Permalänk
Medlem

ABIT KN8-UTLRA PCI-Frekvens?

Hej är ås att jag är i färd med att klocka min Opteron 146, jag har bytt till dom "låsta" sata kontrollerserna, men jag har ännu inte klurat ut vilken frekvens PCI-E ska vara på, har hört 66 och 67 hz för andra moderkort men ville bara dubbelkolla.

M.v.H SorbP

Permalänk
Medlem

Re: ABIT KN8-UTLRA PCI-Frekvens?

Du har skrivit lite fel men men

PCI-E (PCI-Express) ska gå i 100MHz
PCI ska gå i 33MHz
AGP ska gå i 66MHz (finns ej på ditt moderkort)

Sen finns det 66MHz PCI men det är inte jättevanligt bland majoriteten av moderkort.

Permalänk
Medlem

Ja alltså PCI-Expressfrekvensen är det enda jag hittar i bios, verkar bara vara pci-E portar på den, dels en sån där 16x- för grafikkortet, och sedan 2-3 st "avkortade" pci-kort. det är i.o.f.s 2 st som ser ut som vanliga PCI-portar men jag hittar ingen inställnign för dom.

Så du menar alltså att PCI-E frekvensen som redan nu står på 100mhz inte behöver ädnras utan den håller sig där öven om jag ökar fsb nu?

Vore tacksamm för svar om det räcker med att ställa PCI-express frekvensen, eller om ajg helt enkelt inte hittat pci inställningen?

*sticker in i bios för att kolla en extra gång*

Permalänk
Medlem

Japp den ska stå på 100MHz oavsett vad, och den är låst på det så att säga (såvida du själv inte ändrar det).. Så de kvittar mao om du ändrar htt eller multiplier, den står alltid kvar på 100MHz

Permalänk
Avstängd

låser du pci-e frekvensen låses pci frekvensen på samma gång eftersom den alltid går i pci-e frekvensen / 3 = (i detta fall) ~33mhz

så du behöver inte oroa dig

Permalänk
Medlem

Jo ni ser anlednignen till att jag oroar mig är att jag misstänker att mitt extra nätverkskort, (är ett gammalt billigt skrutt för att streama film till xboxen bara) har lagt av, och det var efter att jag höjde fsb:n ordentligt.

Men nu till nsäta sak då, jag hade tänkt testa hur mycket mina minnen klarar, är relativt heta minnen från corsaird med stor svart kylfläns, är speccade till cl2 @ 200hmz alltså 400 effektivt. så nu när jag kör fsb i 240 får jag ställa dom i ddr 333 för att behålla timingsarna, okej nu tänkte jag så här.

att köra 1:1 i ratio med processorn ska tydlgien inte spela så stor roll på Nforce4 och eller AMD64 system eller opteron, mot vad det ger att pressa opteronen till 3ghz t.ex. så jag tänkte så här.

kan jag ställa ner multipeln på processorn så att processorn går riktigt riktigt långsatm och sedan pressa FSB för att se vart minena tar slut? och om någon kunde langa formeln på hur man räknar ut effektiv minneshastighet från FSB och DDR-standard så vore det högst uppskattat också.

M.v.H Stefan Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SorbP
Jo ni ser anlednignen till att jag oroar mig är att jag misstänker att mitt extra nätverkskort, (är ett gammalt billigt skrutt för att streama film till xboxen bara) har lagt av, och det var efter att jag höjde fsb:n ordentligt.

Men nu till nsäta sak då, jag hade tänkt testa hur mycket mina minnen klarar, är relativt heta minnen från corsaird med stor svart kylfläns, är speccade till cl2 @ 200hmz alltså 400 effektivt. så nu när jag kör fsb i 240 får jag ställa dom i ddr 333 för att behålla timingsarna, okej nu tänkte jag så här.

att köra 1:1 i ratio med processorn ska tydlgien inte spela så stor roll på Nforce4 och eller AMD64 system eller opteron, mot vad det ger att pressa opteronen till 3ghz t.ex. så jag tänkte så här.

kan jag ställa ner multipeln på processorn så att processorn går riktigt riktigt långsatm och sedan pressa FSB för att se vart minena tar slut? och om någon kunde langa formeln på hur man räknar ut effektiv minneshastighet från FSB och DDR-standard så vore det högst uppskattat också.

M.v.H Stefan Persson

Tror inte att din klockning har gjort så att ditt nätverkskort pajjat såvida du inte ändrat på pci-e buss hastigheten..

Du kan ställa ner multipliern på processorn för att kunna se var dina minnen tar stopp.. Det står faktiskt ganska utförligt i faqen om ja inte minns helt fel... men men

Men vad menar du med formeln?

Sätter du en fsb på 200 så har du det dubbla i ddr dvs 400..
Sätter du 250 så har du 500MHz DDR.. Du tar fsb multiplicerat med 2 hela tiden om det är det du vill ha reda på så att säga..

Sen finns det PC-3200 = 200MHz (400MHz DDR)
Sen finns det PC-3500 = 216,5MHz (433MHz DDR)
Sen finns det PC-3700 = 233MHz (466MHz DDR)
Sen finns det PC-4000 = 250MHz (500MHz DDR)

osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
Tror inte att din klockning har gjort så att ditt nätverkskort pajjat såvida du inte ändrat på pci-e buss hastigheten..

Du kan ställa ner multipliern på processorn för att kunna se var dina minnen tar stopp.. Det står faktiskt ganska utförligt i faqen om ja inte minns helt fel... men men

Men vad menar du med formeln?

Sätter du en fsb på 200 så har du det dubbla i ddr dvs 400..
Sätter du 250 så har du 500MHz DDR.. Du tar fsb multiplicerat med 2 hela tiden om det är det du vill ha reda på så att säga..

Sen finns det PC-3200 = 200MHz (400MHz DDR)
Sen finns det PC-3500 = 216,5MHz (433MHz DDR)
Sen finns det PC-3700 = 233MHz (466MHz DDR)
Sen finns det PC-4000 = 250MHz (500MHz DDR)

osv osv

Näe kan ju vara att det är kässt bara, men det viktisgaste för mig ( det som sparar mig mest tid egentligen ) är att jag ställer ner "DDR-standarden på Minnena så att dom hållertimingsarna istället för att hålla frekvensen, för Nforce4-kretsen ska ju ha fixat mycket av problemen med 1:1 frekvensen på minnena inte sant?