Moderkort? (billigt, utan onödigt tjafs)

Permalänk
Medlem

Moderkort? (billigt, utan onödigt tjafs)

Jag är på jakt efter en liten datoruppgradering.

Jag hade tänkt en AMD 3800+ x2, 1800xt 512 mb (veckans på komplett.se), ett hiper 480w och ett moderkort.

Jag har kollat lite på det här:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N-E

Vilket verkar vara bra men jag har hört att man inte får in en zalman northbridge cooler och en artic cooling kylning samtidigt. iof så tänkte jag itne köpa en artic cooling men en Accelero X2, men den är ju ganska stor den också. Vad tror ni? Kommer det att funka, jag hade inte tänkt att klocka så mycket i alla fall så nordbryggan borde klara sig även om man måste klippa bort en pinne eller två på zalmannen.

Allmäna åsikter på moderkortet önskas, jag vill inte betala en massa extra för crossfire eller Sli. Och jag vill ha SATA2. Det är ungifär de kraven jag har, och att det ska vara billigt!

Jag funderar även ltie på vilken processor kylare som jag ska köpa. Big Typhoon ligger ganska bra till då jag hört att den ska vara tyst, vilket är det viktigaste för mig då jag ska använda datorn till att spela upp film. Men om nån har nåt annat tips så säg gärna till.

Permalänk
Relik 📜

Re: Moderkort? (billigt, utan onödigt tjafs)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
Jag är på jakt efter en liten datoruppgradering.

Jag hade tänkt en AMD 3800+ x2, 1800xt 512 mb (veckans på komplett.se), ett hiper 480w och ett moderkort.

Jag har kollat lite på det här:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N-E

Vilket verkar vara bra men jag har hört att man inte får in en zalman northbridge cooler och en artic cooling kylning samtidigt. iof så tänkte jag itne köpa en artic cooling men en Accelero X2, men den är ju ganska stor den också. Vad tror ni? Kommer det att funka, jag hade inte tänkt att klocka så mycket i alla fall så nordbryggan borde klara sig även om man måste klippa bort en pinne eller två på zalmannen.

Allmäna åsikter på moderkortet önskas, jag vill inte betala en massa extra för crossfire eller Sli. Och jag vill ha SATA2. Det är ungifär de kraven jag har, och att det ska vara billigt!

Jag funderar även ltie på vilken processor kylare som jag ska köpa. Big Typhoon ligger ganska bra till då jag hört att den ska vara tyst, vilket är det viktigaste för mig då jag ska använda datorn till att spela upp film. Men om nån har nåt annat tips så säg gärna till.

Satte ett sådant i en dator jag byggde åt en kompis, det fungerar jättebra..
Två minus är att det inte gillar 4x512 i 400Mhz riktigt, och att det saknar FireWire.

Jag ska nog slå till på samma graffe på komplett, fast med detta moderkort:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314966

Inte så dyrt, och Crossfire-stödet kan ju inte skada. Alla reccensioner jag läst har lovordat det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ja det är ju lite lockande, men smatidigt så sträcker jag på gränserna för ekonomin redan. Firewire är väl inget som jag igentligen behöver, och 4X512 kommer jag aldrig att skaffa, nästa ram uppgradering blir 2x1024.
Fast ändå det som du länkade till är ju passivt redan så då behöver jag inte oroa mig för kylarna... blir nog ett sådant, man kanske kan komma över ett billigt 1800xt 512mb om ett år eller så

Permalänk

de moderkortet såg ju inte fel ut, men nu e jag ganska nollställd vad gäller crossfire jämfört med sli , hur får man igång det? ska inte vara någong brygga tydligen

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem

man ska väl ha ett crossfire kort och ett vanligt så ska det väl fungera.

Permalänk

det är ju faktiskt ett nf4 ultra som varken stöder sli eller crossfire.

edit. såg nu att du länkade till a8r-mvp

jag har detta kort och det har hittils fungerat kanon! mycket krångel i recensioner med bl a minneskompatibilet men mina minnen går som klockan i detta moderkort. har kört ddr480 i 2,5-3-3-7-1 än så länge (memtest 17h).

vad som är värt att tänka på är att spännigsregulatorerna inte är någon höjdare. max +0.1 på din vcore och den är ganska livlig. min pendlar mellan 1.4 och 1.5 när jag kör det. så någon überöverklockning på cpu är ju bara att glömma. finns dock en ganska simpel vcoremod. funderar på den faktiskt.

annars har jag inte upplevt några större problem. verkar vara stopp vid 300 men har hört om en del som nått 330 på detta.

har inte heller testat integrerat ljudkort eller raid än så länge och det har jag läst om på asus forum att det är lika med skit.

Permalänk
Medlem

bryr mig inte om ljudkortet, har X-Fi extreme music. Och raid spelar inte så stor roll heller.
Klocka tänkte jag inte göra så mycket, låter lite jobbigt med minnes kombabiliteten. Har det varit så att de inte har fungerat alls eller att de bara har klockat dåligt?
Men det lutar som sagt åt A8R-MVP, är ju bara 200 kr i skillnad, det känns ju bra att ha nåt ordentligt och inte snåla allt för mycket.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
bryr mig inte om ljudkortet, har X-Fi extreme music. Och raid spelar inte så stor roll heller.
Klocka tänkte jag inte göra så mycket, låter lite jobbigt med minnes kombabiliteten. Har det varit så att de inte har fungerat alls eller att de bara har klockat dåligt?
Men det lutar som sagt åt A8R-MVP, är ju bara 200 kr i skillnad, det känns ju bra att ha nåt ordentligt och inte snåla allt för mycket.

Hej!

Jag har fått mitt kort nu, vet inte om du hunnit beställ än.
Funkar klockrent, vill bara utfärda en varning..

Hade krockproblem mellan mitt X1800XT och SB Live! 5.1 som fick hela systemet att hänga sig ibland. Eftersom du också har ett SB-kort tänkte jag att jag kanske skulle nämna det
Annars kanonbra kort enligt mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

det är IRQ adresserna som är lite skumma på detta. testa trixa lite med dem så kansked det blir bra... jag fattade inte det först. men det råkade bara blir bra sen hehe... ett tips är att koppla in en sak i taget. alltså ljudkort sist. disable de grejjer du inte ska ha också innan du börjar mecka med det så löser det sig nog.

stabilt som satan är det ju utan tvekan! inte en enda krasch även fast jag grejjat med en hel del skit fram och tillbaka. kör min opty i 260x9 @org vcore just nu. den vill inte ett skit över det men det kan bero nätagget också....

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
det är IRQ adresserna som är lite skumma på detta. testa trixa lite med dem så kansked det blir bra... jag fattade inte det först. men det råkade bara blir bra sen hehe... ett tips är att koppla in en sak i taget. alltså ljudkort sist. disable de grejjer du inte ska ha också innan du börjar mecka med det så löser det sig nog.

stabilt som satan är det ju utan tvekan! inte en enda krasch även fast jag grejjat med en hel del skit fram och tillbaka. kör min opty i 260x9 @org vcore just nu. den vill inte ett skit över det men det kan bero nätagget också....

Hehe, jo, jag klurade ut att det var IRQ:na som var knepiga jag med. Kollad ei Resurshanteraren och såg att en massa konstiga enheter delade på IRQ (utan kollisionsvarning dock).
Normalt ju att tex mus och USB delar.. Men nu låg graffe, ljud och USB på samma.

Vart kan man ställa in alla IRQ:er manuellt? Jag löste det ju genom att ta ur ljudkortet, då jag inte fick ändra i Enhetshanteraren. Kanske finns någon flik i BIOS?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S