Permalänk
Medlem

Hårdvaru-uppgradering

Jag har en typ tre år gammal dator här som jag ska uppgradera, det är en spelmaskin som var riktigt bra när den kom och hänger fortfarande (någolunda) med.
Det har varit en leasing-dator och nu har tiden gått ut på det och vi har köpt den så nu får vi uppgradera som vi vill men problemet är att jag är inte säker på vad som ska uppgraderas för bästa prestation.
Det är en pentium 4 2.53GHz processor, 512 mb ram, Geforce4 Ti 4600 osv.

Hur kollar man upp vilken sorts minnen man har så jag kan köpa 512 till? vad ska jag ha för grafikkort? vad mer skulle man kunna tänkas uppgradera?

kom gärna med flera olika förslag med olika prisalternativ.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du vill ha den till för spel men för mig skulle en sån med en extra 512mb duga...
Vet inte riktigt hur du enklast kollar vad det är för minnen i, typ öppna burken skulle jag göra..

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem

Sök på "PC Wizard 2006" & ladda hem detta program, där kan du se info på den hårdvaran du har i PCn.

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

PC wizard fungerade bra, jag ser vad jag har för minnen men hur vet jag vad jag kan sätta i? vilka olika fungerar i moderkortet?

jag har DDR-SDRAM PC2700 (166 MHz), kan jag då bara ha PC2700 DDR minnen? kan jag ha andra MHz? 166 är väl gammalt, det jag hittar är 333MHz på nya.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem

PC2700 är väl DDR333 om jag inte har fel?
Så de kan du ju garanterat ha. Smartast att köp en PC2700 stick till alltså. Annars kollar du vad det är för moderkort i samma program och vad kortet kan ta för minnen kollar du på tillverkarens sida.
Men säg att du köper en PC3200 sticka på 512mb så kommer den ändå köras på samma hastighet som PC2700 när båda är i samtidigt...

Jag är ingen expert men jag skulle köpa till ett PC2700 på 512 eller 2 stycken 512 var om du har två minnesplatser kvar.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem

nu har vi det lilla problemet att fujitsu siemens har gjort moderkortet och de säger inget om delarna i deras datorer :S

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem

Kör på en PC2700 sticka på 512 mb...
Bör ju funka finfint..=)

[edit] Läs Bör med tjocka bokstäver

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem

okej, då borde det fungera...

över till grafikkort, nu har jag Nvidia GeForce4 Ti 4600 och det står i PC wizard att det är Bus Type : AGP, då måste jag ha ett nytt AGP kort va?

jag ska spela nya spel som elder scrolls 4, då funkar liksom inte 4600:an

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt detta, du måste nästan bestämma dej hur mycket stålar du vill lägga ut på denna uppgradering?

Hur mycket skulle du kunna lägga för graffikkortet?

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Att köpa pc2700 minne är ganska dumt då det ganska ofta har högre pris än ett pc3200 minne pga. mindre volymer, så jag skulle köpa ett sånt.

När det gäller grafikkort så är det faktiskt nästan alla grafikkort som är snabbare än ditt, men skulle jag ha den datorn skulle det bli ett x700 pro.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

så det går alltså att sätta i ett pc3200 utan att det blir problem? kan jag ha kvar mitt gamla 512 pc2700 då?

Hmm, vilka grafikkort kan jag sätta i datorn? är det olika portar och sånt jag måste tänka på?
är det tex ett GeCube Radeon X700Pro 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL PCI Express du tänker på?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.