Dell köper Alienware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
1. Dell kommer att äga Alienware. Men kommer det innebära att du kan köpa en dator som det står Dell på med en AMD cpu? Knappast.

2. Kommer jag att kunna välja en dator som det står Alienware på om jag har avtal med Dell för inköp och service? Tveksamt. Eller vad tror du?

3. Om jag vore anställd på Alienware så skulle jag nog fundera på om Alienware finns kvar överhuvudtaget om några år eller om det blivit uppsuget helt och hållet av Dell. Men det är möjligt att det kan leva vidare som en självständig enhet av Dell med egna produkter som de själva bestämmer över. Vi får se.

1. Dell kommer att äga Alienware, men jag tror knappast att jag påståt att det innebär att det hamnar AMD processorer i en DELL dator för det.. men stryk gärna under där jag påstår det.

2. Vet inte, möjligt kanske... men avtal går alltid att omförhandla.

3. Det vet vi inte i dagsläget.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
1. Dell kommer att äga Alienware, men jag tror knappast att jag påståt att det innebär att det hamnar AMD processorer i en DELL dator för det.. men stryk gärna under där jag påstår det.

2. Vet inte, möjligt kanske... men avtal går alltid att omförhandla.

3. Det vet vi inte i dagsläget.

Nä då Skruvis jag menar inte att du påstår att det skulle hamna AMD processorer i Dell datorer. Och eftersom det inte gör det är jag tveksam till att Dell's rykte angående att de inte säljer AMD skulle påverkas på något nämnvärt sätt bara för att de köper Alienware. Jag tror folk är klokare än så och kan man inte få en AMD cpu när man köper en Dell så har ju inget hänt.

Dell's inställning till AMD har ju inte ändrats så jag är tveksam till att några problem skulle vara lösta angående Dell vs AMD bara för att de köpt Alienware. Det krävs nog mera konkreta handlingar än så från Dell's sida för att tvätta bort det ryktet.

Jag läste precis det här på The Inquirer, Dells meddelande till sina medarbetare. Jag tycker att det kanske kan ge svaret på de andra frågorna.

http://www.theinquirer.net/?article=30497

Citat:

Following consummation of the transaction, Alienware’s CEO and founder, Nelson Gonzalez, will report to Jim Schneider, Dell’s senior vice president and chief financial officer. Alienware will operate as a stand-alone, wholly owned subsidiary and maintain its own product development activities, product marketing, sales and technical support operations and brand under the same management.

We will not sell or service their products and they will not sell ours. We expect to provide our expertise in supply chain management and logistics, but we will keep our operations separate. In terms of financial reporting, Alienware’s results for external purposes will be recorded in the geographies where they occur.

Permalänk
Medlem

Tur då att jag bara påståt att DELL kan påstå att dom visst har en produkt som använder sig av AMD processorer då, nämligen att dom har ett dotterbolag som säljer AMD baserade datorer, dotterbolaget heter Alienware.

Sen kan man alltid tolka olika uttalande på olika sätt.

"Alienware has a legacy of success designing the highest-performance PCs using bleeding -edge technologies and innovative industrial design," said Nelson Gonzalez, CEO of Alienware. "We believe that Alienware will realize significant advantages from Dell's world-class supply chain and operational efficiencies. They will allow us to continue to satisfy our core customers with the most innovative and highest-performing PCs, and ultimately extend the reach and appeal of the Alienware brand."

http://www1.us.dell.com/content/topics/global.aspx/corp/press...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tur då att jag bara påståt att DELL kan påstå att dom visst har en produkt som använder sig av AMD processorer då, nämligen att dom har ett dotterbolag som säljer AMD baserade datorer, dotterbolaget heter Alienware.

Sen kan man alltid tolka olika uttalande på olika sätt.

"Alienware has a legacy of success designing the highest-performance PCs using bleeding -edge technologies and innovative industrial design," said Nelson Gonzalez, CEO of Alienware. "We believe that Alienware will realize significant advantages from Dell's world-class supply chain and operational efficiencies. They will allow us to continue to satisfy our core customers with the most innovative and highest-performing PCs, and ultimately extend the reach and appeal of the Alienware brand."

http://www1.us.dell.com/content/topics/global.aspx/corp/press...

I praktiken blir det ingen skillnad mot nu om jag förstår det rätt. Du kan fortfarande inte köpa en Dell med AMD cpu och som jag skrev ovan så har ju inte Dell's inställning till AMD ändrats bara för att de köpt Alienware. Så Dell's rykte kommer nog inte att ändras förrän de själva börjar sälja datorer med AMD cpu:er i så fall. Då först kan man välja en Dell dator med AMD cpu, t.ex. Opteron om man har inköps och service avtal med Dell.

Om Dell skulle börja lägga sig i Alienwares produkter och bestämma vad de ska sälja, vad skulle hända då? Kommer Alienware fortfarande få sälja AMD då? Det vet vi inte men man kan ju spekulera. Med tanke på Dell's rykte och deras uttalande angående AMD att de inte tänker sälja AMD eftersom kunderna inte efterfrågar det så är det välle tveksamt.

Permalänk
Medlem

Tydligen har DELL ändrat sig om AMD eftersom dom köpt upp Alienware för att kunna tillfredsställa sina kunder med högpresterande datorer.

They will allow us to continue to satisfy our core customers with the most innovative and highest-performing PCs

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

väldans vad mycket dell myheter det kom plötsligt?