Permalänk
Medlem

Amd 3700+

Har nu bäst mig vad jag ska köpa för dator. Processorn blir iaf en 3700+ graffekortet blir ett x1900xt, funkar dom bra tillsammans tror ni? Är helt ny inom klockning och sånt. Så finns det nåt enkelt sätt en idiot som jag kan klocka en amd 3700 på? Ska köra med original kylningen iaf till en början och behöver inte klocka den till nåt monster. Så snälla hjälp mig och säg hur jag kan klocka den lite utan att det skadar datorn nånting

Permalänk
Medlem

Det är inte så svårt att klocka. Det är lite svårt att säga exakt hur du sak göra eftersom du förmodligen inte har samma moderkort (och därmed ett annat BIOS) som jag har. Men du skulle kunan börja med att läsa överklocknings FAQen som finns här på forumet. Där står en hel del. Kan ju säga att jag kör min egen i 273 FSB med 11x i multipel. Minnena har jag inte rört alls.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Bios? Finns det inget program man kan ladda ner som man drar lite spakar här o där så e den klockad

Permalänk
Medlem

Hade också tänkt köpa en +3700 och klocka lite. Behöver man ha nåt speciellt moderkort för att kunna klocka eller går det lika bra med detta?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N-E

Permalänk
Medlem

Funkar säkerligen,,, men många anser att DFI är väldigt bra om man skall klock.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Om herrarna börjar med att använda search-funtionen så hittar ni allt ni vill veta.:-) Det finns massor med info om processorn, hur överklocka samt vilket moderkort. Och Spring, du har inte funderat på 7900 gtx istället?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10