Permalänk
Medlem

AM2 floppar rejält tydligen.

Snappat från idg.se

"Förvänta dig en prestandaökning mellan tre till fem procent. Större än så är inte skillnaden mellan en Athlon64-processor som körs i 939-sockeln med ddr-minnen och samma processor i den nya AM2-sockeln med ddr2-minnen.

The Inquirer rapporterar att ett flertal tillverkare visar upp moderkort med AMDs nya processorsockel på Cebitmässan. De flesta kör Athlon64-processorer på 2,4 gigahertz med ddr2-minnen på 800 megahertz. Det krävs nämligen riktigt snabba ddr2-minne för att överhuvudtaget få någon prestandaökning i jämförelse med ddr-minnen på 400 megahertz.

Ddr2-minnen är dyra, men priserna sjunker i takt med att minnestillverkarna ökar produktionen. Trots detta lär de riktigt snabba minnen med frekvenser på 800-megahertz och uppåt ligga högt i pris när AM2-sockeln lanseras den sjätte juni.

Bästa prestanda för pengarna kommer du med största sannolikhet att få med den nuvarande 939-sockeln och ddr-minnen även ett bra tag efter att AM2 lanserats."

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag är förvånad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Varför ska den floppa när man i princip bara går över till DDR2 utan att förändra processorerna nå nämnvärt? Är ju ingen "ny" cpu. Sen drar den mindre ström, och AMD släpper samtidigt nya Athlon 64(AM2) som är riktigt strömsnåla, 35W för dom minsta.

DDR2 Minnena är redan nera på samma prisnivå som DDR.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

DDR2 är ofta billigare än DDR av vad jag har sett. Men jag hade nog förväntat mig en lite större ökning i prestanda av AMD här. Men nu börjar ju Intels nya lite intresannta ut med. Hoppas det blir ett fullskaligt cpu "krig" nu så priserna pressas lågt

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem

Det är just det. Med en ny sockel tycker man att det borde vara större skillnad än bara lägre strömförbrukning och en annan minnestyp. Man borde ju få märkbart bättre prestanda också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Det är ju bara byte på sockeln! Inte utbyte/uppgradering/förbättrring av den nuvarande (processor)arktitekturen!

Permalänk
Medlem

Precis. Är det inte lite korkat att göra en ny sockel för ingenting?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Man är ute efter prestandan och inte tekniken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Precis. Är det inte lite korkat att göra en ny sockel för ingenting?

Det ligger någonting i det du säger.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Precis. Är det inte lite korkat att göra en ny sockel för ingenting?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozTin
Man är ute efter prestandan och inte tekniken

Kunde inte sagt det bättre själv

Permalänk
Medlem

OnT:
Inte förvånande, men ändå rätt lugnt.
Am2 är ju ingen revolution på något sätt.

Det jag mest ser fram emot är att när den släpps så lär det nog bli prissänkningar på de äldre prylarna... och det säger man ju inte nej till.

OfT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Precis. Är det inte lite korkat att göra en ny sockel för ingenting?

Om de verkligen fått ner effekten så pass lågt som 35W fför en del modeller så är det ju knappast "ingenting". Visst tjänar man ingen direkt prestanda på det, men tänk vad mycket enklare det blir att kyla... och tänk då hur mycket enklare det blir att klocka... Så även om man får trixa lite så finns det fördelar, även om det inte är plug-n-play på prestandaförbättringarna... Och även om det inte är någon direkt prestandaökning, varför skulle man inte försöka förbättra det som finns ändå? Jag menar det fanns bilar med 4 hjul för 100+ år sen, så varför utveckla den modellen, eller?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
OnT:
Om de verkligen fått ner effekten så pass lågt som 35W fför en del modeller så är det ju knappast "ingenting". Visst tjänar man ingen direkt prestanda på det, men tänk vad mycket enklare det blir att kyla... och tänk då hur mycket enklare det blir att klocka... Så även om man får trixa lite så finns det fördelar, även om det inte är plug-n-play på prestandaförbättringarna... Och även om det inte är någon direkt prestandaökning, varför skulle man inte försöka förbättra det som finns ändå? Jag menar det fanns bilar med 4 hjul för 100+ år sen, så varför utveckla den modellen, eller?

Effekten på bilarna har ökat ganska markant... Visst är det bra att det släpps nya processorer med mindre W men det kommer kosta skjortan att få den förbättringen på värmen, det finns bra tysta kylare ute i dagens läge och om man vill överklocka så kan man gå över till vatten kylning som jag har gjort och det är ännu tystare än en massa fläktar. Sen får vi se hur bra dessa nya processorer klockar innan vi börjar prata om fördelen överklockning/låg effekt.

Permalänk
Medlem

I höst kommer det bli kul att slösa cash på en helt ny burk med M2 sockeln.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Ur överklockningsaspekt blir det nog rätt kul iallafall nu när ni som kommer köpa AM2 kommer kunna köra era minnen i 1:1 helatiden utan att hålla på med dividers osv...

DDR2 667Mhz-minnen är relativt billiga.

Sedan att det inte är så mycket nyheter i övrigt är ju givetvis tråkigt.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Öh....Vissa har visst ingen koll, joking. Rätt gammel nyhet eller så e det jag som fastnat framför burken förlänge hehe......
Am2 ska typ möjliggöra för k8l cpuer å sånt kul i framtiden så oviktigt e det inte att gå ifrån 939-940 pinn. Sen så vet ju många att amd inte e så minnesbandbredds hungriga utan funkar bäst med låga åtkomsttider. Var inte ddr3 kompatibelt med ddr2 modulerna, lär la se större prestandalyft i framtiden när det(om det händer). Annars blir la ddr2 bara bättre å bättre när det gäller åtkomsttiderna så visst kommer det gå undan senare framöver även med ddr2.....

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Man vet aldrig hur dom klockar. Dom kan klocka uselt, dom kan klocka bra. Ingen som vet än. Jag tar inget i förväg.

Permalänk
Medlem

det e sant, men att klocka något nuförtiden ger inte så mycket om man ska vara petig... ta ex min datta som ett ex. märker ingen större skillnad på 1.8 eller 2.4. Ta sen exempelvis de senaste 7900gtx korten som folk klockar upp, bara några fps hit å dit..... Ett generationsbyte ger större skillnad än klockning nu för tiden.

men som sagt jag e för oc å klockar de bra så e jag på direkt, fast om jag ska vara ärlig så tycker jag att intels nya cpuer verkar lova mer än amds ny kommande system

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkas
Effekten på bilarna har ökat ganska markant... Visst är det bra att det släpps nya processorer med mindre W men det kommer kosta skjortan att få den förbättringen på värmen, det finns bra tysta kylare ute i dagens läge och om man vill överklocka så kan man gå över till vatten kylning som jag har gjort och det är ännu tystare än en massa fläktar. Sen får vi se hur bra dessa nya processorer klockar innan vi börjar prata om fördelen överklockning/låg effekt.

Jag sa ingenting om läget med kylning idag. Det går jättebra att kyla effektivt/tyst på en massa sätt redan idag. Men att någonting fungerar i dagsläget är ju en rätt dålig ursäkt till att inte förbättra mer. Om det går att klocka bättre med lägre effekt återstår ju att se, men det var inte heller min poäng. Poängen var att det ur många synvinklar faktiskt är bättre att syssla med såna här förbättringar än att bara jaga MHZ hela tiden, speciellt då de klockfrekvenser vi har idag är mer än tillräckligt för vad som behövs... imo iallafall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag sa ingenting om läget med kylning idag. Det går jättebra att kyla effektivt/tyst på en massa sätt redan idag. Men att någonting fungerar i dagsläget är ju en rätt dålig ursäkt till att inte förbättra mer. Om det går att klocka bättre med lägre effekt återstår ju att se, men det var inte heller min poäng. Poängen var att det ur många synvinklar faktiskt är bättre att syssla med såna här förbättringar än att bara jaga MHZ hela tiden, speciellt då de klockfrekvenser vi har idag är mer än tillräckligt för vad som behövs... imo iallafall.

Jo, det är sant. Men jag tycker ändå att AMD kunde ha tillfört någon mer markant förändring, det är faktiskt en ny sockel vi snackar om. Men men...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Detta visste jag redan om ang. prestanda när AM2 sockeln kom ut som första nyhet. Tanken var väl endå att skapa en ny sockel som blir standard för alla AMD`s prollar i ett och samma sortiment, sen att DDR2 skulle med är igentligen bara bra för framtiden, ev. DDR3? Undra hur pass låg värmeutveckling dessa nya prollar kommer att ha, riktigt nice att dem gör tekniken mindre och mindre!

En flopp tycker jag dock inte AM2 blir, tycker det blir tvärtom!
Sen att säga ang. AM2 är "ingenting" är väldigt fel uttalat....
Jag ser AM2 som många positiva fördelar!, och flera lär det bli.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Avstängd

Direkt prestanda är ju inte enda anledningen till att lansera AM2. Det är deös för att ha alla processorer på samma sockel. Och även kompatibalitet med framtida saker som DDR3 och K8L är ju inget dåligt. Om det nu stämmer dvs.

Och sen är inte prestandaökingen dålig. Det är som att resonera att det är dumt att lansera en FX på 3GHz eftersom den ger ungefär lika mycket prestandaökning den.
Den där ökningen motsvarar ju nästan 200MHz iaf.

Permalänk
Avstängd

det är väl likadant som övergången till pci-e. i början ger det bara några procents prestandaskillnad. jag tror själv att det kommer ny arkitektur på A64'orna om ett år och ett halvt.

Permalänk
Avstängd

Vill höra resonemanget bakom varför AM2 skulle floppa. Tror att AM2 kommer sälja som smör jag.

Permalänk
Medlem

Men AMD har väl tänkt och släppa nya CPU:er efter jul sen till AM2. Så dom CPU:erna som kommer nu är väl bara lite bättre trimmade innan dom nya kommer. Så har jag fattade det iaf.

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Medlem

Det är klart att Amds nya tinges kommer att sälja, har jue ett riktigt starkt varumärke nu... Amd är bra nu som den är och kommer ju bara bli ännu bättre....

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vill höra resonemanget bakom varför AM2 skulle floppa. Tror att AM2 kommer sälja som smör jag.

Ja det lär den göra. När den väl är släppt och folk kommer be att få en dator här på swec så kommer alla att bygga på AM2. Och när någon har byggt ett paket på sockel 939 så kommer alla säga, "Neej, du ska ha AM2, det är nyare och bättre".

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

jag kom att tänka på en sak.

ni kommer väl ihåg att man kunde bränna minneskontrollern i en K8-processor om man hade för hög spänning till minnena? läste om det på xtremesystems, och de kom fram till att det borde vara för att dioden som skärmar av processorn från spänningen till minnena (eller rättare sagt en annan spänning som ligger på hälften av vad man kör minnena i) bränns och släpper igenom ström åt fel håll. spänningsskillnaden mellan processorn och halva minnesspänningen fick inte överstiga en viss nivå.

detta kanske har gjort så att AMD inte har kunnat sänka spänningen till processorn och därmed minskat effekten (kvadratiskt). då spänningen till DDR2-minnen är mycket lägre så kan ju AMD köra sina processorer i mycket lägre spänningar utan risk för att detta ska ske. (de flesta som har en nyare K8 vet att de flesta går att köras med ganska så mycket lägre spänning än original)

och glöm inte det faktum att AMD faktiskt har ökat sin ipc med varje socketbyte på ett tag till skillnad från intel ;P (om man inte räknar med nästa. den ska faktiskt bli intressant )

jag ser fram emot AM2, men mest på grund av det som kommer komma till den i framtiden.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så har Amd fortfarande fördel med Minnescontrolern (vilken skall klara DDR 1000+) och Direct connect.

Conroe har fördelen med sitt smarta cacheminne och 65nm. (egentligen är det inte så konstigt att den presterar mer med dubbla mängden minne).

Antagligen kommer Conroe smiska en del i början men Amd kommer kanske slänga in ett ess eller två i leken när de väl får tummen ur och får igång sin 65nm fabrik. Amd har ju trots allt haft ett förspång med Dual Core tekniken. Om de inte uttnyttjat detta så har de spelat dåligt och Intel förtjänar att dra om.

Så Intels satsning på fabriker kanske kommer att casha in äntligen... Vi ser nu fördelen med att vara störst. Vilket är lite tråkigt då jag gillar när pionjärandan vinner... Men jag är glad att det blir en jämnare match då priserna sjunker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
jag kom att tänka på en sak.

ni kommer väl ihåg att man kunde bränna minneskontrollern i en K8-processor om man hade för hög spänning till minnena? läste om det på xtremesystems, och de kom fram till att det borde vara för att dioden som skärmar av processorn från spänningen till minnena (eller rättare sagt en annan spänning som ligger på hälften av vad man kör minnena i) bränns och släpper igenom ström åt fel håll. spänningsskillnaden mellan processorn och halva minnesspänningen fick inte överstiga en viss nivå.

detta kanske har gjort så att AMD inte har kunnat sänka spänningen till processorn och därmed minskat effekten (kvadratiskt). då spänningen till DDR2-minnen är mycket lägre så kan ju AMD köra sina processorer i mycket lägre spänningar utan risk för att detta ska ske. (de flesta som har en nyare K8 vet att de flesta går att köras med ganska så mycket lägre spänning än original)

Smart. Ligger nog mycket i det du säger faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Direkt prestanda är ju inte enda anledningen till att lansera AM2. Det är deös för att ha alla processorer på samma sockel. Och även kompatibalitet med framtida saker som DDR3 och K8L är ju inget dåligt. Om det nu stämmer dvs.

Och sen är inte prestandaökingen dålig. Det är som att resonera att det är dumt att lansera en FX på 3GHz eftersom den ger ungefär lika mycket prestandaökning den.
Den där ökningen motsvarar ju nästan 200MHz iaf.

Varför skulle AM2 stödja DDR3? Förutom att den lär ha en annan slot, så använder sig DDR3 utav 8-bit Prefetch, dvs internt i kärnan går de 133MHz på DDR3-1066 med I/O buffern i 533MHz DDR som kan sända och ta emot på stigande och fallande klockpulse (därav 1066 datarate). DDR2 har 4-bit prefetch så DDR2-800 har 200MHz minneskärnor och 400MHz I/O buffer med DDR buss, DDRs kärna går i samma hastighet som I/O bussen.
AMDs roapmaps har DDR3 i mitten av 2008 ungefär och då planerar de alltså en ny sockel. Fast AMD lär väl vänta tills DDR3-1600 kommer ut för att öka nämnvärt.

Jaja, vi får se vad AM2 har att ge iaf, Pacifica är det enda som intresserar mig med plattformen. Kanske inte blir någon stationär AM2 i år dock eller någon dator överhuvudtaget, men om man kan jobba ihop sig lite pengar skulle jag nog inte tveka på en dualcore Turion64 (Taylor-kärna på Socket S1) laptop, det kan vara en fin plattform, men Merom kanske har mer att ge, beror på prislappen vs features/specs för min del och just nu är ju t ex inte Yonah billig, se bara på macmini som dubblat sitt pris på bytet. En bärbar ska vara ultraportabel hur som helst