Hej jag är ny och behöver hjälp ang. fel på moderkort / processor

Permalänk
Medlem

Hej jag är ny och behöver hjälp ang. fel på moderkort / processor

Tja allesammans, Det har kommit så att jag har uppgraderat min gamla hark till dator med en ny processor (3.2 ghz HT 775 800mhz buss osv.) och ett nytt moderkort.

Detta hade jag innan:
RAM 512 400 mhz ddr
2 Hårddiskar, en med windows xp partition
nytt nätaggregat på 400 också.

CPU Länk: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010079094

Moderkort länk : http://www.asrock.com/product/775i48.htm

Så nu till problemet; När jag startar datorn så kommer jag fram till skärmen där man får se antalet MHZ och RAM, funkar bra hittils.. Så plötsligt så slår datorn av sig, helt och hållet.. Varierar ibland hur långt jag kan komma innan det hänger sig. Jag kan t.ex. komma till menyn där jag ska välja bland felsäkert läge osv. men när jag väljer eller låter tiden gå ut så stänger han av sig igen.. Jag har hunnit in i BIOSen men den hinner stänga av sigsjälv innan jag hinner testa mina alternativ därinne också

Jag har läst lite på forumet här och lärt mig att jag ska formatera om mitt operativsystem när jag skaffar nytt moderkort / införskaffar större hårdvaror, så jag kopplade ur min master HD och gjorde om slave HD till master istället (den har inte xp på sig)
Jag har prövat att ta ur batteriet, nollställa CMOS men problemet kvarstår!

Jag hade hoppats på att nån av er som jag vet är långt mer kunniga om det här än jag kan hjälpa mig? Jag skickar kakor om ni lyckas

Tack!

Permalänk
Medlem

Q-tec nätag? Hehe ne men det där låter nsätan som när jag körde dubbla opteron 244 på 360W shiftec agg. Gick att boota om agget var kallt å idla i bios men stägde man av den å sedan startade igen så började han posta i 3 sek sedan lösta säkrigen i agget pga överlast. Pentium 4 prescott drar KRÄM där duger inget skit agg kan jag låva så kan vara det.

Kolla kylningen med så den sitter ricktigt så det inte är så att han stänger av sig pga överhetning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Q-tec nätag? Hehe ne men det där låter nsätan som när jag körde dubbla opteron 244 på 360W shiftec agg. Gick att boota om agget var kallt å idla i bios men stägde man av den å sedan startade igen så började han posta i 3 sek sedan lösta säkrigen i agget pga överlast. Pentium 4 prescott drar KRÄM där duger inget skit agg kan jag låva så kan vara det.

Kolla kylningen med så den sitter ricktigt så det inte är så att han stänger av sig pga överhetning.

Ja jag tyckte det lät som kylningsfel, jag passade på att köpa ett nytt nätagg - en Gembird 400W ATX/BTX Powersupply, jag tyckte att den borde ha räckt mer än tillräckligt till att ge datordelarna tillräckligt med kräm.. Jag har även kollat att fläkten sitter som den ska, den som medföljde processorn borde ju duga tycker man ju

Jag kör med minsta möjliga hårdvaror i; Geforce 6600 agp RAM 512 400mhz en hårddisk utan windowspartition och cdläsarn + brännarn

Jag provade att ställa en fläkt framför datorn o lät den gå ett tag så det var riktigt kallt o skönt i burken, så jag kom ända tills windowsinstallations menyn, men när processorn började jobba så la han av igen. Fast jag kom ännu längre nu än förut, så jag antar att jag kan gå in i BIOS nu och trixa, som typ stänga av HT:n o klocka ner om det går?

Kom gärna med förslag! All hjälp uppskattas Tack för visat intresse

Permalänk
Medlem

Om möjligt låna en polares nätagg, nåt som är bra mycket fetare. Är ju inget jobbigt att testa ett annat nätagg. Så vet du ju jallafall om det är där problemet ligger.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem

Det är så att min brorsa har en liknande dator med samma sorts processor + en massa andra kort i, hans aggregat låg på 350 w. Han har problem med sin kylning ibland (ligger väl på 60-65 grader idle på skrivbordet)

Jag böt inte ut mitt första nätagg när jag först installerade moderkortet som låg på 250 w, det nya är på 400 och borde luuugnt tackla ett moderkort, cpu, GF6600 AGP och ett tangentbord

Kan det inte vara att så att jag har satt någon jumper fel? Eller monterat kylaren fel? Vilket jag skulle finna konstigt, eftersom att det finns inget annat sätt än att fästa hela kylningen med fläkt och heatsink ( Kylflänsar? ) som fästs i små hål i moderbordet med små gummipluggar som man sen vrider om när de är nere för att säkra kylaren.

Processorn var begagnad när jag köpte den, och ägaren innan hade själv lämnat in den för att något var fel på den, säljaren (dustin) skickade med en rapport (som jag har i mitt ägo nu också) som beskrev att de hade kört den med en sjuhelvetes massa program i 45 minuter utan problem, därmed var processorn felfri enligt dem.

jag kan typ köra den i 40 sekunder innan den stänger av sig, det sitter lite gammal kylpasta på processorn och under fläktens mitt men det borde ju inte orsaka några problem? Processorn syns och verkar fungera bra i POSTen för övrigt.

Jag är er evigt tacksom om ni kan hjälpa mig