DRM påverkar batteritiden hos Mp3-spelare?

Permalänk
Melding Plague

DRM påverkar batteritiden hos Mp3-spelare?

<font style="font-size: 10pt"><b>DRM påverkar batteritiden hos Mp3-spelare?</b></font> <small class="small">fredag 17 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Cnet/Mp3.com har skrivit en artikel om <a href="http://www.mp3.com/features/stories/3646.html" target="_blank">sanningen om batteritiden</a> hos mp3-spelare. En tänkvärd sak de tar upp är att DRM (Digital Rights Management) kan påverka batteritiden negativt, eftersom DRM tar upp processorkraft för att kontrollera att filen används som den får göra.
<br />
<br />En Creative Zen Vision M har en specificerad batteritid på 14 timmar, och den klarade faktiskt av 16 timmar när Cnet testade den med endast mp3-filer. Men när de spelade upp endast WMA-filer med DRM, klarade spelaren bara av att spela i 12 timmar. Samma resultat erhölls även med andra mp3-spelare, som Archos, Ipod och Iriver.
<br />
<br />Ett frågetecken dock för att de jämfört olika filformat, vilket kan påverka testresultatet.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Martin Fröjd för tipset

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

antecknar ytterligare en sak som DRM påverkar negativt

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk

med andra ord... inga DRM-filer för mig
det blir raka vägen via favvo-"internetbutiken"

Visa signatur

DreamLighter has spoken...

Permalänk
Medlem

men nu har la wma en lite mer komplicerad kodning än mp3, så det borde ju också påverka i sig utan DRM-biten eller?

fast iPod är anpassad främst för AAC från grunden, så där borde det iof inte påverka..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Lönar sig att vara "olaglig" igen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men nu har la wma en lite mer komplicerad kodning än mp3, så det borde ju också påverka i sig utan DRM-biten eller?

Precis, frågan man ställer sig då är om nyhetsskribenten bara är korkad/okunnig eller om det kanske finns något dolt motiv bakom Aftonbladet-journalismen?

Permalänk
Inaktiv

De borde göra ett test med bara WMA, både med och utan DRM.

Permalänk
Medlem

När jag såg nyheten här:
"Nej, inte SweClockers också gått på denna nit att DRM-skräpet är orsaken."

Permalänk
Medlem

Skönt att jag bara har MP3 och några Apple Lossless på Nanon då...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag har en över 2 år gammal Creative MuVO och i manualen för densamma stod det klart och tydligt att man fick mindre batteritid när man spelade WMA jämfört med mp3.
Så antingen har Creative slutat skriva ut det eller så är journalisterna för lata för att läsa manualen...

Permalänk
Medlem

Hur fungerar dagens DRM?
Är allt krytperat eller är det bara en kontroll?

Är allt krypterat så är det ju inte så konstigt om det tar mer kraft att spela upp. Men är det bara en kontroll så borde det vara försumbart.

Permalänk
Medlem

Tzu, journalister som gör källgranskning, tror du på tomten oxå?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Alltså fattar de inte att DRM inte är så populärt? Ingen gillar det förutom de som tjänar på det, och det är inte kunderna.

Visa signatur

3500+ Venice | 2gig DDR | Geforce 6800GT | Asus A8V-Deluxe | Antec HE 430W | 300gig SATA | 200Gig ATA (system) | Antec P150 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCape
Alltså fattar de inte att DRM inte är så populärt? Ingen gillar det förutom de som tjänar på det, och det är inte kunderna.

För att vissa vill betala för sin musik, och då är att betala via internet lättare?
Tycker synd om de som köper musik från internetaffärer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCape
Alltså fattar de inte att DRM inte är så populärt? Ingen gillar det förutom de som tjänar på det, och det är inte kunderna.

Det roliga är att ingen tjänar på det.

Ok, det är klart. De som jobbar med att ta fram DRM å annat skit tjänar ju visserligen på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det roliga är att ingen tjänar på det.

Ok, det är klart. De som jobbar med att ta fram DRM å annat skit tjänar ju visserligen på det.

Håller med om att det verkligen suger som det fungerar idag. Det hjälper ju inte ett smack och innebär bara nackdelar. Nästa generation skydd blir dock intressanta, vi får se hur bra BluRay och HDDVD klarar sig mot rippning.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om det är så lyckat det dära med DRM, men kör själv med ogg/mp3 på min SX1. Men frågan är vilket format som drar mest av mp3 och ogg?

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så drar ogg en hel del mer.
I alla fall på iaudio x5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABEIDO
Vet inte riktigt om det är så lyckat det dära med DRM, men kör själv med ogg/mp3 på min SX1. Men frågan är vilket format som drar mest av mp3 och ogg?

OGG såklart, det är en hårdare komprimering. Samma sak om man jämför WMA och mp3

On Topic: en till sak vi vanliga användare är tvingade att bara leva med usch

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!