Permalänk
Medlem

OCZ 4x512 ?

Hej!

Ber om ursäkt om något liknande har frågats förrut, eller om det är en korkad fråga.

Jag är sugen på att fördubbla internminnet. Idag har jag 2 st 512:or OCZ Platinum 2-2-2-5.

http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_el_ddr_pc_32...

Min fråga är då, är det en bra idé att köpa två precis likadana minnen igen? Dvs så att jag kör 4x512. Eller är det inte värt det, utan mycket bättre att satsa på 2x1024. Skulle vara lite irriterande eftersom minnena kostade runt 3 lakan när jag köpte dem för ett år sedan.

Några tips på vad som är det bästa att göra?

Mvh

Hampe

Dator:
AMD64 3500+ Winchester, Asus A8N-SLI Deluxe, 2x512 OCZ Platinum 2-2-2-5, 19" Benq 8ms @ ATI Radeon X850 XT PE 256mb

Permalänk
Medlem

Din processors minneskontrollör kommer att ha svårt att hantera fyra minnen samtidigt. Nyare AMD processorer klarar den bördan bättre.

Mitt tips är att du köper två likadana minnen till när du känner för att uppgradera processorn.

Permalänk

Sälj dina minnen och köp 2*1024 ist..
det kommer inte att fungera att köra 4 st 512 er på 1T

Permalänk
Medlem

Re: OCZ 4x512 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bankler
Hej!

Ber om ursäkt om något liknande har frågats förrut, eller om det är en korkad fråga.

Jag är sugen på att fördubbla internminnet. Idag har jag 2 st 512:or OCZ Platinum 2-2-2-5.

http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_el_ddr_pc_32...

Min fråga är då, är det en bra idé att köpa två precis likadana minnen igen? Dvs så att jag kör 4x512. Eller är det inte värt det, utan mycket bättre att satsa på 2x1024. Skulle vara lite irriterande eftersom minnena kostade runt 3 lakan när jag köpte dem för ett år sedan.

Några tips på vad som är det bästa att göra?

Mvh

Hampe

Dator:
AMD64 3500+ Winchester, Asus A8N-SLI Deluxe, 2x512 OCZ Platinum 2-2-2-5, 19" Benq 8ms @ ATI Radeon X850 XT PE 256mb

jag har köpt mina ungefär vid samma tidpunkt som du, och har haft funderingar att skaffa 2 moduler till. Dock tror jag detta kan bli problem och risk för datortrassel.
Enligt info från mobo intruktionsboken kan jag köra 4 moduler i 400 hastighet endast om modulerna är single side, med double side blir det bara 333 Mhz. Kunde inte hitta info om mina moduler är single eller double.
Till sist, finns dessa moduler överhuvudtaget att få i Sverige ? De flesta leverantörer har plötsligt slutat att marknadsföra OCZ minnen, trots att de utan överdrift är bäst. Har aldrig någonsin ägt så bra minnen.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

jag hade 4*512MB ocz,, sådana som du nu har 2'512mb, men sålde dessa köpte 2*1024MB gSkills istället..
kör nu T1
gick ej med 4*512

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag hade EXAKT den där setupen förut. Bytte till en X2 4200+ sen. Detta pga att du inte kommer kunna köra minnena i DDR400. Du måste köra dem i DDR333 tyvärr. Minnskontrollern i CPUn klarar det inte annars. 2T är dessutom ett måste.

Jag kan säga såhär, från 1GB till 2GB är ett enormt lyft. Du måste inte sälja minnena och köpa 2x1024. Så länge du inte ska göra någon extrem överklockning. Jag kan klocka mina minnen nu med min X2 4200+ men med 3500+ Winchester kommer du vara tvungen att köra dem i DDR333 tyvärr. Dvs under spec.

Jag antar att du överklockar en del då du har de där minnena. Isf vore det bäst att slå till på en ny CPU för att kunna utnyttja dem i DDR400. Kanske sälja de du har nu och köpa nya 2x1024, men det är inget måste.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren. Hmm, undrar vad jag skulle få för mina minnen om jag sålde dem idag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bankler
Tack så mycket för svaren. Hmm, undrar vad jag skulle få för mina minnen om jag sålde dem idag?

Ca 1200 skulle jag tippa på. Har själv ett gäng liggandes:)