Permalänk

Abit Kn8 Sli Bios

Hej
jag har köpt ett nytt moderkort, processorer, grafikort & en SATA hårddisk.

AMD Athlon 64 FX-60 2.6GHz Socket 939
Sapphire Radeon X1600PRO 512MB DDRII, PCI-Express, Tv-Out, DVI-I, Lite-Retail
ABIT KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939, ATX, 4xSATAII, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16
Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2 8MB 7200RPM

Så då idag monterade jag ihop datorn och tog mitt gamla ram från min gamla dator.
Det är DDR PC3200 på alla ram klippen.

Till problemet
Allt verkar vara rätt, monterat Ram’et ligger på rätt kort plats. Startknappen är rätt inkopplat efter manualen. Allt får ström som vi märker i alla fall.

Jag startar datoren, den kör igång men jag kommer inte till BIOS öppnare fönsteret. Det skumma är att jag lyckades komma till BIOS en gång jag gick in och kollade lite men kunde inte hitta cd spelaren den gången. Så jag startade efter att jag hade kontrollerat att den är till 100% inkopplad vilket den var. När jag sen startade upp den igen så kom BIOS problemet tillbaks. jag har provat att koppla om med flera olika kombinatiner och även med mina gammla hårdiska men inget verkar hjälpa.

Har läst http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56529...
Men jag tänker inte ge upp än några tips på vad som kan vara fel?

Permalänk

Vilket nätagg använder du ?
Modell / watt / ampere

Använder bara 1 CD/DVD enhet och 1 hårddisk ?

Står det någon text på bildskärmen / vart hänger sig datorn när du inte kommer längre ?

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Avstängd

Re: Abit Kn8 Sli Bios

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pyrokineses
Hej
jag har köpt ett nytt moderkort, processorer, grafikort & en SATA hårddisk.

AMD Athlon 64 FX-60 2.6GHz Socket 939
Sapphire Radeon X1600PRO 512MB DDRII, PCI-Express, Tv-Out, DVI-I, Lite-Retail
ABIT KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939, ATX, 4xSATAII, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16
Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2 8MB 7200RPM

Så då idag monterade jag ihop datorn och tog mitt gamla ram från min gamla dator.
Det är DDR PC3200 på alla ram klippen.

Till problemet
Allt verkar vara rätt, monterat Ram’et ligger på rätt kort plats. Startknappen är rätt inkopplat efter manualen. Allt får ström som vi märker i alla fall.

Jag startar datoren, den kör igång men jag kommer inte till BIOS öppnare fönsteret. Det skumma är att jag lyckades komma till BIOS en gång jag gick in och kollade lite men kunde inte hitta cd spelaren den gången. Så jag startade efter att jag hade kontrollerat att den är till 100% inkopplad vilket den var. När jag sen startade upp den igen så kom BIOS problemet tillbaks. jag har provat att koppla om med flera olika kombinatiner och även med mina gammla hårdiska men inget verkar hjälpa.

Har läst http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56529...
Men jag tänker inte ge upp än några tips på vad som kan vara fel?

Tycker du ska uppdatera din bios till den senaste ! om du har möjligheten att låna en cpu av en polare lr om du har en som ligger ... det brukar lösa problemet

Permalänk

Också ett bra förslag från amd3700.
Vilken biosversion ligger i nu ? ( borde du kunna se vid boot )
Du bör ha den senaste 1.5 med support för FX60 (Abit KN8 SLI).
http://www2.abit.com.tw/page/en/motherboard/motherboard_detai...

Men som redan sagt, låna en äldre / supported cpu när du uppdaterar bios, annars kan det gå åt skogen, även om du har lyckas boota vid något tillfälle så är det inte tryggt att flasha bios om datorn inte är stabil.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk

Tack!

Missade totalt det där med stödde när jag var på hemmsidan, känner mig lite dum nu.
TACK så J*vla mycket hade aldrig kommit på det själv.