Permalänk
Gäst

athlon xp vs sempron

vikken av de e bäst?

Permalänk
Medlem

Beror på vad du jämnför med för sempron, men om du jämnför med en sempron till socket A så är athlonXP bättre tror jag. Dock är de nya sempron 64bit till socket 754 bättre än athlonxp, ganska mycket.

Permalänk
Gäst

ok tack för svaret

Permalänk
Medlem

Sempron modell 8 är baserad på T-bred kärnan medan Sempron modell 10 256kB L2 är baserad på Thorton kärnan sen finns det även en modell 10 som är baserad på Barton kärnan...

Sempron. Modell 8 http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...

2200+, 1500Mhz
2300+, 1583Mhz
2400+, 1667Mhz
2500+, 1750Mhz
2600+, 1833Mhz
2800+, 2000Mhz

Sempron. Modell 10 med 256kB L2 cache http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...

2200+, 1500Mhz
2800+, 2000Mhz

Sempron. Modell 10 med 512kB L2 cache http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...

3000+, 2000Mhz

http://forums.amd.com/index.php?showtopic=32056

Med andra ord är dom lika "bra"..... Så klockar man upp en T-Bred XP1700+ till 1833Mhz med en fsb på 166Mhz så har du en Sempron 2600+.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

lyssna på skruvis han värkar ha koll på det där

Permalänk
Gäst

så modell 8 är socket a
och modell 10 socket 754 nånting

Permalänk
Medlem

Alla är socket A!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Skönt att inte behöva glasögon för att läsa dina inlägg skruvis

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Skönt att inte behöva glasögon för att läsa dina inlägg skruvis

Nja, jag bara kopierade det från ett av mina tidigare inlägg om just socket a semprons & athlon xp..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nja, jag bara kopierade det från ett av mina tidigare inlägg om just socket a semprons & athlon xp..

Sempron finns i S754 också om du inte visste
Dom är inte bara socket A..

Permalänk

finns till s939 med för er som inte visste. de senaste har ju dual channel memory control och 64bit. så det är en hel del skillnad från sempron socket A.

vet inte varför sempron socket 939 inte finns i affärerna. har vart lite sugen på en sådan innan. priset och överklockningen lockar ju faktiskt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
Sempron finns i S754 också om du inte visste
Dom är inte bara socket A..

Nu gäller tråden enbart socket A sepmrons.

Creds till skruvis som orkade skriva. 80% av alla på forumet vet redan allt det där. Men folk är så trötta på att behöva svara på sånna här dumma frågor att dom inte svarar.
Bra att någon faktiskt orkar.

Kan ju avsluta med att säga att har du en Palomino som klockar sugigt som det ser ut som så kan du köpa en schysst sempron billigt och få väldigt många procent mer prestanda till en minimal peng.
Har du ett bra klockar-moderkort kan du nog nära på fördubbla prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Skönt att inte behöva glasögon för att läsa dina inlägg skruvis

Snygg avatar.....

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Hejja ALF

(Vart bara tvungen!)

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3200+ (Venice) | Asus A8N-SLI PREMIUM | 2048Mb DDR Dual Channel (KingMax) | ATi Club 3D X800GT (RX) 256 GDDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nu gäller tråden enbart socket A sepmrons.

Sedan när? Trådskaparen nämnde nämligen inte vilken han menade, så hur kan du veta att han inte var intresserad av Sempron Socket 754? Bara lite nyfiken...

Hur som helst så är ju det simpla svaret att Socket A Sempron är en AthlonXP med annat namn. Med andra ord är prestanda på samma frekvens lika bra. S754 Sempron är naturligtvis en helt annan sak, då det är en Athlon64 med lite mindre cache.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nu gäller tråden enbart socket A sepmrons.

Precis som ovan.. Hur vet du att trådskaparen menar socket A?
Det kanske är en fråga om beg köp?
En dator med en athlonxp och en annan nyare fast "budget" stuk med sempron S754 prolle..

jaja, trådskaparen har nog uppfattat allt vi skrivit iaf

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
jaja, trådskaparen har nog uppfattat allt vi skrivit iaf

jadå

edit: ska man ha stöd för sempron oxå??

jag har socket a

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation

edit: ska man ha stöd för sempron oxå??

Nja, man bör åtminstone ha stöd för 333Mhz fsb, vad har du för moderkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Creds till skruvis som orkade skriva.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nja, man bör åtminstone ha stöd för 333Mhz fsb, vad har du för moderkort?

epox 8kha+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
epox 8kha+

Tveksamt om en Sempron fungerar på den.. lämnar över frågan till dí mer sakkunniga.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

tror nog inte det heller. gammalt via chipset i den, det är nog palomino 2100+ som är max på den. iofs fanns det både thortons och t-breds som gick i 133 men de körde på annan spänning och de brukade inte att gå att köra på äldre moderkort har jag för mig. det är så jäkla längesen känns det som.

Permalänk
Medlem

de borde funka för jag menar: Busshastigheter: 100 - 199 MHz
eller har jag fel tro??

Visa signatur

Amd Phenom 9550, Asus m3a78 pro, Kingston HyperX 2 GB och 4 GB OCZ reaper 1066 ddr2, asus 1950 pro, OCZ stealth Xstream 600W, 250 GB samsung spin point,

Permalänk
Gäst

max fsb är 200

jag har flashat det så det stöder 2600+

Permalänk
Avstängd

Okej, det framgår inte helt att det är socket a. Men det framgick kanska tydligt iaf av skruvis inlägg att han enbart pratade om socket a.
Och TndB mer eller mindre dumförklarade någon som verkar vara bland dom kunnigare på forumet. Och skruvis visar även visst djup på sin kunskap i sitt inlägg där uppe.

Så även även fast det inte framgick i trådskaparens inlägg att det var socket a det gällde. Så tycker jag att TndB borde ha koll på att vet man så mycket som skruvis visar prov på så behöver han inte en tillrättavisning i en sån sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okej, det framgår inte helt att det är socket a. Men det framgick kanska tydligt iaf av skruvis inlägg att han enbart pratade om socket a.
Och TndB mer eller mindre dumförklarade någon som verkar vara bland dom kunnigare på forumet. Och skruvis visar även visst djup på sin kunskap i sitt inlägg där uppe.

Så även även fast det inte framgick i trådskaparens inlägg att det var socket a det gällde. Så tycker jag att TndB borde ha koll på att vet man så mycket som skruvis visar prov på så behöver han inte en tillrättavisning i en sån sak.

Ok, får förklara mig.. Trådskaparen nämnde inte vilken socket det var fortfarande.. Så ingen kunde veta det då eller hur?

Det jag anmärkte på var att sempron även fanns i S754 och det kunde det likaså vara den som det gällde (vilket det inte gjorde i detta fallet).

Vet inte om skruvis personligen tyckte att jag dumförklarade han.. Det var bara en fråga jag ställde sen kan väl skruvis svara för sig själv om han hade tagit åt sig illa.

Och jag säger absolut inte att skruvis inte kan, det var fortfarande en fråga så försök inte att lägga skit på mig!!

Till trådskaparen så har epox en cpu compability list här
http://www.epox.com.tw/eng/faq.php?serno=9

Sweclockers har tom recenserat kortet
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_011016_epox_8kh...

Permalänk
Medlem

Eftersom trådskaparen sitter på en Palomino som är en socket A Athlon XP processor & frågar vilken som är bäst mellan Sempron & Athlon XP så utgår åtminstone jag från att han funderar på att byta ut sin socket A Athlon XP mot en socket A Sempron... jag kunde inte tolka det på något annat sätt.. fastän jag kan dryga mig ibland, så därför klargjorde jag skillnader/likheter mellan socket A Sempron & Athlon XP...

& ja, jag vet i allra högsta grad att det finns s754 Semprons, men jag tyckte inte att man behövde blanda in den i tråden!

Frågor någon?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Eftersom trådskaparen sitter på en Palomino som är en socket A Athlon XP processor & frågar vilken som är bäst mellan Sempron & Athlon XP så utgår åtminstone jag från att han funderar på att byta ut sin socket A Athlon XP mot en socket A Sempron... jag kunde inte tolka det på något annat sätt.. fastän jag kan dryga mig ibland, så därför klargjorde jag skillnader/likheter mellan socket A Sempron & Athlon XP...

& ja, jag vet i allra högsta grad att det finns s754 Semprons, men jag tyckte inte att man behövde blanda in den i tråden!

Frågor någon?

Känner mig dum... Jag kikade aldrig på hans signatur som jag precis såg när du skrev detta

sorry mate...

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB

Till trådskaparen så har epox en cpu compability list här
http://www.epox.com.tw/eng/faq.php?serno=9

Sweclockers har tom recenserat kortet
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_011016_epox_8kh...

hittar ej min moderkort.

visste inte att den var bra på den tiden