Permalänk

Hjälp snabbt! Sata hårddiskar!!

Hej.

Jag fick hem min nya dator igår och byggde ihop den, nu går den igång och allting verkar funka. Det är bara SATA-diskarna som inte vill komma upp när man ska installera Windows. Den enda som dyker upp är min gamla IDE-disk som jag tog från den gamla datorn.

Diskarna är:

Samsung SpinPoint P80SD 40GB SATA2 8MB 7200RPM (ska bli systemdisk)

Western Digital Caviar WD2500KS 250Gb 7200rpm 16Mb SATA2 (lagringsdisk)

Och datorn i övrigt är:

AMD X2 3800
Asus A8N SLI Deluxe
Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024Mb
Point of View GeForce 7800GT 256Mb
(+ lite andra saker som antagligen inte kommer att vara relevanta.)

Det jag har testat att gjort är att jag har gjort en driver-diskett med cd-skivan som följde med Asus-morderkortet. Men det verkar inte vilja funka ändå. Jag har tagit bilder på vad jag har gjort. Så det får bli ett litet bildspel här:

1. Dom första bilder är under BIOS.

2. Efter "posten" så kommer detta upp. Här verkar ju datorn ha hittat båda diskarna.

3. Nu är ASUS-skivan i och detta öppnar sig. (För att göra driver-diskar). Först så trycker jag på "8" för att formatera och sedan "1" för att göra SATA-driver-disken. (Har även testat med nummer "4".

4. Nu är dríverdisketten klar. Allt gick som det skulle.

5. Startar om datorn och lägger i WIndows XP-skivan. Trycker sedan F6 när detta kommer upp.

6. Här så trycker jag "S".

7. Trycker in disketten trycker för att komma vidare.

8. Då får jag upp denna och väljer det översta alternativet (windows xp).

9. Då kopieras filerna längst ner till vänster.

10. Nu står det att drivrutinen är installerad, så jag trycker på enter för att gå vidare.

11. Får upp detta. Det verkar vara min IDE-disk i alla fall.

12. Och nu borde väl SATAdiskarna dyka upp eftersom jag vill ha 40-gigaren som systemdisk. Men det är enbart IDE-disken som synns här!!

Någon som vet vad som händer? Jag håller på att bli galen! Vill bara få igång datorn.

Är det något man ska ändra påhårdiskarna (hårdvarumässigt). Typ IDE-diskar ändrar man ju slave/master osv. Men hittar inget sånt på SATa-diskarna. Så antar att man inte behöver det? Och finns det någon möjlighet att diskarna är felkopplade? Men då borde dom ju inte dyka upp som på bild 2?

Nu ska jag hålla tummarna för att det finns en lätt lösning på det här.

Tack på förhand.

EDIT: tror ni det skulle hjälpa om jag uppdaterade BIOS?

Permalänk
Medlem

Har du testat att bara köra med samsungen?
Ryck ur kablarna till WD:n och starta upp datorn.
Hmm, när det gäller SATA diskar så skall du bara ställa in i bioset vilken som skall vara master resp slave.

//
Stefan

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3200+ (Venice) | Asus A8N-SLI PREMIUM | 2048Mb DDR Dual Channel (KingMax) | ATi Club 3D X800GT (RX) 256 GDDR3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LowMech
Har du testat att bara köra med samsungen?
Ryck ur kablarna till WD:n och starta upp datorn.
Hmm, när det gäller SATA diskar så skall du bara ställa in i bioset vilken som skall vara master resp slave.

//
Stefan

Jag ska testa det! Tack för svaret, återkommer om hur det gick!

EDIT: Nej, det funkade inte. Precis samma grej hände. Någon annan som har tips?

Permalänk
Medlem

Hmm, underligt...

Kommer med lite fler "tips" om det är OK...

Testade du att rycka ur kablarna till IDE disken osså?
Skall du köra RAID med samsungen eller? (Såg att du vart inne på att köra RAID5 (?) eller drömde jag? )
Sett till att bygla IDE disken till SLAVE? samt ställt in i Bios funktionens IDE tab att inte skall vara master eller dyl?

Annars kan du ju göra som så att du byglar samsungen så att den är en SATA I disk och titta om BIOSE:t gillar den mer då...

//
Stefan

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3200+ (Venice) | Asus A8N-SLI PREMIUM | 2048Mb DDR Dual Channel (KingMax) | ATi Club 3D X800GT (RX) 256 GDDR3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LowMech
Hmm, underligt...

Kommer med lite fler "tips" om det är OK...

Testade du att rycka ur kablarna till IDE disken osså?
Skall du köra RAID med samsungen eller? (Såg att du vart inne på att köra RAID5 (?) eller drömde jag? )
Sett till att bygla IDE disken till SLAVE? samt ställt in i Bios funktionens IDE tab att inte skall vara master eller dyl?

Annars kan du ju göra som så att du byglar samsungen så att den är en SATA I disk och titta om BIOSE:t gillar den mer då...

//
Stefan

Gärna, alla tips är av intresse!

testade inte att koppla ut ide-disken. kan testa att bara köra med samsungen. och det är med RAID vet jag ingenting om. Och det har jag aldrig haft några planer på att köra. Vill bara ha hårddiskarna så man kan använda dom, inga konsigheter.

men om ovanstånde inte funkar så får jag testa att bygla om samsungen, däremot så vet jag inte vart man byglar om den. såg ingenting på disken i alla fall..

...och ide-disken är redan satt som slave!

Permalänk

Varför står det "no valide device" för i bild 2? Det låter inte rätt och gör det inte på min SATA-silicon-RAID.

Prova att installera med enbart systemdisken i, alla andra urkopplade.

Edit: Kan det vara så att du kör SATA:n i RAID-läge? Det borde finnas en inställning för det i BIOS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian
Varför står det "no valide device" för i bild 2? Det låter inte rätt och gör det inte på min SATA-silicon-RAID.

Prova att installera med enbart systemdisken i, alla andra urkopplade.

Edit: Kan det vara så att du kör SATA:n i RAID-läge? Det borde finnas en inställning för det i BIOS.

nej, nu har jag testat att köra med enbart systemdisken och då fick jag fram "det går inte att hitta några hårddiskar på datorn. kolla också så att alla maskinvarukonfigurationer är korrkta.". (det kom precis innan man får välja vilken hårddisk man ska installera windows xp på.

verkar inte gå bra det här.. aaahh.

Hur gör jag så att den blir i SATA 1 läge? enligt bilden längst ner på http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/support/faqs/fa... ska jag ju ändra något på dom där pinnarna som står upp. men vad är det jag ska ändra och ska jag ändra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysteriouz
nej, nu har jag testat att köra med enbart systemdisken och då fick jag fram "det går inte att hitta några hårddiskar på datorn. kolla också så att alla maskinvarukonfigurationer är korrkta.". (det kom precis innan man får välja vilken hårddisk man ska installera windows xp på.

verkar inte gå bra det här.. aaahh.

Hur gör jag så att den blir i SATA 1 läge? enligt bilden längst ner på http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/support/faqs/fa... ska jag ju ändra något på dom där pinnarna som står upp. men vad är det jag ska ändra och ska jag ändra?

Hittar RAIDkortet disken så borde det inte vara inkompabilitetsproblem disk-kort iaf.

Annars står det på disken, har jag för mig, vilken som skall kortslutas.

Permalänk

Vilken satakontroller har du satt diskarna på? Nvidias eller Silicons? Sätt dom på Nvidia och se till så att du har gjort en diskett med Nvidias sata drivare! Ditt kort stöder sata2 så du behöver INTE bygla!
EDIT : såg nu att du lägger in silicons drivar!! Gör en ny diskett med NVIDIAS drivare och kör igen! Mhv!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Vilken satakontroller har du satt diskarna på? Nvidias eller Silicons? Sätt dom på Nvidia och se till så att du har gjort en diskett med Nvidias sata drivare! Ditt kort stöder sata2 så du behöver INTE bygla!
EDIT : såg nu att du lägger in silicons drivar!! Gör en ny diskett med NVIDIAS drivare och kör igen! Mhv!!

testade att göra nvidia-disketten istället. körde enbart ide-disken och samsungen. då funkade det inte, då testa jag bara samsungen ensam och då fick jag samma meddelande som förut att installationen inte hittar någon hårddisk.

fan, verklar lite kört det här!? vad ska jag göra? :S

Permalänk

viklen satakontroller sitter hdd´n på?

EDIT: Se bilden nedan Vanliga sata= Nvidia
Tack LowMech letade precis efter en bild:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LowMech
http://Lowmech.shacknet.nu/filer/deluxe.jpg

Har du satt dina sata II diskar på de "vanliga" sata II platserna?
Om inte, så gör det och testa sen.
Annars vet i faen vad du hittat på för nått

nej, dom är faktiskt på SATA raid platserna, dom röda.. får testa och ändra till dom svarta om jag kommer åt. så jääävla trångt. tack, får hoppas det här funkar i alla fall..

Permalänk
Medlem

Angående den där Sata2 hdd, är den från komplett? För min polare har en sån hårddisk och den funkar heller inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
Angående den där Sata2 hdd, är den från komplett? För min polare har en sån hårddisk och den funkar heller inte.

Stöder hans mobo sata2? annars måste han bygla hdd´n! Mvh

Permalänk
Medlem

Ojsan!
Tog visst bort mitt inlägg...
Aja, men du hann ju se det iaf!
Ok, men jag tror nog att om du sätter disken/na i de "vanliga" sata platserna så kommer det att funka!

//
Stefan

Edit: ja Pierre, hans mobo stödjer SATA 2.

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3200+ (Venice) | Asus A8N-SLI PREMIUM | 2048Mb DDR Dual Channel (KingMax) | ATi Club 3D X800GT (RX) 256 GDDR3

Permalänk
Medlem

Ja hans mobo stöder sata2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LowMech
Ojsan!
Tog visst bort mitt inlägg...
Aja, men du hann ju se det iaf!
Ok, men jag tror nog att om du sätter disken/na i de "vanliga" sata platserna så kommer det att funka!

//
Stefan

Edit: ja Pierre, hans mobo stödjer SATA 2.

Blev liten konfundersam på detta-"Edit: ja Pierre, hans mobo stödjer SATA 2."
Är du och skunk.m polare??Eftersom det var till han jag ställde frågan!:)

EDIT: SKUNK.M Vad har din polare för mobo?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LowMech
Ojsan!
Tog visst bort mitt inlägg...
Aja, men du hann ju se det iaf!
Ok, men jag tror nog att om du sätter disken/na i de "vanliga" sata platserna så kommer det att funka!

//
Stefan

Edit: ja Pierre, hans mobo stödjer SATA 2.

YES! nu hittades diskarna. kör med silicon-disken.

MEN nu har jag stött på lite mer problem (typiskt). när jag ska installera windows på 40 gb'aren så får jag upp detta:

fattar inte riktigt vad de menar. jag har testat att tagit bort partionen på 40 gig'aren med att först trycka D, efter det står det istället "opartionerat utrymme" på disken. sedan trycker jag C för att skapa en ny partion och ändrar ingenting där det står:

"minimal storlek för den nya partionen är: 0
maximal storlek för den nya partionen är: 38164 MB
skapa partion med följande storlek (i MB): 38164

fattar inte riktigt om jag ska ändra något där. och hur gör man partionen windows kompitibel?

tack så jättemycket för hjälpen alla, känns som att jag börjar närma mig nirvana.

EDIT: märkte precis att det inte var 40 gb disken som inte var windows ompitibel utan den gamla ide-disken tydligen.. men om jag skapar en partion på den kommer allt att försvinna? har massor av saker som är viktiga (låtar osv, sysslar med musikproduktion). nu blev jag lite skakig, väntar tills någon skriver hur jag ska göra istället. lika bra att vara säker.

Permalänk

Nej du ska inte ändra nåt!:) Gör också en fullständig NTFS formatering. Mvh
EDIT: Det är bara att acceptera!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Nej du ska inte ändra nåt!:) Gör också en fullständig NTFS formatering. Mvh
EDIT: Det är bara att acceptera!

will do!

försökte göra en partion på IDE-disken men det händer ingenting när jag trycker på C. Så jag stänger av datoir, kopplar ifrån den disken och installerar windows. När allt är klart så drar jag in IDE-disken. borde väl funka?

Permalänk

Koppla ur alla hårddiskar utom satan ,installera windows och när det är klart koppla in ide disken igen så kan du göra partitioner mm i windows miljö om du tycker det är enklare! mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Koppla ur alla hårddiskar utom satan ,installera windows och när det är klart koppla in ide disken igen så kan du göra partitioner mm i windows miljö om du tycker det är enklare! mvh

tack! formaterar disken nu.

en sista fråga, ni verkar ju veta mycket om A8N-SLI deluxe. så vilka kanaler ska jag ha ramen i för att de ska köra Dual? i manualen står det

"for dual channel configuration, the total size of memory modules installed per channel must be the same for better performance. (DIMM_A1+DIMM_A2=DIMM_B1+DIMM_B2).

sedan står det lite längre ner:

"when using 2 drr dimm modules, install into DIMM_A1 andDIMM_B1 slots only"

fattar inte riktigt. jag har stickorna i A1 och A2 nu, är det rätt? tänkte mest på "(DIMM_A1+DIMM_A2=DIMM_B1+DIMM_B2)"....

tack på förhand.

Permalänk

Har du 2 minnen? i så fall ett minne i första sloten från cpu och ett i tredje från cpu(en tom minnes plats mellan) Ladda ner cpu-z ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Optimering%20och%20överklocknin... och kolla om det står dual channel på minnena!! mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Har du 2 minnen? i så fall ett minne i första sloten från cpu och ett i tredje från cpu(en tom minnes plats mellan) Ladda ner cpu-z ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Optimering%20och%20överklocknin... och kolla om det står dual channel på minnena!! mvh

perfekt.. ska kika sen när allt kommit igång.

första försöket till installationen av windows blev konsig. formaterade disken och sedan började kopieringen av filerna, och när det är klart ska ju datorn starta om, men när den gjorde det så blev det. "öperativsystemet kan inte startas" sen står det inget mer. (allrså efter post-grejen). tyckte det var lite skumt. så nu formaterar jag igen och gör om allt. hoppas det funkar nu, annars har jag ingen aning om vad problemet kan vara. Sata disken med OS på behöver väl itne vara i sata 1? min system är i sata 2 och hårddisken på 250 gb är i sata 4, var svårt att komma åt dom andra.

Edit: helvete. Samma sak som förra gången "operativsystemet kan inte startas".

Jag ger upp snart, varför ska det vara så här mycket problem? någon som har en aning om vad som har hänt? hur kan man lösa det? har testat att köra utan windows xp-skivan i cd-romen också. men blev lakadant.

Permalänk

Du skrev tidigare att citat "nu hittades diskarna. kör med silicon-disken. "
men om du har satt disken på dom sk "vanlig" sata anslutningarna så ska du köra med Nvidia drivrutiner!!!! Nej det ska inte spela nån roll var dom sitter så länge dom sitter på dom sk "vanliga!:) Gör en ny diskett med Nvidia drivarna så kommer det förmodligen att gå bra1
mvh

EDIT NR 4 bland drivarna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Du skrev tidigare att citat "nu hittades diskarna. kör med silicon-disken. "
men om du har satt disken på dom sk "vanlig" sata anslutningarna så ska du köra med Nvidia drivrutiner!!!! Nej det ska inte spela nån roll var dom sitter så länge dom sitter på dom sk "vanliga!:) Gör en ny diskett med Nvidia drivarna så kommer det förmodligen att gå bra1
mvh

EDIT NR 4 bland drivarna

Haha, typiskt mig! men testade med nvidia-disken nu, fick samma fel. :/ windows kan alltså inte startas av någon anledning.. och tydligen inte pga. sata drivrutinerna. undra om det kan vara något i bios man ska ändra? verkar ju itne finnas så mycket mer att gära. daaammit

Permalänk

Tror bara man kan disabla silicons raidkontroller i bios och enabla raid separat på varje disk som sitter på nvidias kontroller??Men har för mig att det inte ska behövas. Kommer du så långt som att du får windows installerat?? Om så borde det vara inställningen från vilken disk den ska boota!!Kolla vad den står på i bios!! Testa också att trycka F8 under uppstart av datorn för att komma till bootscreen!! Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte läst tråden, men enligt bild nr 4 i första inlägget är diskarna kopplade via RAID-controllern. Onödigt ifall man inte ska köra RAID imho.
När jag hade ett A8N-SLI Deluxe kopplade jag in mina SATA-diskar på den vanliga controllern, stängde av allt i BIOS som jag inte använde (inkl. RAID-controllern), använde en diskett (tryckte F6) i installationen och allt flöt på.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Tror bara man kan disabla silicons raidkontroller i bios och enabla raid separat på varje disk som sitter på nvidias kontroller??Men har för mig att det inte ska behövas. Kommer du så långt som att du får windows installerat?? Om så borde det vara inställningen från vilken disk den ska boota!!Kolla vad den står på i bios!! Testa också att trycka F8 under uppstart av datorn för att komma till bootscreen!! Mvh

jag testade att ändra "silicon SATA controller till disabled i "Onboard device configuration" i BIOS. och även att sätta på "NVRAID configuration". men det blir fortfarande samma sak.

Och nej, jag kan inte installera windows, jag kan formatera disken och efter det så kopieras det en massa filer till hårddisken från windows-skivan, och därefter ska datorn startas om för att den riktiga installationen ska komma igång. Men det är där jag får "Windows kan inte startas". Det bör ju ävenvara så att rätt disk är master, annars borde väl inte det där meddelandet komma på? även på svenska, och det är ju svenskt windows. Men har även testat att bara köra med en disk i. (systemdisken alltså).

ingen annan som vet vad som skulle kunna vara på tok?

Känns som att det itne finns så mycket mer att ändra på i BIOS heller.

och det känns lite värdelöst att man inte får någon error-report eller liknande. står helt enkelt enbart "windows kunde inte startas"

Permalänk
Avstängd

Kan ju bara efter att ha läst tråden konstatera att du måste ju ha jordens stökigaste moderkort:(

No offence,men hade jag haft dom problemen så hade jag bytt Asap:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate