Permalänk
Medlem

MSI vs DFI

Hej,

Har fastnat för dessa två moderkorts märken, MSI och DFI och nu vill jag gärna veta vilket man ska satsa på. Jag har valt ut dessa 2 modeller, MSI K8N Diamond Plus nForce4 SLI X16 och DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert nForce4 SLI.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIK8NDIAPL

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DFILUTNF4SLI...

Vad tycker ni att jag ska välja av dessa två, skriv gärna varför med. Det jag ska göra med dator är mkt spelande även surfande och ev klockning.

Mvh

Permalänk
Medlem

Är du nybörjare på klockning? Välj då MSI moderkortet. Det är simplare, mycke mindre inställningar att ändra vid överklockning. Mycke lättare att lära sig grunderna på det än DFIt.

Men om du har rätt goda kunskaper i överklockning eller verkligen vill spendera tid på att lära dig överklocka, satsa då på DFI. Högst överklockning får du med stor sanolikhet med DFI moderkortet, men det krävs kunskaper, tålamod och tid.

MSI är lite mer ställ in HTT, multiplayer Vcore och tutta och kör. DFI har du väldigt mycke mer inställningar.
Det krävs lite mer kunskap till DFI för att kunna ställa in alla inställningar, autoläget ger inte alltid bäst prestanda. MSI är mer plugga in, montear och kör.

Slutsats:
Har du kunskap/tid? DFI.
Vill du överklocka lite lagom och ha en dator snabbt? MSI.

Jag har ett MSI mobo själv och har fått bygga brorsans burk som har DFI och det är enorm skillnad, men mycke mycke mer pill för DFI. Jobbigt mycke nästan.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Okej, kunskap har jag inte så mkt när det gäller överklockning fast tid det finns det gott om, men jag tror jag kör på Msi då, det känns mer säkrare för min del Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
Okej, kunskap har jag inte så mkt när det gäller överklockning fast tid det finns det gott om, men jag tror jag kör på Msi då, det känns mer säkrare för min del Tack för hjälpen.

Köper du Msi kortet har du gjort bort dig. Jag har testat det o det är det sämsta moderkort jag har testat mitt åkte på RMA. Sattsa istället på detta "DFI Lanparty UT nF4-D nForce4 Ultra" och ej dfi Expert kortet då sparar du pengar + får ett välldigt bra kort. Har själv testat 3 olika dfi nf4 ultra-d o de funkar jätte bra. Expert kortet ska va lite knepigare + kostar mera. Så kör på det vanliga det är minst lika bra.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera DFI utan tvekan. Otroligt stabilt moderkort och det är inte så knepigt som alla egentligen säger Finns alltid en manual med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Köper du Msi kortet har du gjort bort dig. Jag har testat det o det är det sämsta moderkort jag har testat mitt åkte på RMA. Sattsa istället på detta "DFI Lanparty UT nF4-D nForce4 Ultra" och ej dfi Expert kortet då sparar du pengar + får ett välldigt bra kort. Har själv testat 3 olika dfi nf4 ultra-d o de funkar jätte bra. Expert kortet ska va lite knepigare + kostar mera. Så kör på det vanliga det är minst lika bra.

Men "vanliga" Lanparty Ultra-D kräver rätt bra kunskaper också. Och killen skrev att hans kunskaper inte är så stora inom överklockning.
Men om ni MSI kortet e så kasst så tycker jag han istället ska satsa på ett Asus A8N-SLI. Det är det moderkortet som är en av bättre när det gäller överklockning. Inte samma nivå som DFI, men det är bättre än de flesta "standard" moderkorten.

Men visst, har killen viljan och tiden att lära sig DFI moderkorten så är de sjuka.

[EDIT]
ozTin, i min brors manual till hans Ultra-D så stod det inte så mycke om överklockningsinställningarna. Mycke mycke nytt där jämfört med mitt MSI Neo2.
Vet fortfarande inte var hälften av alla inställningar gör och moderkortet blir inte 100% stabilt på auto, det krävdes på hans mobo att man ställde in lite inställningar, så gick det fint.
Visste jag att det var så mycke inställningar som spelade så stor roll, så skulle jag inte satsat på det tror jag.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Okej, finns det några fler som är imot MSI och föredrar DFI eller tvärt om?

Permalänk
Medlem

Kör på ett dfi.
om du kollar på alla tester o skit så ser du att dfi är överlägset i det mesta.
dock så kan det vara lite pill med inställningar till kortet, så som till minnerna.
men det tog iaf bara mig 1dag. Nu kan jag det mesta om kortet iaf.
och det man undrar över står oftast i en klockningsfack eller liknande.

Kör på et dfi o va glad

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

DFI låter som ett bra moderkort men det verkar som att man måste göra inställningar för precis allting?

Permalänk

Asus har också riktigt bra kort! Jag föredrar Asus före Msi i alla fall. A8N-SLI serien är riktigt bra men A8N32-SLI är ännu bättre!!:) SOm sagt ska du klocka riktigt högt välj Dfi annars gå på ett Asus som också klockar bra! mvh

Permalänk
Medlem

DFI är inte krångligare än något annat, det finns bara mer att välja mellan kör på ett DFI, lätt

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
DFI låter som ett bra moderkort men det verkar som att man måste göra inställningar för precis allting?

Verkligen inte.
Om du inte vill ändra på ngt så är det bara ploppa i alla komponenterna o köra original.
Då behöver du inte ändra ngt, men det som är bra med DFI kortet är att du KAN ändra i princip allt ;D Om du är ute efter 10p mer i 3dmark så kan det vara bra med lite "tweak" skills.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Varför skall DFI vara så svårt jämfört med andra mobos?
Man behöver inte ändra på varenda inställning bara för
att dom finns, funkar i dom allra flesta fall att köra allt
på Auto om man är osäker.
Sen har man potentialen att ändra många inställningar
i BIOS den dan man känner för det.

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronblom
Varför skall DFI vara så svårt jämfört med andra mobos?
Man behöver inte ändra på varenda inställning bara för
att dom finns, funkar i dom allra flesta fall att köra allt
på Auto om man är osäker.
Sen har man potentialen att ändra många inställningar
i BIOS den dan man känner för det.

Precis. Jag hade aldrig klockat när jag köpte mitt DFI nf-4 ultra.

Jag körde på auto först,sedan började jag klocka eftersom jag lärde mig, inga problem.

Finns många möjligheter med kortet, men man behöver inte "ratta" på allt om man inte vill.

Det går lika stabilt som mitt gamla MSI K8N-neo4 som jag hade tidigare.

Edit. Men det är självklart inget fel de kort som nämnts tidigre i tråden, MSI och Asus. Det är bara att om du verkligen vill klocka en del så är DFI bättre.

Lycka till.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem

Här är 3st olika moderkort, vilket passar bäst till mig?
Jag är inte så bra på klockning och liknande, utan jag är medel. Jag spelar mkt liksom surfande och div nerladdning. Rösta på något utav dessa kort och skriv en kort förklaring varför just det kort.

1.http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N32SLIDL...

(Asus A8N32-SLI Deluxe nForce4)

2. http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DFILUTNF4U-D

(DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D)

3. http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIK8NDIAPL

(MSI K8N Diamond Plus)

Jag har lite beslutångest så detta hjälper mig lite mer
Men något av dessa kort blir det iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Men "vanliga" Lanparty Ultra-D kräver rätt bra kunskaper också. Och killen skrev att hans kunskaper inte är så stora inom överklockning.
Men om ni MSI kortet e så kasst så tycker jag han istället ska satsa på ett Asus A8N-SLI. Det är det moderkortet som är en av bättre när det gäller överklockning. Inte samma nivå som DFI, men det är bättre än de flesta "standard" moderkorten.

Men visst, har killen viljan och tiden att lära sig DFI moderkorten så är de sjuka.

[EDIT]
ozTin, i min brors manual till hans Ultra-D så stod det inte så mycke om överklockningsinställningarna. Mycke mycke nytt där jämfört med mitt MSI Neo2.
Vet fortfarande inte var hälften av alla inställningar gör och moderkortet blir inte 100% stabilt på auto, det krävdes på hans mobo att man ställde in lite inställningar, så gick det fint.
Visste jag att det var så mycke inställningar som spelade så stor roll, så skulle jag inte satsat på det tror jag.

Du menar alltså att du har haft ett Msi Diamond Plus och vet hur få/många inställningar det finns i bios?, jämför inte ett Neo2 kort med Msi Diamond Plus, Msi Diamond Plus har nästan lika många inställningar som dfi kortet, och dfi kortet funkar fin finnt med orginal iställningarna om han ej har kunskapen att ändra inställningarna.

Nu gissar jag inte om korten jag har haft alla 3 olika korten(Diamond Plus,Ultra-d, Venus som liknar Expert kortet)

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Nu gissar jag inte om korten jag har haft alla 3 olika korten(Diamond Plus,Ultra-d, Venus som liknar Expert kortet)

VA?! Var fick du tag i Venus?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Du menar alltså att du har haft ett Msi Diamond Plus och vet hur få/många inställningar det finns i bios?, jämför inte ett Neo2 kort med Msi Diamond Plus, Msi Diamond Plus har nästan lika många inställningar som dfi kortet, och dfi kortet funkar fin finnt med orginal iställningarna om han ej har kunskapen att ändra inställningarna.

Nu gissar jag inte om korten jag har haft alla 3 olika korten(Diamond Plus,Ultra-d, Venus som liknar Expert kortet)

Okej. En felgeneralisering av mig. Tog förgivet att Neo2's bios liknade Diamond Plus. Mitt fel, jag ber om förlåtelse för det.

Men kör på det DFI kortet om du känner för det. Jag tycker det var krånligt men har man orken (vilket jag inte hade) så e det ultra bra. Att köra på auto fungerade inte så värst bra hos mig.
Annars e A8N-SLI ett väldigt bra kort, som någon annan nämde.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

jag har väl fått uppfattningen att dfi är stabilt men knappast otroligt stabilt. dessutom något högre felprocent...

asus senaste moderkort har jag inte varit särskilt imponerad av heller... a8n32, a8r och a8r32n har alla haft en hel del problem. men funkar de så är de kanon ju.

finns inte riktigt något "perfekt" moderkort idag. dfi nf4 ultra d känns som det närmaste man kan komma i princip.

a8r-mvp hade vart rakt igenom klockrent om recensionerna hade stämt. nu visade det sig ju vara ren och skär lögn. men man kan ju hoppas att bios fixar med mera ordnar det mesta iaf.

sapphire har en hel del kanonkort med men det är alltid något som saknas. senaste Pure xpress3200 har t ex atis sb450 vilken säkerligen duger för de flesta men ändå, en nackdel är det helt klart. dessutom är det det ingen plats för några pcikort vilket suger rätt hårt om man har en raidcontroller eller något liknande.

groupern är ju ultrastabil annars. också atis sb450 och "bara" rd480 men ett superkort annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
Här är 3st olika moderkort, vilket passar bäst till mig?
Jag är inte så bra på klockning och liknande, utan jag är medel. Jag spelar mkt liksom surfande och div nerladdning. Rösta på något utav dessa kort och skriv en kort förklaring varför just det kort.

1.http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N32SLIDL...

(Asus A8N32-SLI Deluxe nForce4)

2. http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DFILUTNF4U-D

(DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D)

3. http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIK8NDIAPL

(MSI K8N Diamond Plus)

Jag har lite beslutångest så detta hjälper mig lite mer
Men något av dessa kort blir det iaf.

Jag tror att dessa moderkort är rätt så lika på många sett, MSI vet jag ingenting om faktiskt, men jag kan ju säga att mellan DFI och ASUS kortet så skiljer det fasen ingenting, allt beror på vem som sitter bakom spakarna

Permalänk
Medlem

tar inte så lång tid att lära sig DFI, jag var helt ny när jag köpte mitt och kan typ allt nu

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Det blir ett DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D. Kollade in deras hemsida och på just det moderkortet och jag fastnade.

http://eu.dfi.com.tw/Product/xx_product_spec_details_r_us.jsp...

Får lägga ner lite tid på att lära mig DFI, verkar ju som att detta kort är mer omtyckt än andra.

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett sådant och har fan inte en susning om 80% av inställningarna... men o andra sidan så funkar mitt system stabilt ändå så jag bryr mig inte... kommer dock sätta mig ner o gå igenom hela bios med en FAQ vid sidan om någon dag. Hade över mikerrer hit som iofs. är AMD motståndare men o andra sidan är en erfaren klockare och han gick också vilse i mitt BIOS.

Permalänk
Medlem

hmm nu är jag osäker igen, har kollat på alla 3 moderkort hos deras tillverkare, kolla gärna länkarna och tyck till.

1. http://se.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=15&l3=0&model=744&m...

2. http://eu.dfi.com.tw/Product/xx_product_memory_us.jsp?PAGE_TY...

3. http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=K8N_Diamo...

Jag vill vara säker på vilket kort jag ska ha, så att jag inte går och ångrar mig när det är försent!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
VA?! Var fick du tag i Venus?

OT: Finns att köpa i sverige men det är väldigt dyrt här typ.. 3300:- ush.. mitt skickades från Korea till mig för någon vecka sen 269$+ frakt.

Väljer du Dfi kortet så kommer du ej bli missnöjd, msi kortet är bara skit tycker jag av egen erfarenhet + några andra. Asus kortet har jag tyvär ej testat men det borde väll funka bra hmm kom inte ihåg om det va något krångel med T1 på det kortet..eller om det va på något annat moderkorts märke.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Jag vet att A8N32SLI fick bra resultat av Anandtech iaf.

Det har smarta lösningar på Mb layouten osv,

http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2620 (Länk till Expert)

http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2589 (länk till A8N32SLI)

Jag har själv DR Expert kortet och kan inte säga annat än att det är bra, det kan dock vara lite kinkigt att få det att bota som det ska osv, som när jag fick mitt så bootade det inte ens med 50mhz klock på cpun, Bytte jag bios till 12/7 2005 så gick det fint ända upp till 2890mhz med original volt på san diegon..

Jag tror att båda korten är bra.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.