Apple börjar sälja långfilmer via Itunes Music Store

Permalänk
Melding Plague

Apple börjar sälja långfilmer via Itunes Music Store

<font style="font-size: 10pt"><b>Apple börjar sälja långfilmer via Itunes Music Store</b></font> <small class="small">onsdag 15 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Apple har varit framgångsrik sålt musik via deras Itunes Music Store (ITMS), och utökade för ett tag sedan försäljningen med kortfilmer från Pixar och TV-avsnitt från kända serier som Lost och Desperate Housewives. Nu har de också börjat med att sälja fullängdsfilmer skriver <a href="http://www.macrumors.com/pages/2006/03/20060314214419.shtml" target="_blank">Mac Rumors</a>. Den första filmen som finns för försäljning är <a href="http://www.imdb.com/title/tt0475293/" target="_blank">High School Musical</a> från Disney som kostar 9,99 amerikanska dollar och har en filstorlek på 487 MB.
<br />
<br />Det ryktas om att Apple skall lansera en Itunes filmtjänst inom de kommande veckorna, men förhandlingar om licenserna drar ut på tiden.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför kan dom inte ta ca 25-35 kr för en film? Dom skulle tjäna snuskigt mycket pengar då!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Varför kan dom inte ta ca 25-35 kr för en film? Dom skulle tjäna snuskigt mycket pengar då!

Att gå back 50 spänn på varje film skulle jag knappast kalla "tjäna snuskigt mycket pengar"...

Permalänk
Citat:

Nu har de också börjat med att sälja fullängdsfilmer

Låter som en skvallerblaska ala Aftonbladet. 1 film, EN. Hur och när det kommer utvecklas vet vi inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Varför kan dom inte ta ca 25-35 kr för en film? Dom skulle tjäna snuskigt mycket pengar då!

För att filmbolagen skulle inte låta dem antagligen.
Så är det med musiken. Apple gick ut med att de ville sänka priserna, då blev det ett jävla liv på skivbolagen, de ville nämligen höja priserna.

Permalänk
Medlem

en fulllängdsfilm på 487 mb, nej tack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
en fulllängdsfilm på 487 mb, nej tack

den kvaliten på 2" skärm eller vad nu senaste podden har är väl rätt schysst ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
en fulllängdsfilm på 487 mb, nej tack

Många ser Xvid på 700MB. 487MB h.264 är fan minst lika bra.

Permalänk
Medlem

vad är h264? är det inte mer krävande, alltså behöver MER mb för att se bra ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Många ser Xvid på 700MB. 487MB h.264 är fan minst lika bra.

Var kan jag hitta exempel att ladda ner så man kan bekräfta det? Jag har kollat på alla HD trailers på apple's sajt, men det blir väldigt dålig bild jämfört med hd material som ligger i WMV HD tex. Men det kanske bara är för att quicktime är dåligt implementerat till windows eller nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
vad är h264? är det inte mer krävande, alltså behöver MER mb för att se bra ut?

h.264 är det senaste. xvid ligger inom h.263.

Det är mycket mer data per mb och det absolut bästa som finns just nu inom mpeg-standarden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Var kan jag hitta exempel att ladda ner så man kan bekräfta det? Jag har kollat på alla HD trailers på apple's sajt, men det blir väldigt dålig bild jämfört med hd material som ligger i WMV HD tex. Men det kanske bara är för att quicktime är dåligt implementerat till windows eller nått.

Vet inte vad du hittat för något. Men h.264 är det som kommer användas till stor del. Det är för närvaranda det bästa vi har i lösning. Mpeg2 är fortfarande riktigt bra, men det är istället lågt komprimerad och tar enormt stor plats.

WMV går bara att spela i Windows så det kommer inte vara särskillt användbart. H.264 kommer användas till både HD-DVD och Blueray. Bara att köra på det och insé att bästa tekniken vann för en gång skull. Dock har inte Microsoft implementerat stöd ännu vad jag vet.
Det ryktas även om att H.264 kommer ersätta H.262(mpeg2) för streaming över TV etc.

Angående WMV vs H.264
http://www.venlogic.com/vl2/tools/index.php?url=tools_Detail_...
Microsoft against the World!

Lite annat
http://www.xile.net/xvid_vs_x264/
http://www.xile.net/xvid_vs_x264/720p.html

Permalänk

Haha, bara för att den kräver mer kraft för att spela upp betyder det ju inte att den kräver mer information för att ge samma bild...

Hur som helst, runt 500MiB/H är lagom tycker jag.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Haha, bara för att den kräver mer kraft för att spela upp betyder det ju inte att den kräver mer information för att ge samma bild...

Vad?
Kolla inlägget ovanför dig, finns länkar ifall du har oklarheter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon hyffsad gratiscodec med H.264?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedFreek
den kvaliten på 2" skärm eller vad nu senaste podden har är väl rätt schysst ändå?

Och vem vill köpa en film för 10 dollar som man bara kan se hjälpligt på sin ipod?
Ok, finns säkert många som vill det men jag är inte en av dem i alla fall.

Då köper jag hellre DVDn och rippar den till mp3-spelaren. Så får jag också ett format som stöds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Finns det någon hyffsad gratiscodec med H.264?

VLC klarar väl H.264?

Edit: Det stod "experimental" på hemsidan, läs mer: http://wiki.videolan.org/index.php/H264

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
h.264 är det senaste. xvid ligger inom h.263.

Det är mycket mer data per mb och det absolut bästa som finns just nu inom mpeg-standarden.

Vet inte vad du hittat för något. Men h.264 är det som kommer användas till stor del. Det är för närvaranda det bästa vi har i lösning. Mpeg2 är fortfarande riktigt bra, men det är istället lågt komprimerad och tar enormt stor plats.

WMV går bara att spela i Windows så det kommer inte vara särskillt användbart. H.264 kommer användas till både HD-DVD och Blueray. Bara att köra på det och insé att bästa tekniken vann för en gång skull. Dock har inte Microsoft implementerat stöd ännu vad jag vet.
Det ryktas även om att H.264 kommer ersätta H.262(mpeg2) för streaming över TV etc.

Angående WMV vs H.264
http://www.venlogic.com/vl2/tools/index.php?url=tools_Detail_...
Microsoft against the World!

Lite annat
http://www.xile.net/xvid_vs_x264/
http://www.xile.net/xvid_vs_x264/720p.html

Jag har kollat igenom länkarna nu... och på testbilderna och jag upplever det vara samma detaljnivå som xvid men när kvaliteten blir låg så slipper man blockigheten som i xvid och det blir "blur" istället, vilket är skönare att titta på även om man inte ser fler detaljer.
man märker även att det är mycket tyngre med h.264, men det kan bero på att de flesta grafikort stödjer wmv medans det bara är de nyaste som stöder h.264. Om det blir ett htpc bygge nu så måste man ju definitivt ha dualcore om man skall klara av h.264 i de högre upplösningarna.

Dock så är jag lack på apples HD (h.264) exempel de har på www.apple.com/trailers. De ser ju förjävliga ut om de spelas med det senaste QT i windows. Dåligt djup/kontrast och bleka bilder. Man ser tydligt detaljbristerna i lågdagrar. Det kan väl bara bero på två saker... antingen suger QT till windows eller så är de filmtrailers de har jävligt dåligt encodade. Finns det andra spelare som kan spela upp dessa mov filer i h.264? Eller är det någon som känner till något annat "showcontent" man kan testa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Dock så är jag lack på apples HD (h.264) exempel de har på www.apple.com/trailers. De ser ju förjävliga ut om de spelas med det senaste QT i windows. Dåligt djup/kontrast och bleka bilder. Man ser tydligt detaljbristerna i lågdagrar. Det kan väl bara bero på två saker... antingen suger QT till windows eller så är de filmtrailers de har jävligt dåligt encodade. Finns det andra spelare som kan spela upp dessa mov filer i h.264? Eller är det någon som känner till något annat "showcontent" man kan testa?

Mediaplayer Classic med Quicktime alternativ pluginet.

Jag skulle aldrig få för mig att installera Quicktime usch.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Mediaplayer Classic med Quicktime alternativ pluginet.

Jag skulle aldrig få för mig att installera Quicktime usch.

Den fixar ju inte quicktimes HD trailers.
Eller har de fixat de nu?

Permalänk
Medlem

DRM-skadade filer

Varför ska man KÖPA DRM-skadade filer och därmed riskera att infektera sin dator?
Det fattar jag inte. Se bara på Sony BMGs rootkit....
På det har betaltjänsterna för musik ofta sämre kvalitet och det till det fasila priset av 10 kronor per låt.
Hellre köper jag en skiva i affären i mitt kvarter som jag kan göra precis vad jag vill med. Rippa och hacka på skivan eller så kan jag läsa det fina lilla häftet mm.

Jag tycker synd om de som luras att köpa en film-fil på nätet full med DRM och av dålig kvalitet för hutlösa 100 kronor/fil.

Ni har mitt medlidande!

Visa signatur

Socialdemokraterna arbetar hårt för att avskaffa våra friheter! Allt för övervakning mot terrorism, dvs fildelning!

Permalänk

Re: DRM-skadade filer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Randolk
Varför ska man KÖPA DRM-skadade filer och därmed riskera att infektera sin dator?
Det fattar jag inte. Se bara på Sony BMGs rootkit....
På det har betaltjänsterna för musik ofta sämre kvalitet och det till det fasila priset av 10 kronor per låt.
Hellre köper jag en skiva i affären i mitt kvarter som jag kan göra precis vad jag vill med. Rippa och hacka på skivan eller så kan jag läsa det fina lilla häftet mm.

Jag tycker synd om de som luras att köpa en film-fil på nätet full med DRM och av dålig kvalitet för hutlösa 100 kronor/fil.

Ni har mitt medlidande!

Duh, blanda inte in Sony BMG med Apples iTunes Store. Det finns inget bevis på att apples låtar/filmer/tv-serier skulle skada datorn allvarligt/bryta mot PUL allvarligt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!