligt om du kör SLI, annars blir processorn flaskhalsen. Du får en större flaskhals med en Intel än en AMD.

Sen kan jag slå tillbaka ditt om priset. Jag det med att de var billigare riktade jag inte riktigt mot FX och EE processorerna, de är en liga för sig själva. Jämnför en t.ex. singelcore A64 3000+ och en P4 3.0Ghz och se vilken som e billigast.
DC e det lite annorlunda iom att Intel har släppt en lågt klockad DC på 2.66Ghz. Riktigt najs, fast du får ju överklocka den en bit.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Du får en större flaskhals med en Intel än en AMD.

För att du inte ska säga emot dig själv så antar jag att du menar att AMD är snabbare än Intel?
För "en större flaskhals" kan även betyda det motsatta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
För att du inte ska säga emot dig själv så antar jag att du menar att AMD är snabbare än Intel?
För "en större flaskhals" kan även betyda det motsatta

Ja, AMDn är snabbare än Inteln. Helt rätt

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Jag är dock fortfarande rädd att lägga 35.000 på nåt med en AMD processor. Man blir ju fast med burken i 3-4 år innan man kan köpa en annan.

Klarar AMD processorn att vara igång och humma några timmar i sträck t.ex.?
Kan den klara att köra typ videoredigeringsdekodning 10 timmar i sträck utan att frysa vid 90%?

Hoppas ni förstår mina farhågor att köpa AMD? Men tyvärr är komplett enda tillverkaren jag vet som säljer QUAD SLI i sverige och detta bara med AMD:-(...

Någon som vet om DELL kommer med sin INTEL rigg (renegade) till sverige inom skälig tid?

P.S. Vill tillägga att jag sökt via google och hittar inte problemet att vissa spel speedar upp eller slöar ner vid användning av INTELs flerskärniga processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
Jag är dock fortfarande rädd att lägga 35.000 på nåt med en AMD processor. Man blir ju fast med burken i 3-4 år innan man kan köpa en annan.

Klarar AMD processorn att vara igång och humma några timmar i sträck t.ex.?
Kan den klara att köra typ videoredigeringsdekodning 10 timmar i sträck utan att frysa vid 90%?

Hoppas ni förstår mina farhågor att köpa AMD? Men tyvärr är komplett enda tillverkaren jag vet som säljer QUAD SLI i sverige och detta bara med AMD:-(...

Någon som vet om DELL kommer med sin INTEL rigg (renegade) till sverige inom skälig tid?

P.S. Vill tillägga att jag sökt via google och hittar inte problemet att vissa spel speedar upp eller slöar ner vid användning av INTELs flerskärniga processorer.

Varför skulle inte AMD klara det?

Självklart klarar AMD det. Snarare så att du ska akta dig för Intel om du har sådana farvågor, Tomshardwarestest (ja, jag vet att det e TWH!) visade ju att Intel var sämre än AMD på den synpunkten.
De drog ju igång två så lika system som möjligt (båda mobona byggde på Nforce4 SLI) och de stod och körde 3DMark eller något sånt program i flera dygn, så kunde man kolla på de e i realtid.
Inteln boota om med jämna mellanrum fast inte AMDburken.

Och AMDn kommer att leva i 3-4år, så länge du inte gör något dumt eller har jävligt otur.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
Jag är dock fortfarande rädd att lägga 35.000 på nåt med en AMD processor. Man blir ju fast med burken i 3-4 år innan man kan köpa en annan.

Klarar AMD processorn att vara igång och humma några timmar i sträck t.ex.?
Kan den klara att köra typ videoredigeringsdekodning 10 timmar i sträck utan att frysa vid 90%?

Hoppas ni förstår mina farhågor att köpa AMD? Men tyvärr är komplett enda tillverkaren jag vet som säljer QUAD SLI i sverige och detta bara med AMD:-(...

Någon som vet om DELL kommer med sin INTEL rigg (renegade) till sverige inom skälig tid?

P.S. Vill tillägga att jag sökt via google och hittar inte problemet att vissa spel speedar upp eller slöar ner vid användning av INTELs flerskärniga processorer.

Kika här: http://www.tomshardware.com/2005/06/03/dual_core_stress_test/...

Finns ingen anledning till att inte köpa AMD i dagsläget. Kör AMD-maskiner för ~60K totalt här hemma, och har inte stött på några problem som berott på processorn.

Är du bekymrad över problem ska du istället koncentrera dig på att välja ett stabilt moderkort.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Amd ligger långt före när det gäller dual core. Köp inte Intel i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Varför köpa Quad SLI om du är rädd att bli fast med burken i flera år bara för att den är dyr?
Köp en burk med enbart ett grafikkort och uppgradera när nästa generation kommer av grafikkort eller dylikt så lär du ändå klara dig bättre i längden än med en Quad SLI burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Varför köpa Quad SLI om du är rädd att bli fast med burken i flera år bara för att den är dyr?
Köp en burk med enbart ett grafikkort och uppgradera när nästa generation kommer av grafikkort eller dylikt så lär du ändå klara dig bättre i längden än med en Quad SLI burk.

Jag har tidigare inte köpt det allra värsta som erbjuds men då klagar bara butiken på att man köpt budget när man begär service:( Man vill ju ha så få problem som möjligt. Att få bra support är ju ett måste.

Annars hade jag som du föreslår kunnat tänka mig nåt enklare för runt 20". Men då kommer bara supporten säga att man får skylla sig själv som köpte budget?

Permalänk

håller med Petterk, varför köpa quad-sli nu ? helt meningslöst, dels för att du inte märker nån skillnad i spel, endast benching. mellan sli och quad är de nada skillnad i spelen, jo fps så klart, men efter 30fps så är det svårt att se nån skillnad, tänk själva, en film rullar på i 25-30 fps.

köp ett eller 2 kort ist, vänta tills nästa generation då korten dessutom stöder DX10 vilket är mest väsentligt. och dom korten som finns då kmr säkert 2 sånna spöa skiten ur 4 dagsläges kort, varför ?, jo för att dagens kort stöder inte DX10, men de gör 2 utav dom nya då.

ska du ha prolle idag så ska du ha amd, men om 6 månader kanske det är intel som har tronen med sin concroe. men amd som det ser ut nu det närmaste halvåret.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

ska du ha prolle idag så ska du ha amd, men om 6 månader kanske det är intel som har tronen med sin concroe. men amd som det ser ut nu det närmaste halvåret.

Kan så vara men AMD kommer inte att sitta med armarna i kors om/när Intel's Conroe upplevs som ett hot. Ingen av dom kommer att tillverka produkter folk inte köper - detta regleras med priset. Skulle inte förvåna om Opteronpriserna kommer ner en 30% inom ett halvår.

Permalänk
Medlem

Jag säger som så: Vänta tills Intel släpper Conroe, den kommer bli mindre flaskhals än ens en AMD FX60.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
håller med Petterk, varför köpa quad-sli nu ? helt meningslöst, dels för att du inte märker nån skillnad i spel, endast benching. mellan sli och quad är de nada skillnad i spelen, jo fps så klart, men efter 30fps så är det svårt att se nån skillnad, tänk själva, en film rullar på i 25-30 fps.

Ett argument som inte håller, då du jämför äpplen och päron.
- http://www.daniele.ch/school/30vs60/30vs60_1.html

Men jag håller med om att quad-SLI (och SLI öht för den delen) är meningslöst.

zulbat: Det smartaste du kan göra är att köpa prisvärt. Varken overkill som blir onödigt dyrt eller dumsnålt som blir för billigt (som blir dyrare i längden). Uppgradera relativt ofta och köp prisvärt så är det inga problem. Quad-SLI och sånt nonsens är garanterat overkill, pengar i sjön. Priserna hinner gå ner ordentligt och du har förlorat åtskilliga tusenlappar innan du ens fått användning för grejorna.

X2 4800+, vad ska du ha en sån till? Duger inte en Opteron 165 som du sen överklockar lite? Varför vill du lägga tre tusen spänn extra på en processor i onödan?

Sen no offence, men du verkar ganska dåligt påläst med tanke på att du planerar ett köp för massor av pengar. Ta det lugnt och läs på lite, köp prisvärt som sagt och du kommer inte att ångra det.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

sök finns flera trådar om detta..

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du själv vill köpa en Intel!?

Annars är det bara att lyssna på de andra som har skrivit i tråden, köp alltså en AMD.

Det verkar som att du tänker på de problem som AMD hade med sina prollar förr, så är det inte längre!

Och JO, AMD är billigare än Intel. Men det verkar inte som att priset spelar så stor roll för dig så då är det ju bara att köpa de du vill ha.

Vad ska du göra med din dator?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
Jag har tidigare inte köpt det allra värsta som erbjuds men då klagar bara butiken på att man köpt budget när man begär service:( Man vill ju ha så få problem som möjligt. Att få bra support är ju ett måste.

Annars hade jag som du föreslår kunnat tänka mig nåt enklare för runt 20". Men då kommer bara supporten säga att man får skylla sig själv som köpte budget?

Så du tror att om du köper ETT high-end grafikkort så får du ingen support? Idioti faktiskt om du ursäktar.

Den kan ha högre kvalité fortfarande och jag bad dig inte köpa sämre grejer i övrigt, de kan du faktiskt köpa bättre av och ändå komma undan billigare och med en mer långlivad burk.

Allt i kompletts quadsli-paket är långt ifrån det värsta, men vad har skärmen med quadSLI att göra? Supporten i en vettig butik (som komplett är) säger bara att man får skylla sig själv om du orsakat skadan oavsätt vad varan kostar, jag har då skickat in enskilda varor på RMA i prisklass från 800-2100kr, de särbehandlar än inte för att varorna är billiga, det är väl snarare att någon fattig butik inte skulle stå för RMA själv på dyra varor så man behöver skicka till tillverkaren i utlandet, köp en drulleförsäkring som täcker ditt humör om du tänkt slå sönder den på ett lan eller vafan du tänker göra.

Förstår inte riktigt hur du resonerar varken med vad du ska ha datorn till, din (avsaknad av?) kunskap om datorer eller det här ovanstående om service o_O Självklart ger dom inte bara service till dom som köper grafikkort för 15 tusen kronor. Ska du ha en sån lågupplöst skärm som i quadslipaketet på komplett kommer du ändå kunna spela med maxinställningar med "enbart" ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Hmm... har lite svårt att formulera det här på ett bra sätt.
men kort och gott håller jag med Vicotnik, Ta det lugnt och läs på lite, köp prisvärt som sagt och du kommer inte att ångra det.

Om du oroar dig för att folk ska klaga för att du köpt budget så kan jag informera dig om att de inte har någon rätt att klaga, ska du ha service enligt gällande avtal och regler/lagar, så ska du ha det, avsett vad du köpt. Sen tror jag inte man kan kalla en burk för mer än 15k för buget. Jag tror tillockmed att den gränsen går vid runt 10k (utan skärm).

Så istället för att slänga ut en helt galen summa pengar på nått som är ganska onödigt i dagsläget så vore det bättre att ta det lugnt och fint och tänka igenom det hela. I dagsläget är ett riktigt bra kort mer än tillräckligt för att täcka alla behov man kan ha. Man behöver inte 4. Släng hellre de pengarna på ett ordentligt mobo, bra minnen och en fin kylning. Det lär spara både bekymmer och pengar. Plus att det troligen ger dig mer glädje senare då du troligen kommer kunna ha råd att uppgradera när nästa omgång kommer, vilket inte är så långt borta det heller...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
Jag har tidigare inte köpt det allra värsta som erbjuds men då klagar bara butiken på att man köpt budget när man begär service:( Man vill ju ha så få problem som möjligt. Att få bra support är ju ett måste.

Annars hade jag som du föreslår kunnat tänka mig nåt enklare för runt 20". Men då kommer bara supporten säga att man får skylla sig själv som köpte budget?

Hade jag fått detta mottagandet så hade jag bytt butik omgående. Komihåg att ingen butik säljer prylar för att det är en välgäning, det handlar bara om pengar i slutändan.

Money talks...Bullshit walks...... Den affär som inte månar om kunderna är ute och cyklar.

Ang inköp av prylar, så håller jag med samtliga föregående talare. Känner du för att köpa AMD, så gör det. Känner du för INTEL, så gör det. Det viktiga är att DU SJÄLV är nöjd med ditt inköp. För det är väl så att det är "DU" som kommer att använda datorn, och inte alla andra på detta forum, eller.................

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.