kanske är 2000:ende tråden om Intel-->AMD

Permalänk

kanske är 2000:ende tråden om Intel-->AMD

Så har jag nu kommit till den punkt där jag går över till A64

jag har nu i 2 år kört min Northwood P4-C 3ghz den har hållt längst av allt har bytt både mobo minnen HDD DVD-RW GRaffe inom 2års tid

nånting strular nåt så jävluskt men inget jag kan sätta fingret på.

så hur bra är då A8N5X moderkortet?
samt en 3700+ pRopp blev det

annars kommer mitt X800 sitta i men imina 2*512mb Twinmos minnen.

så jag jagar inte 3Dmark poäng med detta byte för så mycket högre lär jag inte få
utan en stabil system där allt är lika stabilt nu vet jag ej om det är min HDD som strular eller inte.

fick en massa BSOD med unmountable_boot_volume

kör NTFS WIN XP Home ED.

ändå inkosevents kontrollerar den min D partition
konstigt tycker jag iaf.

så hur bra är nu AMD med handen på hjärtat inge FANBOY utan fakta tack.

tackar för all eventuell hjälp.

sedan om det blir prestanda boost i spel skadar ju inte

PS var hämtar man Nforce chipset drivers ?

sedan spelar det väl ingen roll om det är ati eller nvidia på et nforce mobo eller?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Altså, oavsett vad för moderkort eller CPu så ska ju systemet vara 100% stabil i default. Alla datorer jag har ägt har varit stabila 24/7. I default dvs. Så Intel vs. AMD i stabilitet borde vara lika så länge man inte ändrar klockfrekvens eller liknande.

Jag har en X2 4200+ som jag kör i 2.5Ghz vilket den klarar 24/7 Prime i 1.425v.

Min förra dator, en P4 2.2Ghz var det inga problem med.

Så troligen är det någon komponent, HDD på väg att krascha ellet defekt moderkort.

CPUer funkar eller funkar inte. Finns i stort sett inget däremellan, bortsett från ostabilitet orsakad av överklockning dvs. (Vad jag vet.)

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

AMD är bra.
Du kunde kollat din error message lite.
http://support.microsoft.com/kb/q297185/
http://support.microsoft.com/?scid=kb;en-us;315403&spid=1173&...

Vet inte om de löser ditt problem dock, boot volymen på pata eller sata kontakt?

Permalänk
Medlem

En snabb jämförelse.

En polare har en northwood i 3ghz samt ett 9800pro och 2 x 512 twinmos.

Jag har en a64 3000+ och indentiskt grafikort och minnen.

Med grafikkorten över klockade till samma värden 425/375 får vi i 3Dmark01

polarn: 17500p

Jag: 20000p

Sen om jag klockar min 500mhz extra så får jag 3000poäng till.

polarn kunde inte klocka mer för det är en 2.6ghz fån början fast klockad till 3.0ghz.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz
En snabb jämförelse.

En polare har en northwood i 3ghz samt ett 9800pro och 2 x 512 twinmos.

Jag har en a64 3000+ och indentiskt grafikort och minnen.

Med grafikkorten över klockade till samma värden 425/375 får vi i 3Dmark01

polarn: 17500p

Jag: 20000p

Sen om jag klockar min 500mhz extra så får jag 3000poäng till.

polarn kunde inte klocka mer för det är en 2.6ghz fån början fast klockad till 3.0ghz.

Då är det tur att 3dmark01 inte avgör spelskickligheten då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@Unit01

det är en SATA disk

varje gång jag startar om datorn eller startar den så ska den inkonsekvens kontrollera den ena partitionen trots NTFS kanske sagt redan
samt att i loggboken en massa varningar samt fel på "disk" d:

så ja e osäker men först hade jag en ide på raid kontroller så det bara finns en ide mest för DVD-RW/CD-RW.

så fick jag byta till sata disk den disken är knappa året gammal.

nåja jag hoppas på det bästa med denna byte.

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Det låter ju som HDDn krånglar, varför inte slänga ut den?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då är det tur att 3dmark01 inte avgör spelskickligheten då.

Va trött jag blir..:)

Jag svarade bara på en fråga. Jag tyckte det var en bra jämförelse bara för att
det bara var processorn och moderkortet som skillde systemen åt.

Då vet han ju ungefär hur hastigheten komma att bli.

Legoloppa: Annars kan du ju vänta på att conroe kommer ut.

EDIT: Oops.. glömde att du redan beställt

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz
Va trött jag blir..:)

Jag svarade bara på en fråga. Jag tyckte det var en bra jämförelse bara för att
det bara var processorn och moderkortet som skillde systemen åt.

Då vet han ju ungefär hur hastigheten komma att bli.

Ja det vet jag & jag bara inflikade att det är tur då att det inte är det som avgör spelskickligheten då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz
En snabb jämförelse.

En polare har en northwood i 3ghz samt ett 9800pro och 2 x 512 twinmos.

Jag har en a64 3000+ och indentiskt grafikort och minnen.

Med grafikkorten över klockade till samma värden 425/375 får vi i 3Dmark01

polarn: 17500p

Jag: 20000p

Sen om jag klockar min 500mhz extra så får jag 3000poäng till.

polarn kunde inte klocka mer för det är en 2.6ghz fån början fast klockad till 3.0ghz.

jag och min kompis har 6800le med allt orginal för jag 500 i score mer än han jag har en northwood 2,8 @3,2 min kompis har en amd64 3200+ båda har 1 gb ram ^^

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ja det vet jag & jag bara inflikade att det är tur då att det inte är det som avgör spelskickligheten då.

Nej faktiskt inte, det är helt orelevant info i denna tråd.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Nej faktiskt inte, det är helt orelevant info i denna tråd.

Inte? Vad är relevant info då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Inte? Vad är relevant info då?

Frågan som ställdes av trådskaparen var hur bra AMD var. Ett givande svar, enligt mig, skulle kunna vara testresultat som visar skillnaden mellan ett system liknande det gamla och ett som liknar det nya. Eller någon som själv gjort ett liknande byte och hur han upplever skillnaden i prestanda.
Varpå någon/några redovisar testresultat de själva gjort med de berörda (liknande) system i 3dmark01. Där har vi relevant information enligt mig, tycka vad man tycka vill om just det programmet.

Att komma med slutleningen att 3dmark01 inte mäter spelskicklighet tycker jag inte tillför tråden något matnyttigt.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

jaha, körde ni med helt färska ominstallationer? samma drivrutiner? vad hade ni för moderkort?

Permalänk

mmm.

COD2 FEAR är väl lite tunga på maskinen nu.

så frågan är hur mycket gör A64 3700+ med mitt X800 1gb ram

3Dmark är väl inte så viktigt som spel är samt i daglig bruk dvs surfa jobba i office samt Photoshop.

lite sånna saker.

att jag förstått att A64 är snabb i spel har vart svårt att missa

men jag har fått en del indikationer om just 3700+

och tackar er alla för detta

en fråga dock var hittar man Nforce4 drivisar dvs för chipset som IFN för intel tex?

tack än en gång för all hjälp ser fram emot de nya grejjerna.

hoppas bara att det inte visar sig vara disken iaf.

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Frågan som ställdes av trådskaparen var hur bra AMD var. Ett givande svar, enligt mig, skulle kunna vara testresultat som visar skillnaden mellan ett system liknande det gamla och ett som liknar det nya. Eller någon som själv gjort ett liknande byte och hur han upplever skillnaden i prestanda.
Varpå någon/några redovisar testresultat de själva gjort med de berörda (liknande) system i 3dmark01. Där har vi relevant information enligt mig, tycka vad man tycka vill om just det programmet.

Att komma med slutleningen att 3dmark01 inte mäter spelskicklighet tycker jag inte tillför tråden något matnyttigt.

Trådskaparen skrev dock att han inte jagade 3dmark poäng, så varför just den jämförelse var relevant förstår jag inte då han redan visste det!

Att skriva det om spelskickligheten tillför visst det något då många AMD fanboyz påstår just det att spelprestanda innebär spelskicklighet..

Jag gick från en P4C 2,8Ghz, 1GB ram, FX5900 till en X2 4400+, 2GB ram, GF7800GTX.. & märker ingen större skillnad när jag surfar eller i andra icke krävande program... i spelandets däremot blev det ren katastrof då det mer eller mindra gick åt helvete, P4:an fungerade mycket bättre i spelandets för mig.. men det är ju klart mina 3Dmark poäng blev högre. weeeee

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
mmm.

COD2 FEAR är väl lite tunga på maskinen nu.

så frågan är hur mycket gör A64 3700+ med mitt X800 1gb ram

3Dmark är väl inte så viktigt som spel är samt i daglig bruk dvs surfa jobba i office samt Photoshop.

lite sånna saker.

att jag förstått att A64 är snabb i spel har vart svårt att missa

men jag har fått en del indikationer om just 3700+

och tackar er alla för detta

en fråga dock var hittar man Nforce4 drivisar dvs för chipset som IFN för intel tex?

tack än en gång för all hjälp ser fram emot de nya grejjerna.

hoppas bara att det inte visar sig vara disken iaf.

A64 3700+ går oftast att klocka väldigt mycket och är mycket cpu för pengarna!!
Sen om du pillar mycket med photoshop är mycket minne att föredra,typ 2GB.
Drivare till Nforce hittar du på www.nvidia.com !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Trådskaparen skrev dock att han inte jagade 3dmark poäng, så varför just den jämförelse var relevant förstår jag inte då han redan visste det!

Att skriva det om spelskickligheten tillför visst det något då många AMD fanboyz påstår just det att spelprestanda innebär spelskicklighet..

Jag gick från en P4C 2,8Ghz, 1GB ram, FX5900 till en X2 4400+, 2GB ram, GF7800GTX.. & märker ingen större skillnad när jag surfar eller i andra icke krävande program... i spelandets däremot blev det ren katastrof då det mer eller mindra gick åt helvete, P4:an fungerade mycket bättre i spelandets för mig.. men det är ju klart mina 3Dmark poäng blev högre. weeeee

Ja det skrev han, men samtidigt tycker jag att en sådan jämförelse är mer bidragande i diskussionen än slutledningen "3dmark mäter inte spelskicklighet".

Sen att du sett någon 12- åring med AMD skriva "Jag fick 100fps och sätter headshots hela tiden, AMD rulez, Intel suger" det är ju en sak. Din kommentar om AMD- fanboys är rakt igenom löjlig. Jag tror inte att det spelar någon roll vilket märke man favoriserar, det beror snarare på ålder och mognad om man häver ur sig liknande kommentarer.

Att det går olika bra att spela med olika datorer tror jag enbart är en vanesak. Det kommer nog gå lika bra för dig med den nya så småningom.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag gick från en P4C 2,8Ghz, 1GB ram, FX5900 till en X2 4400+, 2GB ram, GF7800GTX.. & märker ingen större skillnad när jag surfar eller i andra icke krävande program... i spelandets däremot blev det ren katastrof då det mer eller mindra gick åt helvete, P4:an fungerade mycket bättre i spelandets för mig.. men det är ju klart mina 3Dmark poäng blev högre. weeeee

Hur är det ens möjligt? På spelfronten dvs.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Hur är det ens möjligt? På spelfronten dvs.

Enkelt, den avdankade siba försäljaren från ATEA missade att äldre spel inte alltid gillar dual-cores & för nya drivrutiner..

@Triss, det var inga 12-åringar som fällde dom komentarerna & det är ingen isolerad händelse... tyvär...

Men visst hoppas jag att det löser sig med spelandets... för datorn har kommit för att stanna

Men jag kvarhåller att 3dmark är inget mätinstrument vare sig för stablilitet eller spelskicklighet utan bara ett instrument för att mäta prestandan just i det specifika programet.

@Legoloppa, du har inte funderat på ett Asus A8N32-SLI Deluxe?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

hej
vilka av dessa drivare är för mitt moderkort
nforce4 430/410
nforce4AMD
Nforce4Proffesional
moderkortet är ett ASUS A8N5X

som ni ser är moderkortets namn med det är nforc4 på det

jag tog hem nforce4AMD äre rätt för mi nya CPU o MOBO

tacksam för svar för det byts mest troligt ikväll så jag hinner ta hem dom

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Ok, du har redan köpt moderkort, missade det...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

WOOOOT
vilket as till CPU detta är Fy F***N

22765 i 3Dmark 01...ja jag vet jag sa att det inte var det viktigaste men kunde inte låta bli jämföra min gamla Northwood 3ghz mot denna men satan vilket monster

allt som behövs nu är ett vassare graffe ja jisses det vart en jävla skillnad kan jag säga men nu ska den ställas i FEAR ska se hur det går
samt COD2
ja ja nu har man dator som räcker ett litet tag iaf.:D

F.E.A.R

Min 23
AVG 47
MAX 104
graph. high
computer high
inge lull gull på i graffets inställningar bara spelets

tror inte jag fick så bra med P4:an

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Kul att du blev nöjd.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

jepp supernöjd trodde inte att det var sån skillnad på P4 NW HT 3.00GHZ/A64 3700+ men jisses va fel jag hade hehehe

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Med min rigg som jag har fick jag 19191 poäng i 3Dmark01.
Ingen klockning eller nått. Rätt bra det me tycker jag.

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3200+ (Venice) | Asus A8N-SLI PREMIUM | 2048Mb DDR Dual Channel (KingMax) | ATi Club 3D X800GT (RX) 256 GDDR3

Permalänk

jepp det är bra tycker ocklockat ger mer rättvist resultat

vågar inte överclocka nåt pga att datorer är rätt dyra idags läget

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|