Nvidia och mjukvarufysik

Permalänk
Melding Plague

Nvidia och mjukvarufysik

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia och mjukvarufysik</b></font> <small class="small">måndag 20 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Någon som kommer ihåg tillverkaren Aegia, som lanserade sin PPU (Physics Processing Unit) för cirka ett år sedan men som aldrig blev någon succé?
<br />
<br /><a href="http://techreport.com/onearticle.x/9610" target="_blank" >Tech Report</a> rapporterar att Nvidia håller på att jobba med mjukvarutillverkaren <a href="http://www.havok.com/" target="_blank" >Havok</a> för att snabba upp fysik i spel som CPU:n gör nu. En accelerationsteknik helt enkelt.
<br />
<br />API:n heter Havok FX och skall agera direkt med GPU:n vilket minskar flaskhalsar och liknande som exempelvis ett PCI-kort gör. Havok FX stödjer samtliga grafikkort som har ShaderModel 3 men tillverkaren rekommenderar ett Geforce 7-baserat grafikkort.
<br />
<br />Det är dock begränsat till vad som kallas effekt-fysik. Det vill säga rök, vatten, partikeleffekter och liknande. Vanlig fysik så som en låda som ramlar och går sönder, får fortfarande CPU:n utföra.
<br />
<br />Läs mer om Havok FX hos <a href="http://www.havok.com/" target="_blank" >tillverkaren</a>. Vi följer detta med spänning och hoppas på lite mer information och eventuellt prestandatester på Games Developer Conference som startar igång denna vecka.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas på något snart.... vill gärna hade det i min nyaste burk

Undrar dock ifall det ger något direkt, Ageias lösning är nog det som kommer ge mest prestanda boost... Detta kommer ju belasta ditt grafikkort ytterligare...

Permalänk

Underbart att det bara handlar om "partikeleffekter".
Förhoppningsvis får vi för första gången i världshistorien realistiskt rinnande vatten... Kanske?

Då vattenmiljöer inte är så "viktigt", så har det kommit lite i skymundan. Mycket synd. Vattenlekar i HL3 kan säkerligen bli roligt!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det är jättetråkigt med fysik som bara har betydelse för grafiken om man jämför med fysik som påverkar själva spelet. Bättre om Nvidia och ATI helt enkelt implementerade stöd i hårdvaran för fysikberäkningar och möjliggjorde "återkoppling" till CPUn. Men det är ju lättare sagt än gjort...

Sen angående artikeln... Ageias PhysX har väl inte ens lanserats som produkt till slutanvändare än? För ett år sedan kanske berättade de vad de sysslade med, men knappast att lanseringen var då. Att det inte blivit någon succé innan man kunnat köpa produkten är ju inte så konstigt. Sen har ni stavat företagsnamnet fel oxo...

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet med fysikacceleration är att inte alla har det, därför kan det inte få påverka själva spelet. Vore inte schyst om spelet blev lättare bara för att du hade ett visst grafikkort eller PPU.
Tror inte att det är något tekniskt som stoppar det.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Problemet med fysikacceleration är att inte alla har det, därför kan det inte få påverka själva spelet. Vore inte schyst om spelet blev lättare bara för att du hade ett visst grafikkort eller PPU.
Tror inte att det är något tekniskt som stoppar det.

hmm, så du säger att spelet blir lättare om grafikkortet jobar bättre? Asså så du säger att om man har ett bättre grafikkort (ett som presterar bättre) så har man lättare i spel? Jo det är ju så... Om jag kör med ett ati 9200 och lirar cod2 i en turnering och ngn med ett nvidia 7900gtx lirar med i samma, klart han med nvidian får det lättare (högre fps och det flyter på bättre) i spelet. Så det är ju redan så och varför tror du att det först inträffar när dom släpper sitt lilla program??

ps. jag är trött så förlåt mig ifall jag var otydlig...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Problemet med fysikacceleration är att inte alla har det, därför kan det inte få påverka själva spelet. Vore inte schyst om spelet blev lättare bara för att du hade ett visst grafikkort eller PPU.
Tror inte att det är något tekniskt som stoppar det.

Jag förstår vad du menar, det är ett stort problem eftersom man knappast kan ändra fysiken i ett spel på samma sätt som kan kan göra med grafiken efter hur bra datorn är. Hur man löser det kommer variera mellan olika spel, vissa kommer säkert komma med banor som bara går att spela för folk med PPUer osv.

Men det finns i dagsläget hinder för att läsa tillbaka fysikberäkningar utförda av GPUn till CPUn. GPUn är gjord just för att kunna ta emot stora mängder data från CPUn som sedan kan "glömmas". Chippet är helt enkelt inte gjort för att skriva tillbaka massa data. Normalt ligger grafikkortet flera frames efter CPUn och det fungerar inte vid fysikberäkningar. Hur mycket av detta som kan fixas med drivrutiner vet jag inte säkert, men det lär ha _stora_ negativa effekter på grafiken istället om man gör så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
hmm, så du säger att spelet blir lättare om grafikkortet jobar bättre? Asså så du säger att om man har ett bättre grafikkort (ett som presterar bättre) så har man lättare i spel? Jo det är ju så... Om jag kör med ett ati 9200 och lirar cod2 i en turnering och ngn med ett nvidia 7900gtx lirar med i samma, klart han med nvidian får det lättare (högre fps och det flyter på bättre) i spelet. Så det är ju redan så och varför tror du att det först inträffar när dom släpper sitt lilla program??

ps. jag är trött så förlåt mig ifall jag var otydlig...

Du är nog lite väl trött då du verkar ha missförstått det han skriver totalt.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem

Jag köper hellre ett eget PCI / PCI-E kort enligt Ageia's modell. Fysik integrerat på grafikkort blir mycket krångligare och det är ju ändå inte gratis när det blir på grafikkort ändå så då köper jag mycket hellre ett eget helt dedikerat kort och har 100% fysik när jag trycker på on-knappen. Jag tycker det är 2 skilda saker ändå precis som grafikkort och ljudkort.

Permalänk
Medlem

Precis, enligt rykten om PhysX pris så handlar det om ca $199 och då betalar jag hellre för ett grafikkort + det än två grafikkort (som blir dyrare om man nu ska ha vad de rekomenderar).
Har också svårt att tro att något mjukvarufixat med grafikkorten skulle få samma prestanda som en dedikerad hårdvara!

Angående att alla inte kommer ha kortet så: från början hade inte alla 3d-grafik heller, men det hindrade inte att man kunde spela samma spel. Borde gå att applicera samma sak med fysik, typ att för de som har PhysX sprängs en vägg i 10000 småbitar medans den sprängs i 20 för de som inte har kortet, resultatet, ett hål i väggen blir det samma för båda, men det såg snyggare ut på den burken som hade PhysX!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Det skulle väl bara funka med SLI? Håller med de 2 ovanstående. PhysX korten blir billigare plus att man kan uppgradera sitt grafikkort till nästa DirectX (10) nästa gång. Jag köpte ett SLI moderkort för chansade att kan använda min andra PCIE16x, som då blir en PCIE8x, port för ett PhysX kort. Dessutom tror jag det blir bättre fysikacceleration med ett PhysX kort eftersom det är en dedikerad hårdvarukrets för just det ändamålet, men vi vet ju endast med säkerhet när det dyker upp tester.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Discokungen

När fan lanserades PhysX? Har aldrig hört något om det =/

Dessutom får man ju grafikprestanda med två kort istället för ett kort + fysikkort.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Verkar som att NVIDIA slutligen har valt att hoppa på samma tåg som ATI. De visade ju upp fysikdemon redan under R420-tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Verkar som att NVIDIA slutligen har valt att hoppa på samma tåg som ATI. De visade ju upp fysikdemon redan under R420-tiden.

Nvidia har också haft fysikdemos på sin developer-sida i evigheter, knappast någon nyhet. Det som är nytt är att Havok ska utveckla ett API speciellt för detta eller integrera det i sitt nuvarande API.