Permalänk
Medlem

K8n-sli platinum minnes bekymmer

Har precis fyllt ut alla fyra platserna med 1 GB kingston stickor. Problemet är att jag bara fåt ut 3,25Ghz istället för 4... biosen rapporterar det inte heller som 4. Har senaste biosen kör de i 400Mhz men även provat i lägre. sitter en 3500+ Venice proc i om det skulle kunna vara till någon hjälp...

Tips och ideer??

Permalänk
Medlem

fattar inte vad du menar, förklara dig bättre kanske? Vad är 3.25ghz??

Permalänk
Medlem

Oj sorry, 3,25 GB menade jag förstås... Alltså den visar fel minnesmängd fast jag har har 4*1Gb minnes moduler i datorn.

Permalänk

Det beror på Windows och inte din hårdvara. Inte mycket att göra åt så vitt jag vet, men fråga gärna i forumet för Microsofts operativsystem.

Annars så får du väl vänta tills Windows Vista kommer ut?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Jo jag misstänkte win själv men Biosen rapporterar ju fel den med. den borde ju identifiera rätt mängd... eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av servid
Jo jag misstänkte win själv men Biosen rapporterar ju fel den med. den borde ju identifiera rätt mängd... eller?

Ja, biosen borde rimligtvis rapportera rätt mängd. Har du provat alla minnen separat och i olika slots?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Japps minnena är felfria såvitt jag kunnat se, ska lägga in x64 och se om det blir någon skillnad, borde inte spela någon roll tycker jag eftersom biosen rapporterar fel. Men x64 har ju i alla fall stöd för 4GB ram.

Permalänk

4 moduler på ett AMD system ,speciellt med Nforce4 chipset är ingen höjdare.

Det finns vissa begränsningar i minneskontrollern på AMD processorer, gäller dock inte alla kärnor, vissa ska enligt uppgift ha stöd för 4 moduler, men tydligen stöter man på problem där också.

Om du sätter minnesinställningarna i AUTO läge så ska du se att hastigheten ändrar sig från 400Mhz till 333Mhz samt 2T i commandrate.

Du kan visserligen låsa hastigheten till 400Mhz manuellt, men du måste köra modulerna i 2T istället för 1T med 2 moduler, detta gör faktiskt en hel del på prestandan.

Du måste också slå på en funktion i bios (om du har den ) som heter "4GB remapping" för att bios ska rapportera korrekt minnesmängd alltså 4096MB ungefär.

Har du kollat på tillverkarens hemsida och verifierat att ditt moderkort stödjer 4st 1GB single sided modules?

Du måste dessutom som andra säger köra med Win XP x64 för att kunna använda alla 4GB, Win 32 kommer endast säga 3.25GB, det finns lite tricks för att få Win 32 att hitta 4GB, men kommer inte ihåg just nu, en jävla massa pill var det läste jag på något forum.

Jag måste säga att problemen och nackdelarna med råge överväger ev fördelar med 4GB mot 2GB.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020