Permalänk
Medlem

X2 4400+ funkar? eller? va?

har fixat min nya fina dator nu, men hur ska jag kunna veta om min x2a kör som en dual core jusst nu eller inte?

jag har ett ASUS a8n-sli deluxe moderkort, som ska vara kompatibelt med x2

När jag kör AMDclock (som jag laddade ned ifrån deras hemsida) så står det att jag har 2225 mhz, borde det inte stå 4400?

Permalänk
Medlem

Nej, det borde inte stå 4400MHz.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

ok, vad borde det stå? 2225?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Habballa
ok, vad borde det stå? 2225?

Standardfrekvensen är 2,2GHz så 2225MHz låter rimligt.

Permalänk
Medlem

tryck alt+ctrl+delete och gå in på "prestanda" där kan du som du har två eller en cpu

Permalänk
Medlem

Alltid lika lustigt när man hört nån som t ex säger sig ha köpt en Amd 3.0:a.

Permalänk
Medlem

Hjälp killen, dissa han inte - inte alla är hakkzårz från början!

On Topic, din processor skall inte visa 4400 MHz, den skall ligga på 2.2 och du kan se att du har 2st fönster i aktivitetshanteraren för processorer. DET är ditt bevis på att du har en dubbelkärna!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Jag dissade inte, jag la ju till Smiley Alla är vi...

Ontopic: låter som att Fsb(htt) är lite högre än 200... Då din processor har en Cpu multipel på <11 vilket ger multipliserat med hastigheten på moderkortet eller på Front Side Bus (På amd är det annorlunda och heter HTT men vi håller det enkelt just nu) som standard är 200Mhz =>2200Mhz. Men processorfrekvensen ligger kanske inte exakt på det man ställer in men det brukar inte skillja så mkt mer än 10mhz (vid 200fsb). Men ju högre ju bättre så klart så don't worry.

Men det är nog bara programmet så kolla oxå med Cpu-Z om du har lust: ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Optimering%20och%20överklocknin...

Sorry om det blev krångligt. Läs overklocknings FAQ här på Swec om du vill veta mer.

Bra köp annars Toledon (X2 4400+ och uppåt) är en trevlig prolle och den heter som den gör för att Amd skall kunna marknadsföra den mot Intels produkter som oftast har gett mindre prestanda/klockcykel.

Permalänk
Medlem

Re: X2 4400+ funkar? eller? va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Habballa
har fixat min nya fina dator nu, men hur ska jag kunna veta om min x2a kör som en dual core jusst nu eller inte?

jag har ett ASUS a8n-sli deluxe moderkort, som ska vara kompatibelt med x2

När jag kör AMDclock (som jag laddade ned ifrån deras hemsida) så står det att jag har 2225 mhz, borde det inte stå 4400?

Tjena Habballa,

Tänkte kolla med dig, Jag har tänkt uppgradera med samma komponenter å undrar om det var något strul med moderkortet eller om det flöt bra från start? Har hört om folk som var tvungna att uppgradera Bios..å det verkar vara lite tricksigt

Tacksam för svar

CH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Alltid lika lustigt när man hört nån som t ex säger sig ha köpt en Amd 3.0:a.

mm, börjar faktisk bli ganska jobbigt. Folk undrar va man har för processor och man svarar, en athlon 2.2 ghz, och dom bara, VA, omg, jag som har en 3.4ghz, då är min bättre än din.

Men nu vet ju Habballa hur det ligger till, bara några kvar;)

sry för OffT

Permalänk
Medlem

Hej!

Funder på köpa en AMD men vet inte vilken modell.

Men helst nån över 3 ghz

Hälsn.
P

Permalänk
Medlem

finns ingen över 3ghz ännu bara som prestrerar över 3ghz
enkel förkaring:
intel och amd ska springa ett 100meters lopp(1st klockcykel) och på vägen ska de plocka upp stenar. intels cpu kommer i mål snabbare än AMD's med 4(3.0ghz) stenar i hand, AMD kommer i mål senare men med 7(2.2ghz) stenar i handen.
intel har snabbare frekvenser(mhz) men amd hinner göra mer saker än intels under varje frekvens.
aja hoppas ni förstod lite iallafall

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ingen bra liknelse tyvärr.
Ta den med vatten istället.
Intel = små hinkar.
AMD = Stora hinkar.

På en timme hinner du fylla fler små hinkar än stora hinkar, men du kommer transportera mer vatten med de stora hinkarna...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilzner
Hej!

Funder på köpa en AMD men vet inte vilken modell.

Men helst nån över 3 ghz

Hälsn.
P

finns inga AMD över 3Ghz..