Permalänk
Medlem

A8N-E-problem, troligen

Köpte nyss ett nytt system, kopplade ihop allt, allt startar (fläktar startar, man hör att hårddisken spinner upp), men jag får ingen bild. Det kommer inget pip från datorn eller liknande.

Har testat att koppla ur olika komponenter, testat olika minnen (som fungerade och fungerar på gamla datorn).

Det som körs är:
* Opteron 165
* Asus A8N-E
* Powercolor X1800XL.

Resten är testat och/eller urkopplat. En observation är att det lyser en röd diod på grafikkortet där extra strömkällan kopplas in. Jag tror dock inte att den kontakten är trasig på nätagget (har testat via en omkopplare från IDE-kontakt). Tror inte heller att nätagget inte orkar med (Tagan 430W, nytt, men fungerar med gamla datorn perfekt).

Nu till det jag misstänker: läste på ASUS hemsida att A8N-E först stödjer Opteron 165 vid BIOS version 1010, vilket jag troligen inte uppfyller (har inget sätt att kolla). Frågan är, vad händer i så fall? Får man ett varningsmeddelande, piper det, eller blir det precis som de symptom jag beskriver (allt går till synes igång men man får ingen bild)?

Om det inte är det som är felet, vad är troligast fel? Verkar som flera haft liknande problem, men har inte hittat något definitivt svar.

Tacksam för hjälp!

En bonusfråga: Vilken BIOS-version får man troligen med ett A8N-E som är köpt idag?

Visa signatur

Slow dulcimer, gavotte and bow, in autumn,
Bashõ and his friends go out to view the moon.

Permalänk
Medlem

Köpte A8N-E för någon månad sen, då fick jag version 1008 eller 1006. Hade en opteron 146. Datorn startade men det stod 'unkown CPU' i biosen. Det gick dock gick bra att installera windows och sen flashade jag till 1011 och processorn visade rätt. Men med tanke på att din är dual-core så kanske det är mer problematiskt.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret!

Saker pekar nu lite mer på att någon komponent är trasig. Testade att koppla in CD-läsaren och se om den går att öppna/stänga när datorn är på, vilket den inte går. Får precis samma fel oavsett om grafikkortet sitter i eller inte, vilket jag tycker pekar på att problemet inte sitter där.

Får väl försöka ta mig till någon som har en liknande dator och byta ut komponenter...

Visa signatur

Slow dulcimer, gavotte and bow, in autumn,
Bashõ and his friends go out to view the moon.

Permalänk
Medlem

Jag fick min i 1008 men uppdaterade efter att ha installerat WIndows till 1011 för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ok, verkar finnas en ganska stor risk att man får med <1010 iaf. Men jag tvivlar nästan på att det är det som är felet ändå.

Passar på att ställa in till fråga här istället för att skapa en ny tråd: Angående lysdioden på grafikkortet som lyser rött, någon som vet vad det betyder? Den sitter precis bredvid kontakten där man kopplar in extraströmmen, så man tycker ju att det borde betyda att extraströmmen saknas. Och min lyser trots att jag kopplat in den. Kanske är fel på grafikkortet trots allt, det kan ju påverka uppstarten?

Hur långt brukar man kunna komma i bootningen om man inte har något grafikkort inkopplat alls?

Visa signatur

Slow dulcimer, gavotte and bow, in autumn,
Bashõ and his friends go out to view the moon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magatsu
Ok, verkar finnas en ganska stor risk att man får med <1010 iaf. Men jag tvivlar nästan på att det är det som är felet ändå.

Passar på att ställa in till fråga här istället för att skapa en ny tråd: Angående lysdioden på grafikkortet som lyser rött, någon som vet vad det betyder? Den sitter precis bredvid kontakten där man kopplar in extraströmmen, så man tycker ju att det borde betyda att extraströmmen saknas. Och min lyser trots att jag kopplat in den. Kanske är fel på grafikkortet trots allt, det kan ju påverka uppstarten?

Hur långt brukar man kunna komma i bootningen om man inte har något grafikkort inkopplat alls?

Och givetvis har du kopplat in 12pinars atx ström kabeln i vänstra hörnet på moderkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoolgeR
Och givetvis har du kopplat in 12pinars atx ström kabeln i vänstra hörnet på moderkortet

Aargh! Du hade helt rätt, det var den sladden (12V alltså) som inte var inkopplad. Nu får man skämmas lite. Märks att man inte byggt en ny dator de senaste 3 åren. Tur att man inte åkte tillbaka med grejerna! Tusen tack för hjälpen!

Visa signatur

Slow dulcimer, gavotte and bow, in autumn,
Bashõ and his friends go out to view the moon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magatsu
Aargh! Du hade helt rätt, det var den sladden (12V alltså) som inte var inkopplad. Nu får man skämmas lite. Märks att man inte byggt en ny dator de senaste 3 åren. Tur att man inte åkte tillbaka med grejerna! Tusen tack för hjälpen!

Ingen fara:)

Stod själv och felsökte i 2 dagar innan jag upptäkte det själv på mitt nya system