Permalänk
Medlem

Opteron eller X2, val av Raptor?

Står i valet mellan följande processorer, vilken lämpar sig bäst till spel? Motivera gärna!

AMD Athlon 64 X2 4200+ S939 Dual Core 2,2GHz 2000MHz HT/FSB 90nm 512KBx2 cache

el

AMD Opteron 165 Dual Core, 1.8GHz, Socket 939, 2MB, Boxad med fläkt

Kommer även att bli ett inköp av en styck Raptor, dock känns 150 gb överflödigt som systemdisk, är det stor skillnad på 16mb cache som 150 gb använder sig av jämfört med de 8mb som 74 gb har?

Permalänk

Finns en del tester om det, gör några % bara (1-10% beroende på vad som utförs). Men 2 st Raptor på 150GB i Raid 0 krossar det mesta

Så du får fråga dig själv om du vill ha den snabbaste HDD som finns (för vanligt bruk) eller den näst snabbaste ?

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Har själv en Raptor 150GB och har även den som speldisk. Kan ju lugnt påstå att laddtiderna i spel är korta.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Ja det lutar nog åt en 150gb när man ändå är i farten!

Ingen åsikt om val av processor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daart
Ja det lutar nog åt en 150gb när man ändå är i farten!

Ingen åsikt om val av processor?

Jag skulle rösta på en 4400+ eftersom den har 1mb i cache... Den går väl och klocka till samma prestanda som 4800+ eftersom det är smama kära. (rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Jag skulle rösta på en 4400+ eftersom den har 1mb i cache... Den går väl och klocka till samma prestanda som 4800+ eftersom det är smama kära. (rätta mig om jag har fel)

Jo, men en 165:a går villigt upp i 2,5GHz så i trådskaparens fall är en 165:a det självklara valet.

Permalänk
Medlem

cpu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Jo, men en 165:a går villigt upp i 2,5GHz så i trådskaparens fall är en 165:a det självklara valet.

Jag håller med opteron.

Fel där uppe

Produktbeskrivning AMD Opteron 165 1.8 GHz processor
Produkttyp Processor
Processortyp AMD Opteron 165 med dubbelkärna - 64-bitars
Processor-socket Socket 939
Antal processorer 1
Klockfrekvens 1.8 GHz
Cacheminne L2 2 MB
Kompatibla kortplatser 1 x processor - Socket 939

2mb cachminne... Lite rättande där bara annars bra

Visa signatur

x6800-team d9-540mhz 44410. 1950cf...2*750silverstone.
Spel 165opteron-bh5-1900gt 1,2tb

Permalänk
Medlem

Det där med 1 elelr 2Mb cache beror på hur man ser det. Både 4400+ och opteron ahr lika mycket cache. 1Mb pär core eller 2Mb cache totalt.

Personligen ser jag det lite som bullshit att skriva 2Mb cache då det borde stå 1Mb cache pär core istället.

En process som går på ena coren frå lite svårt att nytja den anndra corens cache om man säger så då dom itne delar det.

Permalänk
Medlem

Vid liten pris skillnad på processorerna så kör på Opteron 165.

Permalänk

Den största skillnaden mellan en Raptor på 74GB och en Raptor på 150GB i dagsläget är inte cacheminnet. Eftersom båda modellerna har två skivor så är densiteten mycket högre på 150GB-modellen.

Den nya 74GB-modellen (som jag fortfarande tvivlar på existerar ännu) sägs ha EN skiva med samma densitet som 150GB-modellen, så prestandamässigt så kommer den att landa någonstans mittemellan 150GB-modellen och den gamla 74GB-modellen.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Den största skillnaden mellan en Raptor på 74GB och en Raptor på 150GB i dagsläget är inte cacheminnet. Eftersom båda modellerna har två skivor så är densiteten mycket högre på 150GB-modellen.

Den nya 74GB-modellen (som jag fortfarande tvivlar på existerar ännu) sägs ha EN skiva med samma densitet som 150GB-modellen, så prestandamässigt så kommer den att landa någonstans mittemellan 150GB-modellen och den gamla 74GB-modellen.

Jag beställde gammla modelen av 74Gb då jag annser accestiden vicktigast. Värkar inte skillga så mycekt så tror inte IRL man märker nån skillnad så varför vänta hehe.

Permalänk
Medlem

Bara man håller sig borta från 36 gigaren så blir man inte missnöjd. De enda hd-reviews man behöver läsa finns på www.storagereview.com

Om du inte skall klocka så ger nog 4200+ (X2=x11 multipel. 165=x9) mer prestanda då klockfrekvens är viktigare än cacheminne. Men en klockad 165 till samma klock som en X2 (manchester) presterar mer såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Finns en del tester om det, gör några % bara (1-10% beroende på vad som utförs). Men 2 st Raptor på 150GB i Raid 0 krossar det mesta

Inte en ensam raptor som systemdisk.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Inte en ensam raptor som systemdisk.

Jepp, man förlorar på att ha på raid 0 som systemdisk. Har man två snabba diskar är det mkt smartare att köra Os:et på en och Page-file på den andra. Man får då också "mer", eller rättare sagt: inget förlorat utrymme. Finns en massa trådar på SR om hur man bäst optimerar detta. Men eg. är det bara att fundera över vilka appar som används samtidigt och lägga dessa på olika diskar.

Jag kör själv nu OS och spel på min raptor och Page File på 320gigaren.

Jag köper antagligen en 150 (eller vänta på solid state) snart och då blir det Os och spel på den och Page file plus en del Storage på min 74 och sist storage + P2P på min 320.

Permalänk
Medlem

imorgon kommer den nya 74gb raptor-x disken med 16mb chache in på shg.biz, tänkte ta och beställa en då jag. kommer inte förrens 10 april till db. men där däremot är det frifrakt

Permalänk
Medlem

Ta en 165: a.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar!

Hoppet upp till en 4400+ känns lite stort för plånboken så valet får kvarstå mellan opteron el X2 4200+, hur stor roll spelar cachen 1mb vs 512kb i sammanhanget?

Permalänk
Medlem

Tjenare, läste lite i tråden här.

Står också inför ett val, ska nämnligen köpa ny dator även jag.

Antec Sonata II Chassi - 992:-
Adda 120mm fläkt - 80:-
Hitachi 80gb sata - 478:-
Nec 3550 dvd-rw - 360:-
Corsair XMS ram-minnen - 1309:-
DFI Lanparty SLI kostar 1250:-
AMD athlon 64 x2 4400+ kostar 4475:-
7900gt Asus 2868:-
11812:-

prollen känns dock lite dyr, finns det billigare operton alternativ? Där man inte förlorar mkt prestanda? De kanske till och med är bättre?

Kommer att använda datorn till att spela, samt arbeta(skolarbete,webdesign osv)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trexake
Tjenare, läste lite i tråden här.

Står också inför ett val, ska nämnligen köpa ny dator även jag.

Antec Sonata II Chassi - 992:-
Adda 120mm fläkt - 80:-
Hitachi 80gb sata - 478:-
Nec 3550 dvd-rw - 360:-
Corsair XMS ram-minnen - 1309:-
DFI Lanparty SLI kostar 1250:-
AMD athlon 64 x2 4400+ kostar 4475:-
7900gt Asus 2868:-
11812:-

prollen känns dock lite dyr, finns det billigare operton alternativ? Där man inte förlorar mkt prestanda? De kanske till och med är bättre?

Kommer att använda datorn till att spela, samt arbeta(skolarbete,webdesign osv)

Du skulle ju kunna köpa en Opteron 165 eller t.ex. en 4200+. Opteron 170 verkar vara svåra att få tag i. Opteron 165 är såklart långsammare i orginalutförande men får du upp den 600Mhz (vilket är rätt mycket) är du uppe i 4800+. 4200+ kan du dra upp till 2.6 så har du en 5000+.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Du skulle ju kunna köpa en Opteron 165 eller t.ex. en 4200+. Opteron 170 verkar vara svåra att få tag i. Opteron 165 är såklart långsammare i orginalutförande men får du upp den 600Mhz (vilket är rätt mycket) är du uppe i 4800+. 4200+ kan du dra upp till 2.6 så har du en 5000+.

Eller i alla fall en 4600++. Cacheminnet gör en del.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Eller i alla fall en 4600++. Cacheminnet gör en del.

Mvh

Huh? Jag trodde 2.4Ghz med 1mb cahce = 4800+ och 2.6Ghz med 512kb cache = 5000+ ?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Huh? Jag trodde 2.4Ghz med 1mb cahce = 4800+ och 2.6Ghz med 512kb cache = 5000+ ?

Ja, du menar så ja. Jo det blir förstås rätt(are).
Jag menade mest att det större minnet i Optyn kan vara en vettig väg att gå.
Luddigt skrivet, trött i skallen för jag har suttit länge framför burken nu.
Man kan väl säga att min vardagsklock på 2.5 är som en 4600++ då istället?
Eller räknas det som en 4900?... Får du någon ordning på din din kylning?

Mvh

Permalänk
Medlem

Varför inte ta 2st 74or raptor?
Ena installerar du win o diverse prog på och andra spel på.. Inte raid0 utan 2 separata..
Funkar mkt bra... (har iofs "endast" 74or med 8meg)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Ja, du menar så ja. Jo det blir förstås rätt(are).
Jag menade mest att det större minnet i Optyn kan vara en vettig väg att gå.
Luddigt skrivet, trött i skallen för jag har suttit länge framför burken nu.
Man kan väl säga att min vardagsklock på 2.5 är som en 4600++ då istället?
Eller räknas det som en 4900?... Får du någon ordning på din din kylning?

Mvh

Jag vet inte riktigt. Kör min 4200+ i 2.5Ghz nu i 1.425v 24/7 (har inte datorn på dygnet runt, men när den väl är på ). Den klarade 29h prime (sen error) med 1.4125 så detta borde funka. Visst, den blir varm men å andra sidan kommer den inte användas från augusti och ett år framöver troligen. Drar till USA då nämligen och då är det laptop som gäller. Då kan jag ju lika gärna grilla CPUn lite till dess. Kylningen får räcka, spelar inte mer än kanske nån gång i veckan så. Därmed ligger normaltemperaturen strax över 40C kanske.

Irriteande när man hamnar mellan två "klocks"

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Du skulle ju kunna köpa en Opteron 165 eller t.ex. en 4200+. Opteron 170 verkar vara svåra att få tag i. Opteron 165 är såklart långsammare i orginalutförande men får du upp den 600Mhz (vilket är rätt mycket) är du uppe i 4800+. 4200+ kan du dra upp till 2.6 så har du en 5000+.

Vet inte om detta gjorde mig så klok.
Hur mycket är 2mb cache att föredra?
Är inte så jätte inne på klockning, men behöver man köpte mkt bättre kylare osv för en sådan klockning?

Hur mycket kan man dra upp dne utan problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trexake
Vet inte om detta gjorde mig så klok.
Hur mycket är 2mb cache att föredra?
Är inte så jätte inne på klockning, men behöver man köpte mkt bättre kylare osv för en sådan klockning?

Hur mycket kan man dra upp dne utan problem?

Hur mycket man kan dra upp den beror ju helt på CPUn och hur mycket du vill öka spänningen. Ökar du inte spänningen spelar inte kylaren så stor roll. Detta eftersom värmen ökar drastiskt vid ökning av spänning men knappt något vid ökning av klockfrekvens.

2mb cache dvs 1Mbx2 är såklart trevligt. Till skillnad från 200Mhz extra är cache inget du kan fixa själv. Du köper det och så har du det, det sitter fysiskt i CPUn. Frekvensen kan du ju dra upp själv. 200-400Mhz klarar nog de flesta CPUer. Sen kan de såklart klocka ännu bättre. Satsa på en billig variant med mycket cache och klocka sedan upp den, det är mitt tips!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

tror ni jag märker mycket skillnad i prestanda då?
oclockat på båda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trexake
tror ni jag märker mycket skillnad i prestanda då?
oclockat på båda?

Nej Klockning är mest för sakens skull. De flesta moderna CPUer klarar jobbet fint ändå. Jag gör det bara för att det är kul. Jag har då inte märkt någon skillnad när jag klockat mina CPUer. Möjligen i 3D Mark eller Super PI, men i faktisk spelprestanda - nej, det har jag aldrig märkt.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Nej Klockning är mest för sakens skull. De flesta moderna CPUer klarar jobbet fint ändå. Jag gör det bara för att det är kul. Jag har då inte märkt någon skillnad när jag klockat mina CPUer. Möjligen i 3D Mark eller Super PI, men i faktisk spelprestanda - nej, det har jag aldrig märkt.

okej.
Hur tror du jag märker prestanda skillnad mellan x2 4400+ och operton 165

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trexake
okej.
Hur tror du jag märker prestanda skillnad mellan x2 4400+ och operton 165

Där skiljer det ju trots allt 400Mhz så skillnad finnas. Sen om du märker av det vet jag inte. I låga upplösningar är det säkert skillnad men med höga grafikinställningar gör det nog ingen enorm skillnad. Det är nog ett smart val att köpa en Opteron 165 och sedan klocka upp istället. Om CPUn nu mot förmodan inte skulle "räcka" vilket jag har svårt att tro.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.