Permalänk

Intel PD 940/840 <-----HJÄLP!

ska byta prolle till mitt system. OBS endast cpu. jag har LGA775 moderkort så jag tänkte att Intels nya dualcore skulle passa bra. då jag kollar runt lite på komplett märker jag att dem har två olika sorter. en med nånting 940 resp 840. den med 940 har 4mb cache på 3.2ghz. men 840 har bara 2mb. båda kostar 4550kr.

Kan detta stämma och isf, varför köpa 840?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt 940, då den är byggd på 65nm tillverkningsprocess. 8xx använder 90nm. Detta ger en lite svalare processor samt att den e marginellt bättre. Förövrigt, har du 945, 955, eller 975 chipset på ditt moderkort? Eller Nvidias SLI chipset till Intel? Utan nåt av dessa kommer tyvärr inte processorn funka.

Om du undrar så är det nog så att do mflesta butiker inte bara vill slänga bort 8xx processorerna, därför dom e kvar.

Köp en 940 samt en bra kylare, om du inte redan har en

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk

jadu ja har ett intel 925 tror ja.. fan! vilken cpu kan ja ha på den då?

EDIT: moderkortet heter P5GD1-Vm

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår? så stödjer den inga dual-core processorer.

http://support.asus.com/cpusupport/cpu_support_right_master.a...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
jadu ja har ett intel 925 tror ja.. fan! vilken cpu kan ja ha på den då?

EDIT: moderkortet heter P5GD1-Vm

Du kan väl ha dom vanliga 5xx och 6xx processorerna, inga dualcore här inte.
Tyvärr =/

Btw, vad har du för processor nu ?

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk

en celeron 2.8ghz ..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Avstängd

du tjänar någ mer på att köpa amd och nytt moderkort:)

Permalänk

och nya minnen... zzzz.

hade väl kanske hållt på ditt nuvarande paket och kört AM2 eller Conroe när det kommer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
och nya minnen... zzzz.

hade väl kanske hållt på ditt nuvarande paket och kört AM2 eller Conroe när det kommer.

Asus P5GD1-VM använder DDR-minnen om jag inte har fel.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

ok men det är inte i925... det var det jag trodde.

kanske värt satsa på AMD nu då?

Permalänk
Hjälpsam

Själv föredrar jag A64 x2or för hemmabruk, men om du redan sitter på DDR2 minnen så blir det ganska dyrt att mecka om alltihop. Celereon 2.8 är inge rolig alls.

Som jag ser det så är de vettigaste alternativen du har just i dag;
Vänta lite och köra på a64 med M2 sockel och dina befintliga DDR2
eller
Skaffa en hyffsad men inte för dyr "vanlig" p4 ~3,2->3,4ghz och leva på den i ca ett år eller så

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Själv föredrar jag A64 x2or för hemmabruk, men om du redan sitter på DDR2 minnen så blir det ganska dyrt att mecka om alltihop. Celereon 2.8 är inge rolig alls.

Som jag ser det så är de vettigaste alternativen du har just i dag;
Vänta lite och köra på a64 med M2 sockel och dina befintliga DDR2
eller
Skaffa en hyffsad men inte för dyr "vanlig" p4 ~3,2->3,4ghz och leva på den i ca ett år eller så

Som sagt har han ett P5GD1-VM, och då alltså vanliga DDR-minnen.

Ett billigt S939-kort och en billig A64 är bättre än att satsa på en P4 imho.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |