Permalänk

msi eller asus?

hej, har tänkt på o slå till på veckans erbjudade på komplett på deras x1800xt 512MB, och till detta behöver man då pci-e moderkort. de jag har tittat på är :

Asus A8N-E
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307700

och

MSI K8N NEO4-F
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307784

vilket bör man välja av dessa 2? varför?

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk

Asus korten är helt OK kort med bra inställningsmöjligheter. Jag vet att tex om du skall klocka kan du inte höja minnet speciellt mycket på MSI kortet
så tänk på detta när du väljer minne

Permalänk

MSI, om du måste välja mellan pest och kolera

En anldening är att Asus mb är allmänt självsvåldiga och är man inte proffs på BIOS-inställningar så avråder jag strakt från köp.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

jag ska ha de minnena jag har nu, har inte tänkt klocka så mkt. tror inte de klarar särskilt mkt ändå, får köra med dividers isf.

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem

absolut Asus moderkortet, eller nöjer du dig emd nf4 vanilla UTAN SATA2 och NCQ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
absolut Asus moderkortet, eller nöjer du dig emd nf4 vanilla UTAN SATA2 och NCQ?

vilket asus kort har dessa saker då? hittade inte sånt, sata raid måste de ju ha, har ju dessa raptors som e viktiga

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Avstängd

MSi om du ska överclocka dina saker:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morris_-_2002
vilket asus kort har dessa saker då? hittade inte sånt, sata raid måste de ju ha, har ju dessa raptors som e viktiga

gissa? du länkade själv Asus A8N-E, som är ett bra kort om du inte skall köra SLI/CROSSFIRE.. alla moderkort med nforce ultra har stöd för sata2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
gissa? du länkade själv Asus A8N-E, som är ett bra kort om du inte skall köra SLI/CROSSFIRE.. alla moderkort med nforce ultra har stöd för sata2

var nog lite missförstånd då, när jag läste ditt så tänkte jag att A8N-E inte hade nån sata2, men de har den ju :). crossfire klarar jag nog mig utan , har bara 1280x1024 tft skärm ändå, men då tror jag de blir A8N-E då tror jag.

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem

Skulle tagit Asus.

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3200+ (Venice) | Asus A8N-SLI PREMIUM | 2048Mb DDR Dual Channel (KingMax) | ATi Club 3D X800GT (RX) 256 GDDR3

Permalänk
Medlem

Skulle tagit ASUS eftersom jag aldrig haft problem med något sådant. Hade däremot en "HYR-PC" for ett tag sedan från det företaget jag arbetar. Var tvungen att byta moderkortet 2ggr på 3 år (MSI). Datorn hängde sig stup i kvarten. Otur, eller...........Efter andra bytet köpte jag ett ASUS-kort (P4B 533-E). Inga problem.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Skulle tagit ASUS eftersom jag aldrig haft problem med något sådant. Hade däremot en "HYR-PC" for ett tag sedan från det företaget jag arbetar. Var tvungen att byta moderkortet 2ggr på 3 år (MSI). Datorn hängde sig stup i kvarten. Otur, eller...........Efter andra bytet köpte jag ett ASUS-kort (P4B 533-E). Inga problem.

Kul att höra att det finns användare som inte har haft problem med Asus grejer (ifs. ett AGP mb, kan förklara en del...)

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit msi.... detta beror på att dom är grymma på bios.. skickar med en uppsjö av utilites.. mm. du får ett kort med framtidens alla behov billigt e det med.

Visa signatur

Polkus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polkus
Jag skulle tagit msi.... detta beror på att dom är grymma på bios.. skickar med en uppsjö av utilites.. mm. du får ett kort med framtidens alla behov billigt e det med.

Förstår inte riktigt...Billigt? Det beror nog på viken kategori moderkort man tittar på.

Jämförde ASUS WD2-E Deluxe med MSI 975X Platinum på Komplett (bägge leverantörernas väsrtingmodeller till Intel prolle). Skiljer "bara" 200kr. Låter som ingenting i mina öron med tanke på alla diskussioner som förkommer på detta forum om såväl 1900XTX, 7900GTX, SLI och crossfire. Vad kostar inte dom drömmarna ???;)

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju gå mot strömmen då och säga att under de åren som jag har pillat med datorer så har iaf MSI korten som jag har använt, vart de mest stabila.
Deras BIOS är otroligt smidiga att hantera och som ngn sa innan, det följer med en massa nyttoprogs som är lite roliga o pilla med

ASUS korten har jag dokc haft lite probkem med då mina kort verkade dra ganska mkt ström från batteri :/ Upplevde inte heller ASUS kortet lika stabilt som MSI korten.
Men självklart så kommer du bli nöjd vilket kort du än tar.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Kul att höra att MSI-korten verkar vara bra. Har alltid kört ASUS och varit väldigt nöjd med dessa. Nu känner jag att MSI verkar var ett fullgott val.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.