XG Magnum 600, externt nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

XG Magnum 600, externt nätaggregat

<font style="font-size: 10pt"><b>XG Magnum 600, externt nätaggregat</b></font> <small class="small">söndag 19 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://www.hardwaresecrets.com/article/299" target="_blank">Hardware Secrets</a> har kikat på ett intressant nätaggregat från XG, kallat Magnum 600 External. Det är precis som namnet antyder ett externt nätaggregat specificerat till hela 600 W.
<br />
<br />Fördelen med att använda ett externt nätaggregat är att man slipper att det värmer upp datorlådan. En annan fördel är det omvända, att man slipper att övriga komponenter avger värme som värmer upp nätaggregatet och därmed kräver mer kylning. Detta tillsammas med att Magnum 600 External är byggd i aluminium med en värmeväxlare som fördelar ut värmen till skalet gör att produkten inte behöver en fläkt – vilket givetvis är en positiv sak.
<br />
<br />Installationen går till så att man kopplar nätaggregatet till en adapter som sätts där man normalt installerar nätaggregatet i sin datorlåda. Adaptern har sedan de sedvanliga interna kontakterna. Ovanpå detta har Magnum 600 External en fräsig blå display som visar hur mycket energi den drar samt intern temperatur. Priset är än så länge okänt.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra produkt!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ballt! Den lär ju inte direkt vara gratis. Perfekt för helt tysta datorer annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Lätt köp!

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

Verkar väääldigt lik nesteqs kommande nätagg..

http://www.nesteq.de/

Permalänk
Medlem

fint, har dock på senare tid insett att ljud bara är irriterande om man inte har en server som kan stå på och sköta alla 24/7-tjänster.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul när det börjar samlas damm i det eftersom det står på utsidan.
Hade hellre sett ett nätagg täckt i stora kylflänsar på sidor och topp.

Displayen är en nice touch.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Happ! Där rök skolprojektet jag länge planerat.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Är det jag som minns fel eller har inte Shuttle nya generation exakt samma lösning?
Har för mig att jag har sett det nån stanns, kan dock inte hitta vars jag har sett det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Kul när det börjar samlas damm i det eftersom det står på utsidan.
Hade hellre sett ett nätagg täckt i stora kylflänsar på sidor och topp.

Displayen är en nice touch.

Jämfört med de allra flesta datorer utan dammfilter så skulle jag säga att den klarar sig bättre (kanske inte om den står på golvet men men).

Sen är det väl inget som hindrar att man har den där i datorn?

Trevlig produkt. Om jag inte redan hade ett så stort chassi så skulle jag kunna tänka mig en.
Men för alla med mindre chassin så kan man ju få plats med en stor fin radiator där nätagget brukar sitta

Permalänk
Medlem

He he... Är detta framtiden? Ett externt åbäke. Nästa steg blir väl att ansluta sin pc till trefas.

Permalänk
Medlem

Måste vara lite jobbigt med en extern psu tex när man ska åka på lan eller om man bara ska flytta på datorn. Tycker att det är tillräckligt jobbigt med externa hd'n. Mycket enklare när allt är i chassit.

Permalänk
Avstängd

mkt nice, helt klart intressant produkt

Permalänk

Håller med mysterius... Ser faktiskt inga fördelar. Finns redan ljudlösa nätagg som sitter i datorn, både med fläkt och utan, att ha delar utanför datorn är både klumpigt och fult. Det börjar bli lite mycket lixom...

woho vi sätter dvd:n utanför, ja va praktiskt... och ja vi sätter hårddisken utanför också ja va fint. Å några till, varför inte strömförsörjningen till grafikkortet? Eller varför inte hela nättagget så vi får massor av fin luft inne i cahssit?
Jag lovar snart kommer nån smart kille med en låda till allt externt skit så man helt plötsligt har två lådor att ha grejerna i.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Håller med mysterius... Ser faktiskt inga fördelar. Finns redan ljudlösa nätagg som sitter i datorn, både med fläkt och utan, att ha delar utanför datorn är både klumpigt och fult. Det börjar bli lite mycket lixom...

woho vi sätter dvd:n utanför, ja va praktiskt... och ja vi sätter hårddisken utanför också ja va fint. Å några till, varför inte strömförsörjningen till grafikkortet? Eller varför inte hela nättagget så vi får massor av fin luft inne i cahssit?
Jag lovar snart kommer nån smart kille med en låda till allt externt skit så man helt plötsligt har två lådor att ha grejerna i.

Sant det du säger men sen ska man se till syftet också.

Du tjänar inget särskilt på att ta ut DVDn eller hårddisken utanför chassit. Förutom komforten då (både bra och dåligt för komforten beroende på vad man ska göra) men det är ju en tradeoff där.

För de som bygger riktigt tysta datorer så är nätaggregatet ett stort problem. Även om det finns passiva nätagg så kräver dessa luftgenomströmning och de blir ändå riktigt varma.

Detta nätagg behöver ingen luftgenomströmning och det värmer inga andra komponenter i datorn.

Men nej, det är troligen ingen mainstream-produkt. Men alla produkter behöver inte vara det

Permalänk
Medlem

oo, Modd projekt.. Installera ett sådant i lådan med displayen på framsidan.. Snyggt!

Fast kommer nog ta ett tag innan man har gjort det. :/

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Ok för att tala lite om själva agget som tråden handlade om.

Hur var efektiviteten på det? Höll det sig mot ett phantom? Sen så undrar jag om man krämar på 650 watt som dom påstod att det skulle klara... undrar om det ens startar då. Känns som ett passivt agg i en dator med en 12cm utblåsfläkt är bättre kylt.

EDIT: Kom på en grej till... Om man lägger agget bakom datorn där all varmluft kommer ut som i sin tur är under det dammiga skrivbordet. Tror faktiskt det är svårt att kyla det där agget alls.

EDIT: LOL någon som mer än jag som tänkt tanken*Vad fan ska man med 600 watt till, i ett ljudlöst system*? Man brukar ju nämligen inte sitta på dubbla 7800GT och 10 hårddiskar med senaste Pentiumen och tro att systemet ska bli tyst.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Det här känns väldigt vettigt för mindre lådor i stil med Antec Aria. Gör att man får lite mer plats inuti och ordentligt med kräm för det som ska drivas.
Själv tror jag på externa agg och riktigt små datorer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Kanske inte 10 st diskar men man kan visst tänka sig en okompromissad prestandaburk för spel med dubbla klockade 7900gtx som är knäpptyst. En vän har bett mig bygga en tyst quadcore dator för hans jobb med 3D och spel. Han vill ha den TYST, och det får kosta för det ändamålet. Han föreslog 2 st Reserator1 som tar var sin cpu/gpu. Går han med på att försöka lägga vantarna på den här prylen så kommer han undan med en enda 120mm chassifläkt på 5v.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rayman
Kanske inte 10 st diskar men man kan visst tänka sig en okompromissad prestandaburk för spel med dubbla klockade 7900gtx som är knäpptyst. En vän har bett mig bygga en tyst quadcore dator för hans jobb med 3D och spel. Han vill ha den TYST, och det får kosta för det ändamålet. Han föreslog 2 st Reserator1 som tar var sin cpu/gpu. Går han med på att försöka lägga vantarna på den här prylen så kommer han undan med en enda 120mm chassifläkt på 5v.

Låter intresant om du lyckas få den dugliga att spela på med den kylningen...lägg gärna upp bilder sen när du är klar. Quad alltså:) Shit mycket flis på den setupen.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Ok för att tala lite om själva agget som tråden handlade om.

Hur var efektiviteten på det? Höll det sig mot ett phantom? Sen så undrar jag om man krämar på 650 watt som dom påstod att det skulle klara... undrar om det ens startar då. Känns som ett passivt agg i en dator med en 12cm utblåsfläkt är bättre kylt.

Starta lär det nog göra... I alla fall vid en kallstart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
EDIT: Kom på en grej till... Om man lägger agget bakom datorn där all varmluft kommer ut som i sin tur är under det dammiga skrivbordet. Tror faktiskt det är svårt att kyla det där agget alls.

Personligen skulle jag inte rekommendera att ha den på golvet. Men det enda som har sitt utblås vid golvet är ju grafikkorten och de har man förhoppningsvis fixat om man köper ett passivt nätagg.

Sen så skulle jag gissa att det där nätagget är något större än ett normalt nätagg vilket underlättar kylningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
EDIT: LOL någon som mer än jag som tänkt tanken*Vad fan ska man med 600 watt till, i ett ljudlöst system*? Man brukar ju nämligen inte sitta på dubbla 7800GT och 10 hårddiskar med senaste Pentiumen och tro att systemet ska bli tyst.

Som sagt, det här är ingen mainstream-produkt håller själv jag på med ett system som jag kämpar på att få tyst oavsett vad det är för komponenter i den. Och jämfört med de andra passiva lösningarna så är de ju normalt på 300-350 watt och det är i underkant. Kör själv med Phantom 500 watt men det är ju semi-passivt så det räknas egentligen inte. Nu måste jag ju se till att fläkten aldrig startar i nätagget.
Vad gäller hårddiskar kan man inte välja vad man vill, där får man vara noggrann. Men allt annat kyls passivt eller med vattenkylning.

Och det är viktigare med större marginaler på ett passivt nätagg.

edit:

Citat:

Another important feature is that it has two separated 12 V rails, i.e. these two 12 V outputs are produced using two different circuits inside the power supply. Usually when we have two outputs they are simply a division of one rail (i.e. output circuit) inside the power supply.

Det var intressant. Tar antagligen större plats så är nog svårt att lyckas göra så, i alla fall på ett passivt nätagg, i ett internt nätagg.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av echo
[B]Starta lär det nog göra... I alla fall vid en kallstart.

Citat:

Personligen skulle jag inte rekommendera att ha den på golvet. Men det enda som har sitt utblås vid golvet är ju grafikkorten och de har man förhoppningsvis fixat om man köper ett passivt nätagg.

Så du menar på fullaste allvar att du faktiskt kan bygga ett system som vill ha 600W utan en ända fläkt? Det skulle jag vilja se... Tänk på alla småkomponenter som normalt får kylning av cpu-eller utblåsfläkt. Tex nordbryggan, sydbryggan, minnen ,både på grafik och moderkort, osv osv.

Citat:

Sen så skulle jag gissa att det där nätagget är något större än ett normalt nätagg vilket underlättar kylningen.

Som sagt, det här är ingen mainstream-produkt håller själv jag på med ett system som jag kämpar på att få tyst oavsett vad det är för komponenter i den. Och jämfört med de andra passiva lösningarna så är de ju normalt på 300-350 watt och det är i underkant. Kör själv med Phantom 500 watt men det är ju semi-passivt så det räknas egentligen inte. Nu måste jag ju se till att fläkten aldrig startar i nätagget.
Vad gäller hårddiskar kan man inte välja vad man vill, där får man vara noggrann. Men allt annat kyls passivt eller med vattenkylning.

Och det är viktigare med större marginaler på ett passivt nätagg.

edit:

Det var intressant. Tar antagligen större plats så är nog svårt att lyckas göra så, i alla fall på ett passivt nätagg, i ett internt nätagg.

OK men jag är fortfarande tveksam. Tycker ändå att den verkliga diskusionen kan komma när det kommer tester av agget. Det dom säger i på sidan är ju inte relevant alls om man vill veta vad agget går för... Finns ju billighets agg för 400 som lovar lika mycket power.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Så du menar på fullaste allvar att du faktiskt kan bygga ett system som vill ha 600W utan en ända fläkt? Det skulle jag vilja se... Tänk på alla småkomponenter som normalt får kylning av cpu-eller utblåsfläkt. Tex nordbryggan, sydbryggan, minnen ,både på grafik och moderkort, osv osv.

Finns väl inget som hindrar en att installera en separat fläkt. Personlingen så tycker jag att det vore lättare att byta ut en sån fläkt än att behöva gå in och pilla i nätagget för att byta den väsnande fläkten. Säg att man monterar in en eller två 120 fläktar längst upp i chassit så de blåser ut rakt uppåt istället för åt sidan. Borde väl vara bättre för luftgenomströmmningen eller???

Tycker att den här produkten verkar vara väldigt intressant.

Permalänk
Medlem

jag tycker det där värkar vara en helt idiotisk idé.. räcker det inte med en strömkabel till daton? ska man ha ännu mera trassel utanför lådan tycker det är trassligt som det är redan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Utmärkt till vattenkylningslösningar där man vill ha så få fläktar som möjligt. I kombination med t ex en reserator, som tidigare nämndes, så kan man kanske rentav klara sig helt utan fläktar.

Visst har produkten ett begränsat användningsområde men helt värdelös är den bara om man saknar fantasi.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Äntligen.....

Det här har jag väntat på länge. Ett passivt nätagg ska sitta utanför lådan för att du ska kunna göra datorn riktigt tyst. Ingen mainstream produkt men klart värd att kolla in om man har behovet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Så du menar på fullaste allvar att du faktiskt kan bygga ett system som vill ha 600W utan en ända fläkt? Det skulle jag vilja se... Tänk på alla småkomponenter som normalt får kylning av cpu-eller utblåsfläkt. Tex nordbryggan, sydbryggan, minnen ,både på grafik och moderkort, osv osv.

Var sa jag att jag skulle bygga ett system helt utan fläktar? Läs igen..
Och att 'maxxa' ett nätagg är inte att rekommendera. Det jag sa var ju att det finns väldigt få passiva nätagg som klarar mer än 350 Watt och att man gärna vill ha lite större marginaler i tysta och passiva system. Därför så ser jag användning för ett 600 watt nätagg, men det betyder inte att jag förväntar mig att datorn ska dra 600W.

Men visst, har man en tillräckligt stor radiator så är det inga problem. Faktum är att jag kan köra min opteron 170 och mitt ATi X850XT helt utan problem helt passivt med vattenkylningen (och få klart bättre temperaturer än med originalkylningen). Men gör jag det så blir vattentemperaturen lite väl hög för hårddiskarna (som vattenkyls och ska ljudisoleras).
Så jag kommer troligen att köra med fläktar men de kommer gå vääldigt långsamt. Med tanke på att jag klarar att köra det passivt så klarar man sig med extremt låga varvtal om man kör med fyra stycken 120 mm fläktar. Kommer troligen lätt överröstas av de ljudisolerade (samsung)hårddiskarna, och/eller pumpen.
Det beror förstås på vad man är ute för temperaturer. Systemet är inte klart men även om jag kör passivt så klarar sig hårddiskarna under den rekommenderade maxtempen, men jag är själv petigare än så.

Jusst nu är sidorna öppna på burken så vet inte riktigt vad temperaturerna kommer landa på i en stängd burk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
OK men jag är fortfarande tveksam. Tycker ändå att den verkliga diskusionen kan komma när det kommer tester av agget. Det dom säger i på sidan är ju inte relevant alls om man vill veta vad agget går för... Finns ju billighets agg för 400 som lovar lika mycket power.

Ja, jag skulle säkert tjäna 1000 kr på att köpa ett billigt nätagg istället för ett Phantom 500W. Men jag ska låta dig klura ut varför jag köpte Phantom nätagget.

edit: ang. 650W så är det ju möjligt att nätagget fixar 650W men inte kylningen, så man har helt enkelt har lite spelrum om var man vill ta krämen ifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
jag tycker det där värkar vara en helt idiotisk idé.. räcker det inte med en strömkabel till daton? ska man ha ännu mera trassel utanför lådan tycker det är trassligt som det är redan.

Mjo, jag tycker att de löste kabeldragningen lite klumpigt. Men allt går ju att modda.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Tyckte kablarna var lite korta mellan agget och själva datorn, annars intressant ide, lite oldschool så där, alla som haft en Amiga eller C=64 vet vad jag menar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

VARNING: XG lät aldrig www.silentpcreview.com testa deras nätdelar. HWS "test" som tråden handlar är skrattretande, då det inte säger något alls. Då spcr däremot gör de mest seriösa Psu-tester man kan läsa. Mike Chin var dock tvungen att gå med på en massa Gestapotaktik för att han skulle få testa. Mike avböjde alltså (suprise)

De inofficiella testerna som gjorts av användare på forumet menar på att det är RENT SKRÄP och jag har själv en polare vars agg bara slocknade.

Kolla tråden om ni inte tror mig: http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=19823

Gör er själva en björntjänst och kolla istället alltid spcr innan nätdelsköp. De testar ALLT. Ingen större idé att läsa andras.

Ciao!