Minskad efterfrågan på bärbara datorer får tillverkare att minska Intel-beställningar

Permalänk
Melding Plague

Minskad efterfrågan på bärbara datorer får tillverkare att minska Intel-beställningar

<font style="font-size: 10pt"><b>Minskad efterfrågan på bärbara datorer får tillverkare att minska Intel-beställningar</b></font> <small class="small">fredag 17 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
På grund av en oväntat minskad efterfrågan på bärbara datorer under första kvartalet i år har tillverkare som Dell, HP, Acer och Asustek minskat redan lagda orders till Intel med 30-50 %, säger källor till <a href="http://www.digitimes.com/systems/a20060317A1001.html" target="_blank">Digitimes</a>. Uppenbarligen har resultatet av den minskade efterfrågan fått tillverkarna att ha stora restlager, vilket alltså gör att de nu måste avbeställa nya processorer och chipsets från Intel.
<br />
<br />Tillverkarna hade tydligen förväntat sig en stor efterfrågan på bärbara datorer, som uteblev, och därmed byggt upp stora lager. Återförsäljarna misstänker att konsumenter väntar på Yonah-processorerna med dubbla kärnor, men att priserna hittills har fått dem att låta bli. Det gör äldre Dothan-baserade datorer svåra att sälja. Dessutom så är många konsumenter oroade för att dagens bärbara inte klarar av Microsofts kommande Windows Vista med 64-bitars stöd.
<br />
<br />Men tillverkarnas åtgärder har fått de stora lagren att minskas under februari, och skall under mars förminskas kraftigt.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

ok? Q1 Har varit ett av de bästa på länge på bärbara sidan.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
ok? Q1 Har varit ett av de bästa på länge på bärbara sidan.

Tycker jag inte. Vad grundar du det på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamaja
Tycker jag inte. Vad grundar du det på?

Exact..eller så svammlar han som vanligt

Klart så vill alla ha dom nya processorerna. Kan tänka mig att vi så se bärbara med Dothan med kraftigt dumpade priser snart. Kan tänka mig att även Turion har gjort sig lite inblandad i det här.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte heller köpa en cpu idag som inte klarar 64-bit om jag tänkt behålla den ett par år.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamaja
Tycker jag inte. Vad grundar du det på?

Sveriges distar?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Sveriges distar?

Sitter du på försäljningssiffror från de 2 senaste åren?

Permalänk
Hedersmedlem

hade jag svarat annars?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
hade jag svarat annars?

Att det säljs mera än Q1 föregående år eller vad du nu jämför med är ju inte samma sak som att det säljs lika mycket som man förväntat.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej självklart inte.
Jag syfftar på förväntningarna Vs resultat av Q1

(norden)

DualCore
Lite intressant hur du tänker. Tror du den stora massan av slutkunder låter sig påverkas av vad för typ av cpu som sitter i maskinen? I Q4 samt Q1 har vi sett en prisförändring som är rätt agresiv och det har resulterat i en brutal försäljning.
Den stora massan kollar på prislappen inte cpu minne osv.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Den stora massan kollar på prislappen inte cpu minne osv. [/B]

Tänkte precis på det när jag läste nyheten, håller med på den.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Håller med... den stora massa vet inte ens vad Vista, Yonah eller skillnaden mellan 64-bit och 32-bit är. Folk kollar på prislappen, hur många Mhz och HD utrymme, med andra ord har dom inte en aning om vad de håller på med.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Impact
Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz
EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming ACX 3.0
Kingston HyperX Predator DDR4 PC26600/3333MHz CL16 2x8GB
Intel 730 Series 2.5" SSD 480GB

Permalänk
Medlem

Kommer Vista endast att kunna köras i 64 bitar? Det borde ju komma en 32 bitar-version också. Annars skulle ju det utesluta en stor del av marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bupp2
Kommer Vista endast att kunna köras i 64 bitar? Det borde ju komma en 32 bitar-version också. Annars skulle ju det utesluta en stor del av marknaden.

Vad jag vet så kommer det en 32-version.

Permalänk
Hedersmedlem

Vista kommer komma i 5olika versioner. den nyckeln man köpt aktiverar den versionen man är berättigad till. Framför allt så kommer det komma en version som är super bantad (billig version) som jag personligen nog vill ha då den är nog stabilast

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Alla kanske sitter o väntar på dual core turion som kommer i maj

Permalänk
Medlem

Wtf, jag hänger inte riktigt med nu, vilka processorer i dagsläget är 64-bitars? Intel dual? AMD 64?

Visa signatur

Jag är full.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vad jag vet så kommer det en 32-version.

Alla verisionerna kommer i både 32-bitars och 64-bitars, förutom Windows Starter Editition (som är till för U-länder och såna marknader) som bara kommer i 32-bitars-verision:

"All new versions are available for either 32-bit or 64-bit systems, depending on the needs of the customer. Windows Vista Home Basic, Home Premium, Ultimate and Business will be available as a full-packaged product at retail and on new PCs. Windows Vista Enterprise will be offered only to business customers participating in Microsoft’s Software Assurance program.

Microsoft also will offer Windows Vista Starter in emerging markets. Windows Vista Starter is designed to empower families and entry-level PC users in these markets to experience the world of social and educational benefits that personal computer technology and the Internet makes possible. A 32-bit operating system designed specifically for lower-cost computers, Windows Vista Starter enables popular beginner PC activities and provides an easy-to-use and more affordable entry point to the Windows Vista family of products."
http://www.microsoft.com/presspass/press/2006/feb06/02-26WinV...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lode
Wtf, jag hänger inte riktigt med nu, vilka processorer i dagsläget är 64-bitars? Intel dual? AMD 64?

Alla AMDs processorer är 64-bitars nu, tror jag. Iaf garanterat A64, Opteron, Turion. Sempron vet jag inte säkert, men tror att iaf nyare är 64-bitars.

Intels Yonah (aka Core Duo) och motsvarande single-core-processor (Core Solo(?)) är _inte_ 64-bitars. Inte heller Pentium-M. Däremot är Pentium D, nyare Pentium 4 och nyare Celeron är 64-bitars. Conroe kommer också vara 64-bitars.

Intel kallar tekniken EMT64, AMD kallar den x86-64 eller bara "64-bits".

Iofs inte helt 100% säker på allt ovanstående, något får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lode
Wtf, jag hänger inte riktigt med nu, vilka processorer i dagsläget är 64-bitars? Intel dual? AMD 64?

Pentium 4 6xx
Pentium D 8xx
Pentium D 9xx
Celeron D 3xx

t.ex pentium 4 5xx är inte 64 bit

Permalänk
Medlem

Ok, tack

Men är det någon ide att vänta tills det kommer bärbara datorer med 64-bitar processorer till vettiga priser?

Jag menar, vad tjänar man på att köra med 64-bitars processorer? Handlar det bara om prestanda eller?

Visa signatur

Jag är full.

Permalänk
Medlem

Kommer det vara en väsentlig skillnad i prestanda mellan 32 och 64 bitars-versionerna av Vista?

Permalänk
Medlem

Bupp... inte värst.. det är väl bara minneshanteringen som är bättre