Permalänk
Avstängd

Snälla hjälp mig... ( Asus moderkort )

Hej !
Jag sitter och bråkar med ett Asus P5LD2 Deluxe moderkort hemma nu och är desperat ! Det vägrar boota, eller njaaa.... Ibland bootar det bra och ibland står det helt stilla i BIOS och vägrar gå vidare. Har flashat om BIOS 2 ggr, med samma resultat, startar upp datorn utan alla IDE enheter och hårddiskar, samma sak, när jag bootar upp med endast ett av mina minnen så VERKAR det som om den är snällare, men minnena är testade i memtest utan fel. Jag har postat en tråd om detta innan, hoppas ingen moderator hänger mig nu men jag är desperat och har ingen annanstans att vända mig...

Finns det någon därute som kan ge mig en fingervisning om vad det kan vara !?

// Desperat Amatör !

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Re: Snälla hjälp mig... ( Asus moderkort )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amatör
Hej !
Jag sitter och bråkar med ett Asus P5LD2 Deluxe moderkort hemma nu och är desperat ! Det vägrar boota, eller njaaa.... Ibland bootar det bra och ibland står det helt stilla i BIOS och vägrar gå vidare. Har flashat om BIOS 2 ggr, med samma resultat, startar upp datorn utan alla IDE enheter och hårddiskar, samma sak, när jag bootar upp med endast ett av mina minnen så VERKAR det som om den är snällare, men minnena är testade i memtest utan fel. Jag har postat en tråd om detta innan, hoppas ingen moderator hänger mig nu men jag är desperat och har ingen annanstans att vända mig...

Finns det någon därute som kan ge mig en fingervisning om vad det kan vara !?

// Desperat Amatör !

Jag var just på väg att skriva ett exakt likadant inlägg, men hoppas att någon nu kanske kan hjälpa oss båda!

Oftast bootar datorn upp normalt när jag sätter på den första gången på dagen. Om den av någon anledning sen behöver bootas om strular det oftast. Stannar bara i bios och jag kan få ta ctrl+alt+del ett par gånger men sen brukar det gå igen.

Jag har också provat utan hårddiskar och annat inkopplat och med minnena isatt ett och ett, men jag märker ingen förändring. Jag tycker att andra nyare datorer tar sig genom bios betydligt snabbare än min. (När min nu väl lyckas.)

En sak jag har lagt märke till att om jag drar ut radiomottagaren till musen och tangentbordet från datorn och sätter in den igen kommer jag ibland vidare. Jag har nyaste bios och har testat att ändra på i stort sett alla inställningar i den.

Jag har:

Asus P5LD2
Pentium D 820 (ej överklockad)
2x512 Kingston ValueRam DDR2 PC4300
Asus N6600 256 Mb Silencer
160 Gb Hitachi SataII HDD
MS Wireless MM Keyboard 1.1 + tillhörande mus

Permalänk
Medlem

Har själv råkat ut för detta för en tidn sedan. Flyttade hårddisken från frugans dator till äldsta dotterns. Tänkte inte på att bygla om HDD'n. Kolla så att den är byglad "Master" om du bara har en HDD. Har du 2st diskar skall 1 vara byglad Master och den andra slave. Den i ändan på bandkabeln skall alltid vara Master och den i mitten slave.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk

Jag sitter med identiska problem nu. Ett tag hjälpte det att flytta runt minnena. Men det var bara temporärt, efter ett par veckor till så hänger den nu alltid omedelbart.
Då allt har varit ute utan moderkortet antar jag nu att moderkortet är kasst och är på väg att köpa nytt. För mig började det utan att jag rört någonting på flera månader så det uppkom av sig själv.
ctrl-alt-del fungar inte förresten för mig. datorn är död. Endast powerknappen på baksidan har någon effekt efter att den dött.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att det inte är fel på nätaggregatet ?:cool:

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem

Upptäckte att jag alltid får igång datorn nu genom att, om den hänger sig i BIOS, dra ut och sätta i radiomottagaren till mus/tangentbord 2-3 gånger!

Någon annan som har problem med att boota upp en dator med trådlös mus/tangentbord??