Permalänk
Medlem

Sempron?

Hejsan, jo jag undra om Sempron är bra? bättre än p4? är det värt att köpa en AMD sempron 3400+ för drygt 1000:-?

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Gäst

p4 (de nya) e bättre. den ligger i samma klass som amd64

om du inte spelar värsta krävande spel så kan du ha sempron(budgetprocessor)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
p4 (de nya) e bättre. den ligger i samma klass som amd64

om du inte spelar värsta krävande spel så kan du ha sempron(budgetprocessor)

jasså okej, jo jag har en av de nya varianterna utav p4, och ja, jag spelar ganska så krävande spel så som Battlefield 2, F.e.a.r och så.
Så Sempron är bättre än p4an i spelprestanda? för jag spelar nämligen för det mesta när jag sitter vid datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liq
jasså okej, jo jag har en av de nya varianterna utav p4, och ja, jag spelar ganska så krävande spel så som Battlefield 2, F.e.a.r och så.
Så Sempron är bättre än p4an i spelprestanda? för jag spelar nämligen för det mesta när jag sitter vid datorn.

Sempron är inte bättre än P4, absolut inte, och om du använder ett bra grafikkort så kommer den antagligen bli en flaskhals. Sempron är likvärdig med intels budgetprocessor Celeron. Köp en A64 istället.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Asus A8N-VM CSM,Twinmos 2x512 DDR 3200 i Dual Channel, 250GB SATA, Club 3D X800PRO@X800XT (500,500)

Permalänk
Medlem

Man ska faktiskt inte underskatta sempronen så mycket som folk verkar vilja, att den ligger under P4-an är sannerligen sant men inte i spel, det är mer multitasking och mer programhantering som P4-an drar ifrån rejäjlt. att jämföra den med celeron är helt fel. vill man ha den bra och billig dator köp en med sempron, vill man ha en billig och dålig dator köp celeron rent ut sagt. Sempronen är en billig processor och går att klocka väldigt bra. sitter själv på en S754 Sempron 3000+ som är klockad till 2.2Ghz och stock ligger på 1.8ghz. har även testat en del benchmarking mellan min sempron och min kompis Athlon 64 3200+ som då är oklockad men min sempron drar ifrån den en del. och jag spelar också en hel del och märker att det är grafikkortet för mig som är flaskhalsen, det är ett Geforce 6600GT klockat. ska man sikta framtidsäkert rekommenderar jag att sattsa på en AMD X2, men ska man köpa något nu som inte kostar en massa pengar, kör då på en sempron 3000+ eller mer. antar att det var S754 det handlar om och inte socket A för där visar verkligen sempronen att det är en budgetprocessor. Allt detta kommer ifrån egna erfarenheter och så som jag upplevt det.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk

xbitlabs har ju ett test med en överklockad sempron som drar ifrån det mesta hehe... den får riktigt fina resultat.

men det är socket 939. synd inte de dykt upp mer