Permalänk

problem med mina RAM minnen

Tjenare, jag har precis gått och köpt 4st 512 TwinMOS RAM minnen. När jag startar upp datorn verkar allting som det ska och det registreras 2GB RAM precis som det ska.

Men när jag börjar lira WoW kan jag spela i ungefär 5min sen fryser datorn, eftersom detta aldrig inträffade med mina gamla RAM börjar man ju undra om det är RAM:en som det är ngt fel på.
Eftersom jag fortfarande var osäker testade jag burken genom att köra 3D mark 2005 och det var inga problem.

När jag plockade ut RAM:en så märkte jag att 3 av dem har identiskt modellnummer men ett av dom hade ett annat modellnummer, min enkla fråga är helt enkelt om det är detta som kan spela roll när jag sitter och spelar WoW?

Min tanke är att kanske WoW anropar ett nummer som det sista RAM:et inte klarar av och därmed fryzer datorn.

Specifikationerna på datorn är:

Nforce 3 k8n neo 2 platinum (Dual channel)
4st DDR 184-pin 400 cl 2,5 TwinMOS
AMD 64 3200+

har ni några tips på hur jag kan få detta att funka vore det mycket bra.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Har samma problem i min barton.
Det fungerar dock finfint när jag slår av Dualchannel på minnena, så troligen har det med att de inte gillar att köras i DC (minnena alltså). Jag kör med 2st matchade moduler och 2 andra, och kör jag bara de matchade så funkar det bra också, men när jag kör DC på de andra 2 så funkar det inte och datorn hänger sig och spel fryser och härjar och har sig...

Så testa att se till att Dualchannel är avstängt och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

okey, ska absolut testa det, vet dock inte riktigt hur man gör för att ställa om det men antar att det finns i BIOS:en ngnstans.

Tackar för tipset

Permalänk
Medlem

Japp, finns i BIOS någonstanns...
Se bara till att det verkligen är av. Står det på auto har de flesta kort en tendens att välja Dualchannel i första hand och alltså får man troligen inte av det så länge man inte verkligen väljer single channel

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har samma problem och det med likadana nyinköpta minnen...
Har inte dualchannel på kortet ens. Det ena är 1024 o det andra 512. Båda alltså DDR400 och TwinMOS.
Har kört båda var för sig och samma fel har hänt efter 5 minuter i WoW:
Datorn hänger sig med ett tjut och går inte att återställa...

Kanske har nåt med TwinMOS minnen att göra?Beställde förra veckan från Komplett. Det kanske var en viss produktion som sket sig på nåt sätt. Känn efter om dom är varma, det blev mina.
Testa att pressa dom hårt med Prime95, det blev samma fel efter några timmar.

[edit]
Har inte hittat nån lösning. Kör med det gamla som funkar..=/

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.