Går inte starta xp när man stänger av L1-cashe

Permalänk

Går inte starta xp när man stänger av L1-cashe

Varför vill inte mitt windows xp starta när jag stänger av L1- cashe i bios:et?
Dom som undrar varför jag vill göra det är för att datorn botar i högrefrekvenser då.
Datorn som gäller är den i sign.

P.S det går varken starta xp om jag har orginal klock på cpu:n lr överklockad.

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte stänga av processorns primära cache för tusan, dessutom varför skulle datorn boota i högre frekvenser om det är avstängt? för att cachen begränsar klockningen eller vadå?.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hahahaha.. Inte konstigt att den inte startar.. Utan primär cache vad skall den lägga och ta all data ifrån?

Det är ungifär som att starta upp datorun utan att ha minne installerat.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Det är så att om jag klockar fsb:n högre än 133MHz så låser sig datorn efter att den botat upp och ska börja ladda från hårddisken, men så märkte jag om jag stänger av L1- cashe så börjar windows att starta men det går trögt och sedan precis innan välkomst hälsningen kommer så hänger sig datorn.

@Blubben: Cashen begränsar min klockning

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Torped
Det är så att om jag klockar fsb:n högre än 133MHz så låser sig datorn efter att den botat upp och ska börja ladda från hårddisken, men så märkte jag om jag stänger av L1- cashe så börjar windows att starta men det går trögt och sedan precis innan välkomst hälsningen kommer så hänger sig datorn.

@Blubben: Cashen begränsar min klockning

Om du stänger av cachen kommer du få enorma prestandaproblem .. är inte ens säker att det går att köra utan cachen. Du kommer inte att tjäna något på att klocka med en avstängd cache.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Om du stänger av cachen kommer du få enorma prestandaproblem .. är inte ens säker att det går att köra utan cachen. Du kommer inte att tjäna något på att klocka med en avstängd cache.

Jo tack det förstår jag men det är inte det jag är ute efter..
Jag vill bara se hur högt jag kan klocka mitt system

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Har väll funnits cach lösa cellerons utan ens L1 cache men om dom kan köra XP vet e fan sedan är det som sagt UBER slöt då den får gå till primärminnet alltså ram hela tiden.

Det som kan hjälpaå komma högre är i så fall att slå av L2 cache det ska fungera men du kommer få klocka JÄVLIGT mycket om det ens ska löna sig villket är föga sanolikt. Hade du haft en duron med 64K L2 kanske om du kunde klocka 20-25% högre att det lönat sig men i dagsläget knappast då största cachet i dag är L2.

Sedan om det är din celeron tualatin du syftar på så hyar jag en 1.2@1.4Gh´z med 1.68V. Vist 1.6Ghz bootar etc men inte stabilt i memtest86+ eller prime. SÅ tror inte du kommer högre utan typ 1.9V core å då är den nog inte stabil i mer än ca 1.6Ghz till 100%. Mycket över det går inte med sådana chip.

Permalänk
Medlem

mr_torped: ursäkta uttrycket men.. är du en komplett idiot?

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Det där var väl onödigt speciellt som han skrivit att det bara är för att testa hur högt han kan komma!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
mr_torped: ursäkta uttrycket men.. är du en komplett idiot?

Du kanske borde testa med ett annat operativ, Windows XP fungerar inte nå bra när cpu:n inte motsvarar det den tror att den ska ha, med andra ord L1 cache
Linux skulle jag gissa klarar det bättre men har alldrig testat så...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Alla processorer har en L1 cache. Är väl 128kbyte eller nått sånt. En slags mellan lagring. Sedan finns det en L2 cache som är betydligt större och mycket långsammare. Dock så har inte alla processorer L2 (eller dagens har väl det men inte äldre).

Att stänga av L1 är ingen bra idee. processorn funkar helt enkelt inte utan det. Så du kommer att få svårt att starta windows med det avslaget. Vill du ha bildbevis på din högre klock får du ta en bild på skärmen för in i windows kommer du nog inte.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

citat från ninnuam:
"mr_torped: ursäkta uttrycket men.. är du en komplett idiot?"

Måhända att jag är en idiot men kom med en anlednign först, innan du spottar ut dig något sådant...
Har väll funnits cach lösa cellerons utan ens L1 cache men om dom kan köra XP vet e fan sedan är det som sagt UBER slöt då den får gå till primärminnet alltså ram hela tiden.

citat från pa1983:
"Det som kan hjälpaå komma högre är i så fall att slå av L2 cache det ska fungera men du kommer få klocka JÄVLIGT mycket om det ens ska löna sig villket är föga sanolikt. Hade du haft en duron med 64K L2 kanske om du kunde klocka 20-25% högre att det lönat sig men i dagsläget knappast då största cachet i dag är L2.

Sedan om det är din celeron tualatin du syftar på så hyar jag en 1.2@1.4Gh´z med 1.68V. Vist 1.6Ghz bootar etc men inte stabilt i memtest86+ eller prime. SÅ tror inte du kommer högre utan typ 1.9V core å då är den nog inte stabil i mer än ca 1.6Ghz till 100%. Mycket över det går inte med sådana chip."

Jag har testat stänga av L2-cachen men det verkar inte vara någon flaskhals för min celeron, och sen så har jag testat vara uppe i 1,95Vcore men det hjälper inte det enda som hjälper värkar vara om jag stänger av L1- cachen, för då kommer jag nästan in i windows iaf...
För övrigt så är cpu:n stabil om tempen ligger under 60grader ungefär.

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Jag har hört talas om folk som ändrar i windowsregistret för att stänga av cachen (antagligen L2 cache) när de ska ta skärmdumpar av högre cpufrekvenser, någon som känner till det får gärna kommentera eftersom jag inte är säker på hur det går till.

Det är på grund av bl.a. sådana här småknep som jag tycker att benchmarktopplistor borde ställa högre krav på skärmdumpbevis eftersom folk med sådana här prestandasänkande "fusk" kan få högre resultat i benchmarktopplistor, exempelvis våran egen "Opteron 1xx OC tråden..". Där är det t.o.m. inte ens krav på skärmdumpar.

tack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Jag har hört talas om folk som ändrar i windowsregistret för att stänga av cachen (antagligen L2 cache) när de ska ta skärmdumpar av högre cpufrekvenser, någon som känner till det får gärna kommentera eftersom jag inte är säker på hur det går till.

Det är på grund av bl.a. sådana här småknep som jag tycker att benchmarktopplistor borde ställa högre krav på skärmdumpbevis eftersom folk med sådana här prestandasänkande "fusk" kan få högre resultat i benchmarktopplistor, exempelvis våran egen "Opteron 1xx OC tråden..". Där är det t.o.m. inte ens krav på skärmdumpar.

Precis fast om man skulle kunna stänga av L1-cachen så skulle det vara kanon för min del

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

höhö lite känsligt där eller kunde ju inte låta bli att vara ful i mun. visa lite mer ilska mot mej nästa gång

prova något annat OS än XP å se om de funkar. Finns ju annat än winblows.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
höhö lite känsligt där eller kunde ju inte låta bli att vara ful i mun. visa lite mer ilska mot mej nästa gång

prova något annat OS än XP å se om de funkar. Finns ju annat än winblows.

Kalla mig va du vill men kom gärna med en anledning först så kan jag nog va lite mer kritisk.
Jo jag har funderat på det har en Linux skiva men jag har aldrig orkat testa den men får la se hur det går...

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Torped

Måhända att jag är en idiot

Jag gillar din attityd