Permalänk
Melding Plague

Handleds-PC

<font style="font-size: 10pt"><b>Handleds-PC</b></font> <small class="small">onsdag 15 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Datorföretaget Eurotech har utvecklat en portabel dator som man bär på handleden, skriver <a href="http://www.laptoplogic.com/news/detail.php?id=628" target="_blank">Laptop Logic</a>. Datorn är främst utvecklad för personal inom räddningstjänst, säkerhetstjänst eller sjukvård och kan antingen användas med Linux eller Windows CE. Enligt Eurotech är produkten väldigt flexibel och kan programmeras för många olika tillämpningar. Den har en batteritid på 6 timmar och kan bäras på både höger och vänster hand.<br /><br />Datorn använder en speciell processor särskilt utvecklat för detta ändamål. Operativssytemet startar från ett 32 MB minne och har 64 MB arbetsminne. Via en SD-kortplats kan minnet utökas med 1 GB. Enheten har bland annat inbyggt trådlöst nätverk, blåtand, infraröd port, USB-port, och en trycksskärm som skall vara läsbar även i dagsljus. <br /><br />Eurotech har inte sagt något om priset för produkten eller när den finns tillgänglig. Bara jag som direkt tänker att jag har sett en sådan i en drös filmer? <br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som något från filmer.. Vet inte om det är bra eller oroande

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

Nej, jag har också sett dem i en drös filmer
men jag kan lätt se användningsområdena för en sån sak. Den skulle nog vara riktigt bra att ha för t.ex. räddningspersonal och liknande.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Vem skulle inte villa gå runt med en sådan
Vill ha faktor = hög.

Permalänk
Medlem

word Override... vill ha!!

Permalänk
Medlem

Coolt, men ganska önödigt enligt mig... Varför inte bygga en ett litet chip i huvet som är 1x1cm med 1tb hd och en cpu på 18ghz och minne på 98gb och sen ha skärmen i ögat ? hehe bara drömmar

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Coolt, men ganska önödigt enligt mig... Varför inte bygga en ett litet chip i huvet som är 1x1cm med 1tb hd och en cpu på 18ghz och minne på 98gb och sen ha skärmen i ögat ? hehe bara drömmar

tänk vad bra det skulle va att ha för t.ex. ambulanspersonal. Trådlös förbindelse med sjukhus, direkt åtkomst till sjukdomshistoria m.m., möjligheter till direkt kommunikation med andra enheter. Bara en så enkel sak som att kunna lämna bilen och ändå sicka information vidare till akutmottagningen skulle nog kunna vara riktigt värdefullt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Coolt, men ganska önödigt enligt mig... Varför inte bygga en ett litet chip i huvet som är 1x1cm med 1tb hd och en cpu på 18ghz och minne på 98gb och sen ha skärmen i ögat ? hehe bara drömmar

Därför att det skulle bli gammalt på en vecka och det går förmodligen inte att uppgradera.... Men lugn och fin stridspiloter lär få implantat inom ~15-20år

Citat:

tänk vad bra det skulle va att ha för t.ex. ambulanspersonal. Trådlös förbindelse med sjukhus, direkt åtkomst till sjukdomshistoria m.m., möjligheter till direkt kommunikation med andra enheter. Bara en så enkel sak som att kunna lämna bilen och ändå sicka information vidare till akutmottagningen skulle nog kunna vara riktigt värdefullt.

Och med GPS + lite bättre gula sidorna kan de få dirigering inte bara fram till rätt hyreshus utan fram till rätt lägenhetsdörr.

Permalänk

LAN 802.11b (up to 11Mbps) with "hardware coexistence handshake"

haha

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Bara jag som förknippar "PC" med en dator som har x86-processor, vanligt BIOS, osv osv? Dvs för mig är det här inte en PC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Bara jag som förknippar "PC" med en dator som har x86-processor, vanligt BIOS, osv osv? Dvs för mig är det här inte en PC.

Jag säger det samma, det där är ju en PDA om än en väldigt bra sådan så är det ändå en PDA.

Permalänk
Medlem

UMPC för en vecka sen och nu WWPC? Vad kommer nästa vecka? NIPC (Neural Implant PC)?

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Coolt, men ganska önödigt enligt mig... Varför inte bygga en ett litet chip i huvet som är 1x1cm med 1tb hd och en cpu på 18ghz och minne på 98gb och sen ha skärmen i ögat ? hehe bara drömmar

räcker det inte med din hjärna som kan lagra typ hur mkt information och bilder som hällst och är ganska bra "grafikmässigt" osv osv .... asså .. vi behöver ju inget grafik kort för 100000:- för att kunna se en 3D sak i nice "upplösning" upplösning e ju pixlar ... vi ser inga pixlar för att ögat är så välutväcklat eller? ... fantasi .. har du nån sån (det e ju iofs uppenbart!)

Hjärnan å Ögonen motsvarar det där fasst mkt bättre ... igentligen . om du tänker efter!

ontopic : sån där dator kan nog vara väldigt användbar på sjukhus å så, men inte för privatpersoner ...
om inte ------->
---> Tanke -----> sitter på provet å kollar på armen .. fröken undrar varför så hon går fram å kollar vad som fel med lilla mig .. jag trycken snabbt på switchen på sidan för att få den till klocka ... hon säger att det var allt en fin klocka å går tillbaks till katedern .. jag trycker på knappen igen klickar mig in på sweclockers.se och frågar nån av alla underbara medlemar vad 203525238/359023+2012*2 är ... 10 min senare så svarar nån ... jag skriver ner det på papprett å fröken tycker jag är jätteduktig" .. men igentligen var det min "klocka"(å swec medlemen) som gjorde allt ... så kommer det sluta med den där .. jag lovar!!

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4K
räcker det inte med din hjärna som kan lagra typ hur mkt information och bilder som hällst och är ganska bra "grafikmässigt" osv osv .... asså .. vi behöver ju inget grafik kort för 100000:- för att kunna se en 3D sak i nice "upplösning" upplösning e ju pixlar ... vi ser inga pixlar för att ögat är så välutväcklat eller? ... fantasi .. har du nån sån (det e ju iofs uppenbart!)

Hjärnan å Ögonen motsvarar det där fasst mkt bättre ... igentligen . om du tänker efter!

Vad händer då hjärnan inte hänger med? typ när man blir äldre eller när man ska beräkn a något..

Sen "lagrar" hjärnan inte detaljerat när det gäller bild...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Vaddå inte lagrar?

*Edit* har du dåligt minne eller vad vill du säga?

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4K
Vaddå inte lagrar?

*Edit* har du dåligt minne eller vad vill du säga?

Så länge du inte har fotografiskt minne (vilket mycker få har) så är den mänskliga hjärnan rätt kass på att lagra bilder. Det som istället lagras är intryck så som lukt, färger, former och vad du kände när du såg saken i fråga. Sen när du minns "bilden" är det oftast så att det är intrycken som sammanställs till en bild igen, men själva bilden har inte lagrats. Det är därför olika människor minns samma händelser på olika sätt. Det är så jag har uppfattat det iallafall, kan ju ha fel dock, är inte så direkt inne på det där med biomekanik eller vad det nu heter...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

jag har väldigt bra minne isf... asså .. jag var inne i en ny matsal idag ... och nu när jag tänker på hur det såg ut så kan jag se (som jag stog) i dörren ... och kan t.ex räkna borden ...får det till 14 stycken ... ska kolla i morgon .. ( ska dit i morgon å äta också ) ska jag skicka PM om hur många det va sen eller? ?

*edit* stavfel

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4K
jag har väldigt bra minne isf... asså .. jag var inne i en ny matsal idag ... och nu när jag tänker på hur det såg ut så kan jag se (som jag stog) i dörren ... och kan t.ex räkna borden ...får det till 14 stycken ... ska kolla i morgon .. ( ska dig i morgon å äta också ) ska jag skicka PM om hur många det va sen eller? ?

men är du säker på att du kommer ihåg själva bilden
Det kanske är så att det du kommer ihåg är formerna av sakerna där inne, ljussättningen och färgerna och att din hjärna sen pusslar ihop detta till en bild som du minns? Resultatet är ju det samma, men får en liten bild man sir i tankarna. JAg vet att jag är jättekass på att komma ihåg namn på platser, men jag har riktigt bra lokalsinna när jag är på plats... med andra ord så kommer jag typ aldrig ihåg några "bilder" av vägskyltar och sånt, men däremot kommer jag ihåg former och färgkombinationer på hus, vilket gör att jag har lätt att veta vart jag ska när jag väl är i området...
men som sagt... jag kan ju ha fel också...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Coolt, men ganska önödigt enligt mig... Varför inte bygga en ett litet chip i huvet som är 1x1cm med 1tb hd och en cpu på 18ghz och minne på 98gb och sen ha skärmen i ögat ? hehe bara drömmar

Skulle bli värmeprobelm..

Permalänk

det där är inte nytt direkt, har dom haft länge säkert, bara vi konsumenter som tror att allt som släpps är det nyaste och det har inte funnits alls länge.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
tänk vad bra det skulle va att ha för t.ex. ambulanspersonal. Trådlös förbindelse med sjukhus, direkt åtkomst till sjukdomshistoria m.m., möjligheter till direkt kommunikation med andra enheter. Bara en så enkel sak som att kunna lämna bilen och ändå sicka information vidare till akutmottagningen skulle nog kunna vara riktigt värdefullt.

Tänk paranoian om privatpersoner skulle börja andvända saker som är gjorda för att avlyssnas trådlöst automatiskt....

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Det ser ut som något som är anpassat för M.A.R.K.U.S projektet, dvs man har sönder skiten andra dagen. Problemet är inte att implementera ny teknik utan det är att fröken sjuksköterska ska även lära sig att klara sig utan den. Efter några års arbete så snubblar hon och dänger "mackapären" i väggen och slutar till följd att funka. Risken som finns då är att personen i fråga får nedsatt duglighet eller rentutav inte vet vad den ska göra utan sin lilla gizmo och sätter sig ner och gråter medan patienten dör... ok det var min negativa sid

positiva sidan: jävligt cool, kan man få den med ett inbyggt laser skärverktyg tro? snabba amputationer

Visa signatur

Asus Maximus VIII Impact
Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz
EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming ACX 3.0
Kingston HyperX Predator DDR4 PC26600/3333MHz CL16 2x8GB
Intel 730 Series 2.5" SSD 480GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4K
räcker det inte med din hjärna som kan lagra typ hur mkt information och bilder som hällst och är ganska bra "grafikmässigt" osv osv .... asså .. vi behöver ju inget grafik kort för 100000:- för att kunna se en 3D sak i nice "upplösning" upplösning e ju pixlar ... vi ser inga pixlar för att ögat är så välutväcklat eller? ... fantasi .. har du nån sån (det e ju iofs uppenbart!)

Hjärnan å Ögonen motsvarar det där fasst mkt bättre ... igentligen . om du tänker efter!

Anledningen till varför du inte ser pixlar är för att ögat inte är digitalt och minnet inte lagrar information i form utav pixlar..

Du kan inte jämföra ett grafikkort med ett öga då de gör helt olika saker. Ett grafikkort ritar upp bilden efter ex. 3D modeller och ljussättning (eller helt vanlig 2D). Ett öga observerar bara resultatet.

Grejjen är ju att hjärnan är så sjukt analog
Egentligen så märker du ju inte ens om du fått dålig syn förrns du försöker läsa saker eller sånt som du visste att du klarade av förr.

Visst kan man lagra mycket information i hjärnan, men rena minnen är som sagt inte särskilt detaljerade. Känslor och det man tror på påverkar det man minns vilket skvallrar om att man egentligen minns rätt lite.

Tänk dig att kunna ha en hel gigabyte i hjärnan för textinformation. Om du nu skulle kunna lära dig att hitta bra i den så skulle du ju kunna lagra all utbildning i den

Permalänk
Medlem

Ser inte ut att vara sådär jätteny ändå. Såg något liknande för flera år sen som skulle användas av lagerpersonal med en display där man kunde se kolli-id och pallnummer och sånt. Så hade man en moj på fingret man "skjöt" med för att scanna in en streck-kod.

Om man verkligen vill går det att bygga det mesta, det svåra är väl snarare att kunna använda den till något vettigt och få den pålitlig.

Visa signatur

Sitter här och pillar mig i naveln.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Anledningen till varför du inte ser pixlar är för att ögat inte är digitalt och minnet inte lagrar information i form utav pixlar..

Du kan inte jämföra ett grafikkort med ett öga då de gör helt olika saker. Ett grafikkort ritar upp bilden efter ex. 3D modeller och ljussättning (eller helt vanlig 2D). Ett öga observerar bara resultatet.

Grejjen är ju att hjärnan är så sjukt analog
Egentligen så märker du ju inte ens om du fått dålig syn förrns du försöker läsa saker eller sånt som du visste att du klarade av förr.

Visst kan man lagra mycket information i hjärnan, men rena minnen är som sagt inte särskilt detaljerade. Känslor och det man tror på påverkar det man minns vilket skvallrar om att man egentligen minns rätt lite.

Tänk dig att kunna ha en hel gigabyte i hjärnan för textinformation. Om du nu skulle kunna lära dig att hitta bra i den så skulle du ju kunna lagra all utbildning i den

OT: Jag vill inte vara någon besserwisser nu, men ett öga har ju faktiskt en upplösning. Näthinnan består ju av en väldigt stor men ändå begränsad mängd tappar och stavar. Anledningen till att vi inte kan se hur små saker som helst beror just på att antalet är begränsat.

Utveckla resonemanget kring att hjärnan är analog. Jag tror att den sk PDP-modellen och teori kring neurala nätverk talar emot ditt resonemang (http://www.scism.sbu.ac.uk/inmandw/tutorials/pdp/pdpintro.htm...). Att nervcell har ett exciterat och ett icke-exciterat läge är rätt mycket mer digitalt än analogt. Men jag kan ha fel. Motbevisa mig gärna.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

okej, bra. men när kommer de flygande bilarna, det är vad jag undrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceslee
OT: Jag vill inte vara någon besserwisser nu, men ett öga har ju faktiskt en upplösning. Näthinnan består ju av en väldigt stor men ändå begränsad mängd tappar och stavar. Anledningen till att vi inte kan se hur små saker som helst beror just på att antalet är begränsat.

Utveckla resonemanget kring att hjärnan är analog. Jag tror att den sk PDP-modellen och teori kring neurala nätverk talar emot ditt resonemang (http://www.scism.sbu.ac.uk/inmandw/tutorials/pdp/pdpintro.htm...). Att nervcell har ett exciterat och ett icke-exciterat läge är rätt mycket mer digitalt än analogt. Men jag kan ha fel. Motbevisa mig gärna.

Att vi inte kan se hur små saker som helst beror ju också mycket på fokuseringen som inte är den bästa vad jag förstått (om man ska tro illustrerad vetenskap så ska vi kunna se bra många ggr. bättre i framtiden med speciella linser som bryter ljuset 'perfekt').

Ang. att hjärnan är analog så menar jag mer tolkningen.

Får man något ögonfel så är det ju inte direkt så att man får 'döda pixlar'.
Hjärnan anpassar sig väldigt bra efter omgivningen.

Läste nåt för många år sen om hur man experimenterat på nyfödda katter genom att låta ljuset bryta så att det inte hamnar uppochner på näthinnan. Och hjärnan fixade det helt utan problem.
Är visserligen lite annorlunda när man är nyfödd men på det sättet som våra känslor och minnen påverkas så får i alla fall jag associationen med ett analogt system (även om signalerna i sig mer är likt ett digitalt system). Så det rör sig kanske främst om tolkningen utav dem.

Jag missbrukar säkert ordet analogt.

Intressant ämne i alla fall, har inte läst din länk men ska göra det ikväll.

Permalänk
Avstängd

Designen är lite Star Trek: The Next Generation.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fostex
okej, bra. men när kommer de flygande bilarna, det är vad jag undrar.

Haha .. i USA har dom börja sälja helikoptrar till privatpersoner ^^ kostart typ som en DYR personbil ... *Drool* vill ha!

Edit * DYR *

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |