Mer grafikminne - är det så bra?

Permalänk
Medlem

overkill med 512 minne på grafik kortet. men men fortsätter spel företagen skriva så grymmt o optimerad kod (villa fula spel som knappt flyter) så kommer vi snart behöve 1024 minne för att korten inte ska droppa fps

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalathegreat
bara jag som tycker det är 1337 att köra på 1024x768?

Ja, helt säkert:D

1920x1080 kommer (är) att vara en vanlig upplösning i de flesta LCD TV-apparater på 37" och över så visst är det snaskigt med mycket minne och mycket kräm i övrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Jag skulle inte köpa ett budget kort med högre minne men ett om jag köper ett high-end kort så skulle jag kunna kosta på mig lite extra för bättre att vara på den säkra sidan ifalla man skulle behöve lite extra minne i framtiden!
Lite dumt att köpa 256mb och ångra sig efter nått år!

Eller så köper man det där kortet med 512 mb i minne efter ett år. Då är det nämligen mycket billigare.

En processor har du användning för i allt du gör. Även om jag håller med om att de flesta bara köper det dyraste för saken skull och inte för att de behöver det.
Men grafikkortet har de flesta bara användning för i spel. Och eftersom utvecklingen går så fort så finns det i princip inget som heter investering vad gäller datorkomponenter.

Det är där haken är. För om utvecklingen inte gått fram så hade man ju kunnat rättfärdiga ett grafikkortsköp för 6000 kr eller en processor för samma summa. Då skulle de ju hålla i kanske 10 år utan problem.
Och det finns inte så många framtidssäkra produkter. När den där vrålhäftiga tekniken som de nyaste korten har väl utnyttjas på riktigt så pallar ändå inte dagens kort av det för att de är för långsamma.

En annan "rolig" sak är att väääldigt många köper en svindyr datorn, och världens störta chassi så att de ska kunna uppgradera den. Två år senare så är datorn densamma innanför skalet och planerna börjar smidas på ett nytt system (det värsta såklart). Detta händer alltför ofta. Och varje gång jag blir förfrågad om att hjälpa till med komponentval och ihopbyggande av ett sådant system så påpekar jag det men de är alltid lika säkra på sin sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
för det första, vem fan kan motivera ett grafikkort för över 3000kr ? det är ju bara ren och skär dumhet egentligen. cpuer för 10k och grafikkort för 12k plus allt annat. det är ju helt sjukt. för dem pengarna får man en vettig bil eller betala av topplånet på en lägenhet t ex.

för det andra, bättre propp och bättre minnen kan inte heller motiveras. en 3200+ t ex räcker gott och väl. hur många fps extra får du med en FX-57 egentligen? kolla upp det kanske? och hur många fps extra tror du att du får om du köper ett par OCZ istället för ett par samsung standard? titta upp det med så ska du få se.

både mer ram och vmem ger mer flyt oavsett om benchmarks visar annat. det finns spel som slukar mer än 256MB videominne !

detsamma gäller för ramminnet. har man två gb så slipper man en del stuttering. det var ett test här på sweclockers för inte så länge som visade ungefär samma resultat fast testet handlade om ramminne. medelfpsen var inte mkt högre MEN den som testat 2gb är antingen blind eller dum om han inte märker skillnaden i spel som bf2, fear t ex.

Jag fattar inte, tycker du det är konstigt att folk lägger över 3000k på ett grafikkort sen sitter du med ett X1900XT själv som kostar 5000. Och resten av din PC var inte heller så dålig faktiskt, den måste kostat en 15K iaf. Vet inte om du var ironisk i ditt inlägg men isåfall så uppfattade jag det inte.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
för det första, vem fan kan motivera ett grafikkort för över 3000kr ? det är ju bara ren och skär dumhet egentligen. cpuer för 10k och grafikkort för 12k plus allt annat. det är ju helt sjukt. för dem pengarna får man en vettig bil eller betala av topplånet på en lägenhet t ex.

för det andra, bättre propp och bättre minnen kan inte heller motiveras. en 3200+ t ex räcker gott och väl. hur många fps extra får du med en FX-57 egentligen? kolla upp det kanske? och hur många fps extra tror du att du får om du köper ett par OCZ istället för ett par samsung standard? titta upp det med så ska du få se.

både mer ram och vmem ger mer flyt oavsett om benchmarks visar annat. det finns spel som slukar mer än 256MB videominne !

detsamma gäller för ramminnet. har man två gb så slipper man en del stuttering. det var ett test här på sweclockers för inte så länge som visade ungefär samma resultat fast testet handlade om ramminne. medelfpsen var inte mkt högre MEN den som testat 2gb är antingen blind eller dum om han inte märker skillnaden i spel som bf2, fear t ex.

Snacka om att skita i eget bo.. Och vi som har råd kan väl köpa vad F**n vi vill

Permalänk

du får köpa kattskit för hela din inkomst om du vill! det är inte det jag vill säga. KÖP vafan ni vill. köp droger med om ni vill. spela på v75 eller bingolotto. köp en ståplatsbiljett i en div3 match. runka i ett bås vad som helst.

POÄNGEN är att det kostar mkt. det är mycket pengar. så enkelt var det. ofta betalar man mer än vad det är värt för sitt intresse vilket inte är så jäkla konstigt men att ni inte kan hålla med mig om det får mig att undra.

jag yrar väl en del. för mkt isglass tror jag.

Permalänk
Discokungen

Haha, det klarar mina 7900GT bra

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem

Är folk gjorda av pengar nuförtiden när det kommer till datorköp och speciellt grafikortsinhandling?
Jag har fasiken inte råd att byta grafikkort varje år, men är jäkligt glad att jag la ut lite extra så jag fick 128 MB istället för 64 MB på mitt gf4 ti4200. Kortet blir fasiken 4 år till i augusti! Idag orkar det ju inte med men minnesmängden går ju att använda på ett kort med modernt chip, eller iaf för ett år sen.
Känns konstigt att det försöks krängas kort idag med 128 MB minne. 512 behövs inte idag men om ett år eller så kan det finnas spel som gillar det. Men då har man väl bytt grafikkort om man är så rik...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Själv säljer jag mina kort efter några månader så det blir inte så mycket extra man behöver lägga ut på ett nytt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM