Processorn fasttryckt på kylflensen = Problem

Permalänk

Processorn fasttryckt på kylflensen = Problem

Skulle dra upp processorn i helgen och byta kylpasta. Spände loss flänsen och skulle plocka bort den Tycker att den sitter aningen hårt men tar i lite och så får jag upp den. Då visar det sig att processorn ergat fast sig i flänsen och följer med upp. Detta var ju inget vidare tänkte jag eftersom processorn är ju fastlåst på sin plats. Och mycket riktigt så vägrar datorn starta nu när man försöker starta den med processorn så får jag ingen bild så piper den bara. Peep Peep Peep hela tiden.

Plockar man bort processorn och startar så piper det inget men får ändå ingen bild eller så. Vet inte riktigt vad som ska hända när man startar en datorn utan processor.

Så ska vi tippa att processorn eller moderbord har pajjat?

Det syns inget på processorn.

fuck fuck fuck..

Visa signatur

[TH·Beliavski]

Permalänk

Det ska inte hända något när man startar en dator utan processor. Möjligtvis en ljudsignal som visar att processorn inte blivit initierad.

Kolla så inga ben är böjda eller avbrutna på processorn. (<- beror på typen av processor, vissa processorer så måste man kolla så moderkortet inte blivit skadat.)

EDIT: Skriv ner exakt hur ljudsignalen låter och vad du har för moderkort.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

har ett MSI neo Platinum moderbord
Ljudsignalen. Om vi säger typ det vanliga pepet som kommer när man startar datorn. Den typen av pip fast aningen längre..
Peep Paus på 1 sekund drygt sedan Peep igen..Paus på 1 sekund och så fortsätter det.

Visa signatur

[TH·Beliavski]

Permalänk
Inaktiv

Samma sak hände mig när jag bytte moderkort men min processor funkar bra. Händer mig ganska ofta det där, irriterande är det. Men som sagt, kolla benen på prollen och se till att moderkortet ser friskt ut med.

Permalänk
Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Uppdate: Har testat processorn på en annan dator och den funkar på den. Så får felsöka vidare.
Ska testa minnerna idag på en annan dator.

Visa signatur

[TH·Beliavski]

Permalänk

Låter som en bra idé. Fungerar de där så kan du ju testa memtest.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Mina minnen funkar iaf.
så återstår väl endast moderbordet

Visa signatur

[TH·Beliavski]