Permalänk
Avstängd

Men hur bra fungerar värmeväxlaren på den då?
Med tanke på naturlagarna så som att värme går uppåt och den där försöker motverka detta..

Tveksamt att dom har tänkt att den ska sitta i en ATX låda

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Rätt kass recension om jag får säga det själv, knackig engelska och bristfälliga fakta. Vill gärna se vad SPCR tycker om denna kylaren.

Grundtipset är väl att SPCR kommer dissa den för att den inte för ut värmen ur lådan. Skulle vara fint om AC kunde få litet konkurrens på det området.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Grundtipset är väl att SPCR kommer dissa den för att den inte för ut värmen ur lådan. Skulle vara fint om AC kunde få litet konkurrens på det området.

Japp, men det beror ju lite på hur pass väl chassit man sitter med är ventilerat.
Håller dock med om att det skulle vara trevligt om Zalman kunde göra någon variant som leder ut värmen också.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
ta och fråga vitonic så kmr du får samma svar, jag VET att ett gtx 256 inte är lika varmt ägde ett för 2 dagar sedan,och killen som köpte det utav mig sitter på tomshardware och jobbar där på den sidan och han hade ett 6800 av nåt slag om de va gt/u det vet jag ej, fanns ingen strömkontakt tillden iaf, den idle runt 46 och loadade upp mot 68-70.pungt.

7900GT är betydligt mycket kallare. loadar 51-53 och det gör man inte med ett gtx snarare 58-65, så mycket skillnad är det. 6800GT/Ultra _är_ varmare än ett 7800GTX 256/7900 kort.

att den inte är varmare än ex 7800GTX 512 förstår du lika bra som jag.

Att 7900 serien går kallare har jag inga som helst problem med, men att 6800gt går varmare än 7800gtx har jag problem med, iaf i standardfart. lockar du den däremot till ultra fart så verkar den gå ungefär lika varmt, men inte varmare än ett gtx, iaf om man utgår efter alla tester på kylflänsar som finns. Sen så vet jag inte riktigt vad du menar med temperaturen i slutet av ditt inlägg, vad ska det bevisa?

Mitt gtx loadade över 80 med standardflänsen, men det säger ju inte mycket iom att den inte har samma fläns som ett 6800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Att 7900 serien går kallare har jag inga som helst problem med, men att 6800gt går varmare än 7800gtx har jag problem med, iaf i standardfart. Klockar du den däremot till ultra fart så verkar den gå ungefär lika varmt, men inte varmare än ett gtx, iaf om man utgår efter alla tester på kylflänsar som finns. Sen så vet jag inte riktigt vad du menar med temperaturen i slutet av ditt inlägg, vad ska det bevisa?

Mitt gtx loadade över 80 med standardflänsen, men det säger ju inte mycket iom att den inte har samma fläns som ett 6800

tycker 80 låter lite väl mycket :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
tycker 80 låter lite väl mycket :/

Var ju varmt i rummet, men över 75 är ju normalt om man ska gå efter alla reviews, men standardflänsen på gtx korten är ju i princip ljudlös.(iaf min, den verkade då inte vilja varva upp iaf)

Aja, när jag läser ett test på flänsar så vill jag i nuläget se det testas med ett x1900, eller ett gtx kort ur 7xxx serien, för gt korten ur samma serie utvecklar betydligt mycket mindre värme än gtx varianterna(känns dock sjukt bittert att just 7900gt går kallare, klockar högre, är snabbare än mitt 7800gtx, usch och fy så snabbt utvecklingen går nu)

Måste dock vara trevligt att vara en ägare till ett 7900, alla tysta aftermarket kylare kommer ju kunna hantera kortet utan problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freka
Förvisso finns inte 7900-serien, 7600-serien och just 6800GT med.
Men effektförbrukning och temperatur brukar ju gå hand i hand, så jämförelsen mellan olika generationer av HW är ändå relevant.

http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=28991

Har Ati börjat bli varmare än Nvidia?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Har Ati börjat bli varmare än Nvidia?

De har varit varmare än nVidia jättelänge. X1800XT är ju varmare än 7800GTX.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

ballt tyckte att vf700 var en värsting men detta;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
ta och fråga vitonic så kmr du får samma svar, jag VET att ett gtx 256 inte är lika varmt ägde ett för 2 dagar sedan,och killen som köpte det utav mig sitter på tomshardware och jobbar där på den sidan och han hade ett 6800 av nåt slag om de va gt/u det vet jag ej, fanns ingen strömkontakt tillden iaf, den idle runt 46 och loadade upp mot 68-70.pungt.

7900GT är betydligt mycket kallare. loadar 51-53 och det gör man inte med ett gtx snarare 58-65, så mycket skillnad är det. 6800GT/Ultra _är_ varmare än ett 7800GTX 256/7900 kort.

att den inte är varmare än ex 7800GTX 512 förstår du lika bra som jag.

Fel.

Läs X-bit labs jämförelse. Du kan inte jämföra effetförbrukning utifrån temperaturer eftersom det beror på diodens kalibrering, kylarens kontakt med kärnan, kylarens utformning etc.

6800 drar 39W
6600GT drar 48W
6800GT drar 55W
7800GT drar 57W
6800Ultra drar 72W
7800GTX drar 81W
7800GTX 512 drar 95W

7900GT har jag inte sett någon jämförelse på. Jag antar att det drar ungefär som 7800GT.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Discokungen

7900GT ska ligga på 64W i strömförbrukning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

som flamso skriver 64w

antingen är det jag som har fastnat lite för mycket på "Intel, deep fry Inside". eller så vet jag inte vad längre, möjligt jag har fel, men det ända jag vet är att 6800korten blir varmare än 7800GT/GTX256.

hart vart tester härifrån denna sidan om dom korten emellan, har för mig vitonic har sagt nåt liknande, kan ha fel. eller så är det "intel, deep fry inside" igen...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Standardfläkten på gtx korten är ljudlös så länge den går på 40%. MItt gtx varvar inte upp själv då jag spelar spel, varvid temperaturen också blir därefter. I riva tuner ser man att fläkten bara ligger inställd på 40% och inte rör sig ett smack. Om man däremot drar upp den till 80 - 100 % så lovar jag du hör den väl, om än inte lika mycket som ett 6800gt på maxvarv.... den låter ju sjukt högt - vet eftersom jag har ett ---

Permalänk

alltså jag vet inte vad ni får för exemplar, sjukt högt.

tjejen min klagar på min dator varje dag, att den dönar vilket jag förstår, men hennes egen då. hon har ett Fx5950Ultra med dubblafläktar som låter betydligt mycket högre än vad GTX fläktarna gör men det hör hon lite"knappt", (hon har 1st thermaltake 120mm på 16db i chassi, nätagget är passivt), och hon är känslig tro mig (så klart när min dator är avstängd när den väl är det).

har testat lite här hemma då det har vart så mycket gidder i trådarna angående Vf700 och standardfläktar. kopplade ut alla fläktar i datorn utom vf700 orginal fläkt samt nätaggetsfläktar samt chipset fläkt, allt annat var off.

hon hör inget, nästan helt tyst. hon måste sätta örat till, jag hör lite gran menjag är ljudöra musiköra så det är en annan femma.

sen testade jag GTX orginal kylare. hör liite.

hur gör ni med era kylare för att få dem att låta som fan ?, förstår inte. kör ni allt passivt och inga chassifläktar ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
tycker 80 låter lite väl mycket :/

Nja, min hamnade på 105°c orginal vid lite spelande..

Men det är så att datorn är felbyggd av HP, HDD temp var runt 60°c samma med CPU.
Dock så slängde jag in en 120mm fläkt och tempen har sjunkit rejält, HDD = 30, CPU = 45, GPU = 70.

Dumma jävlar som snålat på en riktig fläkt bara för att få ner ljudnivån, men jag kan säga att datorn är mycket tystare nu då fläktarna som sitter på CPU och GPU är tempstyrda, som för övrigt inte maxar hela tiden nu längre

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nja, min hamnade på 105°c orginal vid lite spelande..

Men det är så att datorn är felbyggd av HP, HDD temp var runt 60°c samma med CPU.
Dock så slängde jag in en 120mm fläkt och tempen har sjunkit rejält, HDD = 30, CPU = 45, GPU = 70.

Dumma jävlar som snålat på en riktig fläkt bara för att få ner ljudnivån, men jag kan säga att datorn är mycket tystare nu då fläktarna som sitter på CPU och GPU är tempstyrda, som för övrigt inte maxar hela tiden nu längre

105 lyl

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.