en kärna på 4200+ x2, hur bra är den då?

Permalänk

en kärna på 4200+ x2, hur bra är den då?

tja!

jag undrar om man jämför en 4200+ x2 med en kärna igång hur bra blir prestandan då? 3500+ eller 3200+?
undrar bara hur bra prollen blir i spel med en kärna igång.

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

3500+ borde det vara...

4200+ x2 är två kärnor 2.2 GHz med 512KiB L2 cache och 3500+ är en kärna 2.2GHz med 512KiB L2 cache.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

a...logist sätt borde det vara så, men datorn är inte logisk:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av räven1337
a...logist sätt borde det vara så, men datorn är inte logisk:D

De delar ju på samma väg ut ur kapseln, så det är därför man inte får fördubblad prestanda, men om det är som du säger att man bara kör ena kärnan så borde det mostvara en 3500+.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av räven1337
a...logist sätt borde det vara så, men datorn är inte logisk:D

Hårdvaran är helt logisk, är det ingen skillnad i kärnorna utan är samma i dual och singel core blir det ingen skillnad i prestanda när bara den ena används på dual coren.

Programvara är däremot inte logisk vilket kan göra att det ser ut som prestandan skiljer sig åt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

men då borde det inte stå 2x4200+ utan 2x3500+ eller hur

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
men då borde det inte stå 2x4200+ utan 2x3500+ eller hur

Det är modellnamnet som är X2, har inget med prestandan att göra.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

åfan trodde det stod för att det var 2 st 4200 kärnor

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag med ''man lär sig så länge man lever''

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
åfan trodde det stod för att det var 2 st 4200 kärnor

Jag har två "4200+" kärnor i min dator

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

jo men ironin i detta är att xphaze sa att x2 står för modellnamnet inte prestandan

om det nu e en dual cpu med dubbla kärnor så bör det ju vara 2st 4200+ annars e det ju nått jäkligt lurt med detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
åfan trodde det stod för att det var 2 st 4200 kärnor

Visst så tror folk, men det är bara ett sätt för AMD att lura folk till att tro så! Underlättar för försäljaren på Siba att sälja en dator med den processorn i med motivering att denna AMD processor motsvarar 2st 4,2Ghz P4;or .:rolleyes:

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindfighter
De delar ju på samma väg ut ur kapseln, så det är därför man inte får fördubblad prestanda, men om det är som du säger att man bara kör ena kärnan så borde det mostvara en 3500+.

Håller med att datorer å programvara är lite ologiska.. jag menar 2 styckna likadana sys borde ju prestera exakt likadant i ex 3dmark å så men nu e det inte så även när man kör i orghastighet.

iaf...Htt är mer än väl för 2 syckna kärnor att "ta sig ut ur kapseln" så det e inte det som hindrar fördubblingen av prestandan, snarare programvaran som sagt

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
men då borde det inte stå 2x4200+ utan 2x3500+ eller hur

Som sagt; modellen heter X2 4200+. Bara bristanda logiska kunskaper kan kasta om det till 4200+ ggr 2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DST
Håller med att datorer å programvara är lite ologiska.. jag menar 2 styckna likadana sys borde ju prestera exakt likadant i ex 3dmark å så men nu e det inte så även när man kör i orghastighet.

Datorer är fullständigt logiska så länge inget är fel. Men de är även ganska avancerade. Jämför man två identiska system i 3DMark så får de ~ samma resultat (inom felmarginalen för själva testet). Alla avvikelser kan förklaras med annan konfiguration av hårdvara eller mjukvara.
Två liknande system behöver inte få samma resultat och det är väldigt sällan två system är identiska i praktiken.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Inaktiv

Vilket AMDnamn får min 3700+ CPU när den är överklockad till 3.3GHz?? och vilken X2 prolle kan jag mäta mig med i prestanda?

/ADDE

Permalänk

tack för alla svar!

hade gött!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADDE-VT
Vilket AMDnamn får min 3700+ CPU när den är överklockad till 3.3GHz?? och vilken X2 prolle kan jag mäta mig med i prestanda?

/ADDE

Här har du lite olika processorer http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10483

Om det är ett program för enkeltrådade program slår ju ingen normalklockad processor din. Men om det är ett program som är bra anpassat för två kärnor, slår nog förmodligen en X2'a den, fast det behöver inte var väldigt mycket ändå.

Visa signatur

Lever pastej?