Intel Pentium Extreme Edition 965, en av de sista

Permalänk
Melding Plague

Intel Pentium Extreme Edition 965, en av de sista

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Pentium Extreme Edition 965, en av de sista</b></font> <small class="small">onsdag 22 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Idag har Intel lanserat deras nya värstingprocessor Pentium Extreme Edition 965, vilket mer eller mindre är en högre klockad Extreme Edition 955 (som är klockad i 3,46 GHz). En kanske något ointressant produkt nu när Intel satsar på Core-arkitekturen och vi sett prestandatester på kommande Conroe som minst sagt ser lovande ut. <br /><br />Intel Pentium Extreme Edition 965 består av två stycken Cedar Mill-kärnor byggda med 65 nm-teknologi, där vardera kärna är klockad i 3,73 GHz (14 x 267 MHz). Den har dock fått några av de strömsparande funktioner som tidigare funnits men som inte implementerats i Presler.<br /><br /><a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2725" target="_blank">Anandtech</a> har testat EE 965 och det är tydligt att Netburst-arkitekturen är föråldrad, trots att EE 965 är byggd i 65 nm utvecklar den mer värme än en AMD Ahtlon FX-60 byggd med 90 nm-teknologi. I prestandatesterna är Intel processorn också klart efter i stort sett i varenda test, förutom 3D Studio Max och videoavkodning vilket brukar vara Intels paradgrenar.<br /><br />Med AMD:s migration till sockel AM2 och DDR2, samt med Conroe i sikte; vem är intresserad av att köpa en väldigt dyr processor som riskerar att snabbt bli omodern?<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Skönt att bli av med netburst. Har aldrig gillat den arkitekturen.

(Särskrivningar är vi vana vid i forumdelen, men inte i nyhetsdelen. Det heter "Cedar Mill-kärnor" och "Netburstarkitekturen", alt Netburst-arkitekturen. )

Edit: "-" i fetstil verkar inte funka...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Gäller att leecha ut det sista av Netburst; Skönt att skitet försvinner snart. Sär skrivning! *ironi*

Permalänk
Medlem

varför testar dom inte att överklocka den för ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd

den är ungifär som en liten sämre version av fx-60 och om dom vill sälja den så skulle en prissänkning inte va fel.

Permalänk

"Med AMD:s migration till sockel AM2 och DDR2, samt med Conroe i sikte; vem är intresserad av att köpa en väldigt dyr processor som riskerar att snabbt bli omodern?"

– Samma människor som köper Dells spelburkar i XPS-serien.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja, P4:an var bra en gång i tiden, Northwoodvarianterna rockade. Men både Willamette och Prescott har varit misslyckanden. Ser verkligen fram emot nåt nytt och förhoppningsvis klockningsvänligt från Intel, utan så mycket värmeutveckling att min Vappo blir rädd av att bara titta på processorn. Så jag hoppas på Conroe...

Permalänk
Medlem

Varför ens släppa en sån här processor? Hoppas det här är absolut sista man behöver se av dessa dåliga processorer.

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
varför testar dom inte att överklocka den för ?

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/pentium-ee-965_5...

Permalänk
Avstängd

detn är bra om man ska slå wr i 3dmark 06

Permalänk

Rimligt varma CPUer som drar lite ström per mhz, det är grejer det. Framtiden ser ljus ut, blir det Conroe eller Centrino™ Duo på nästa desktop-burk det är frågan. Passiv kylning vore ju mums.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Jag gillar att EE har HyperThreading. Med fyra "logiska" kärnor så kan man se hur bra ett program är på att dela upp arbetet. Tyvärr kostar ju EE så mycket att man nästan kan köpa ett system med två dual core-processorer för samma pris...

Permalänk
Medlem

ni som är sugna på Conroe, kolla in denna sida där dom testar Intels Conroe mot AMD och intel Spöar skiten ur Amd....

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2713

Permalänk
Medlem

Mr Jim, Centrino™ är om jag inte har helt jäkla fel för mig, en LAPTOPstandard, för diverse integrerade funktioner, inte en cpu, du tänker inte möjligen på en "Core Duo" ? En sån kan du köpa i dag, köp en mac.

Kexis, håll hoppet under kontroll, det var trots allt inte deras eget test, de har inte kunnat leka med burkarna helt på egen hand, så det kan vara nånting halvlurigt med det hela. Däremot borde det inte göra mer än ett par %, kanske så mycket som 10%, och då sjunker skillnaden. Det viktigaste är dock vilken prislapp det hamnar på.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.