Permalänk
Medlem

Amd Vs Intel!! BevistrÅd

Har en idiotkompis som uttalar sig så här: "Jag tycker att intel är bättre, för att de är oftast inte lika kalla som AMD. Intel håller längre också." Snälla, han vägrar inse skillnaden mellan AMD och Intel.. Kan inte någon intelligent människa BEVISA för denna jävla idiot??????? Jag har visat idioten tester där en 2.4Ghz AMD kncäker en intel 3.2... På TOMSHARDWARE. Han säger att "en tioåring kan ha gjort den sidan"!!!!!!!!!!! Jag får anfall! Kan någon bevisa allting och klara upp det för idioten?

Dzi

Permalänk
Hedersmedlem

Han gör rätt i att inte lita på THG..

Men hur svårt kan det vara? Peka honom till några tester på Anandtech och Xbitlabs (har en del utmärkta test där effektförbrukning (=värmeutveckling) tas upp).

Vill han inte se verkligheten så är det hans förlust. Ignorera honom och gå vidare.

Förresten, vilka processorer är det ni pratar om? AMD och Intel är företag, inte processorer. Om din kompis t.ex. pratar om Pentium M så har han rätt till viss del.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Amd Vs Intel!! BevistrÅd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Har en idiotkompis som uttalar sig så här: "Jag tycker att intel är bättre, för att de är oftast inte lika kalla som AMD. Intel håller längre också." Snälla, han vägrar inse skillnaden mellan AMD och Intel.. Kan inte någon intelligent människa BEVISA för denna jävla idiot??????? Jag har visat idioten tester där en 2.4Ghz AMD kncäker en intel 3.2... På TOMSHARDWARE. Han säger att "en tioåring kan ha gjort den sidan"!!!!!!!!!!! Jag får anfall! Kan någon bevisa allting och klara upp det för idioten?

Dzi

Tja, vill du lita på TH så håll till godo... Lite Intel processorer som råpiskar AMD processorer.

www.tomshardware.com/2005/05/25/dothan_over_netburst/page11.h...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag pratar allmänt AMD och Intels allmänna modeller dvs inget FX eller Extreme Edition. Vanliga athlon mot vanliga intels.

Permalänk
Medlem

lol kalla honom naab och gå vidare =P... men som sagt beror det på vilka processorer ni pratar om... men att Intel håller längre är bara skitsnack =D.

det är som att jämföra moderkort t.ex dfi och asus, de är bra på olika saker och har olika egenskaper. jag skulle inte säga att nåt är bättre är det andra.

Till dzidzius: han sa 2,4 Ghz AMD vs 3,2 Ghz Intel så vi kan anta att han jämför AMD Athlon 64 4000+ 2,4 Ghz Vs. Intel Pentium 4 3,2 Ghz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Jag pratar allmänt AMD och Intels allmänna modeller dvs inget FX eller Extreme Edition. Vanliga athlon mot vanliga intels.

Vanliga Intels.. Alltså, en jämförelse är fullständigt omöjlig om du inte anger vilka processorer som ska jämföras.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Amd vs Pentium 4, omg... Intel 3.2, 3.4, 3.6, 3.8.....

Permalänk
Medlem

okej. nu bestämmer VI (lol?) att han jämför amd athlon 64 3000+ och framåt* Vs. intel p4 3,0 Ghz och framåt* =).

* amd athlon 64 3000+, 3200+, 3500+, 3800+, 3700+, 4000+
intel p4 3, 3.2, 3.4, 3.6, 3.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Amd vs Pentium 4, omg... Intel 3.2, 3.4, 3.6, 3.8.....

Tja, du litade på TH ju så.. kolla in prescott 3200Mhz som går jämt med FX-57.

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=244&m...

Det är inte så enkelt som du tror.

Generellt sett presterar AMD64 bättre i spel än Intels motsvarande P4:or.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

och p4.orna presterar bättre i media. men än amd 4000+ är bättre än en p4 3.2 Ghz, de är i helt olika klasser. en 4000+ ska inte jämföras med en p4 3.2 eftersom den är bättre. det är som om en i 80 kg klassen skulle fightas en i 100 kg klassen i boxning.

100 kg klassen = AMD 4000+ ¨
80 kg klassen = p4 3.2 Ghz =D

Permalänk
Medlem

Idioten försöker alltså tala om att Intels är bättre till spel.. Det är det det hela handlar om.

Permalänk
Medlem

vilket p4 inte är =D, bättre i spel asså ^_o

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Idioten försöker alltså tala om att Intels är bättre till spel.. Det är det det hela handlar om.

Ja, Pentium M är ganska imponerande i spel, inte drar den mycket ström heller.
- http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/pentiumm-780_15....
- http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/pentiumm-780_9.h...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

hmm kanske inte rätt topic ... för någon av oss... vi ska försöka förklara för hans pantade vän att intel inte är bättre än AMD för att den är kallare och att den håller längre (lol).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
vilket p4 inte är =D, bättre i spel asså ^_o

Definera bättre.. för jag sitter på en X2 4400+ & jag möter killar med P4;or som är bättre än mig... o_O

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

som jag sa en bit upp:

okej. nu bestämmer VI (lol?) att han jämför amd athlon 64 3000+ och framåt* Vs. intel p4 3,0 Ghz och framåt* =).

* amd athlon 64 3000+, 3200+, 3500+, 3800+, 3700+, 4000+
intel p4 3, 3.2, 3.4, 3.6, 3.8

Permalänk
Medlem

Ta en Yonah, inte en P4, den är GAMMAL, och jämför den med en AMD64. Lite jämnare...
Eller kolla på kommande Conroe...

Permalänk
Medlem

men lol såg du vad tråden handlade om?
det är en kompis till dzidzius sopm säger att intel är bättre än AMD eftersom den är kallare och håller längre. vi ska försöka förklara för honom att det inte är så.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
men lol såg du vad tråden handlade om?
det är en kompis till dzidzius sopm säger att intel är bättre än AMD eftersom den är kallare och håller längre. vi ska försöka förklara för honom att det inte är så.

Men en kallare processor håller i allmänhet längre än en varm, eller hur? Och om du kollar länken jag gav längre upp så är en Pentium M väldigt kall.

Så polaren verkar ha rätt. "Intel" kan vara kallare än "AMD" och därmed hålla längre. Att säga något annat vore inte logiskt. "AMD" kan även vara kallare än "Intel" givetvis, beror på vilka processorer man pratar om.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Just nu och fram tills intel släpper sina nya processorer i höst är Amd det som gäller, Intels senaste processorer som finns på marknaden nu är rejält mycket bättre än föregånende.. Men när Conroe arkitekturen kommer som sagt, då åker amd på piskan.
Då får man istället invänta K9 och ddr3

Visa signatur

e6400 @ 2.4Ghz | Corsair Dominator 2048 pc6400 4-4-4-12 @ 667mhz | Albatron 7950GT 512 | 200gb 7200.7, 250gb 7200.10 | Shuttle SD32G5 | X-fi fatality
Övrigt: | Dell 2007WFP | Creative Inspire 5.1 | Sennister hd 555 | DiNovo Cordless | G5 | Qck Steel |
Dell XPS m1210 (nvidia 7400, 2gb, 4mb cache cpu) | Samsung U-600 | Seagate Freeagent 500gb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X2-Legend
Just nu och fram tills intel släpper sina nya processorer i höst är Amd det som gäller, Intels senaste processorer som finns på marknaden nu är rejält mycket bättre än föregånende.. Men när Conroe arkitekturen kommer som sagt, då åker amd på piskan.
Då får man istället invänta K9 och ddr3

Detta baserar vi på Intels test, eller?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ja men nu snackar vi om en pentium 4 inte en pentium M. bara för att en processor är kallare (och håller längre då LOL) så betyder det inte att den är bättre!

Permalänk
Medlem

Vilken temperatur processorn har beror till stor del vilken typ av kylning den har & det påverkar därmed livslängden på processorn.. som om man bryr sig eftersom den ändå byts ut minst var 3:e år om inte oftare.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Moderatorn verkar inte fattar själv vad han pratar om, TRÅDEN HANDLAR OM VAD SOM ÄR BÄST ALTSÅ I SAMMA FART OSV...

Vi säger en intel och en amd som har ungefär samma prestanda viken är allämnt bättre? en amd genererar mindre värme än en intel och amd håller längre på grund av det, och nu snackar jag inte om dom dyraste och nyaste modellerna. en intel brukar oftast vara trög i spel medans en amd snabb och intels ghz är överreklamerat för att dom använder någon konstig mätning för det. medans amd har rätt fart

@Vicotnik
kan du sluta prata om pentium m vi snackar om vanliga processorer hur dom står sig mot varandra inte nya super!

@dzidzius
säg till din kompis att han är en fett nolla och att han kan dra åt *******

Permalänk
Avstängd

Re: Amd Vs Intel!! BevistrÅd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Har en idiotkompis som uttalar sig så här: "Jag tycker att intel är bättre, för att de är oftast inte lika kalla som AMD. Intel håller längre också."
Dzi

´

Läst många som säger att vi ska bevisa för den här personens kompis att han har för för att hans kompis tycker att intel är bättre för att dom INTE är lika kalla som AMD. Sen håller Intel längre också. Ja, tycker det hela låter rörigt så.... men allt handlar om att AMD är kallare om jag förstått allt

EDIT: Det blir lite fel när man dricker öl Men ni förstår kanske ändå

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
ja men nu snackar vi om en pentium 4 inte en pentium M. bara för att en processor är kallare (och håller längre då LOL) så betyder det inte att den är bättre!

Pentium 4? Men varför säger du då saker som "det är en kompis till dzidzius sopm säger att intel är bättre än AMD eftersom den är kallare och håller längre. vi ska försöka förklara för honom att det inte är så." utan att ens nämna Pentium 4?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egatsoh
Moderatorn verkar inte fattar själv vad han pratar om, TRÅDEN HANDLAR OM VAD SOM ÄR BÄST ALTSÅ I SAMMA FART OSV...

Jaså, samma fart? Menar du samma klockfrekvens? Var står det att det är det som ska jämföras?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egatsoh
Vi säger en intel och en amd som har ungefär samma prestanda viken är allämnt bättre?

Jag hänger inte med. Vi börjar med två företag, AMD och Intel. Sen säger vi att de har ungefär samma prestanda. Vilken av dem är då bättre?
Tja, per definition bör de vara ganska identiska. Eller vad menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egatsoh
@Vicotnik
kan du sluta prata om pentium m vi snackar om vanliga processorer hur dom står sig mot varandra inte nya super!

Pentium M är på inget sätt nån "ny super". Dothan är gammal som gatan, bygger på gamla Tualatin och har inte ens 64bitars-support.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Re: Re: Amd Vs Intel!! BevistrÅd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
´

Läst många som säger att vi ska bevisa för den här personens kompis att han har för för att hans kompis tycker att intel är bättre för att dom INTE är lika kalla som AMD. Sen håller Intel längre också. Ja, tycker det hela låter rörigt så.... men allt handlar om att AMD är kallare om jag förstått allt

EDIT: Det blir lite fel när man dricker öl Men ni förstår kanske ändå

HAHA om det är så enkelt så är det bara att visa personen hur man skruvar upp spänningen i bios, visa hur temperaturen förändras av det och köra benchmarks före och efter... (bäst att klocka ner processorn i början så man kan undervolta för större skillnad )

och Vicotnic har rätt, Pentium M är inte någon splitterny processor, det tog bara ett tag för moderkort att komma till den för desktop

och om Pentium M inte vore ännu mer utpräglad "bra för spel och dålig i hårdoptimerade program" samt lite efter i "penisförlängande teknologi" (sata 2, pci-e, x86-64) så skulle den ha blivit ännu vanligare i gamingburkar

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

Många här antar att en processor håller längre när den är svalare (inom rimliga gränser, ex. 50 grader jämfört med 30 grader.). Finns det några bevis för det?

Eller om vi fråga såhär, har någon stött på en processor som lagt av för att den slitits ut? Och nej, slitage av att byta kylfläns varje dag räknas inte.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Många här antar att en processor håller längre när den är svalare (inom rimliga gränser, ex. 50 grader jämfört med 30 grader.). Finns det några bevis för det?

Eller om vi fråga såhär, har någon stött på en processor som lagt av för att den slitits ut? Och nej, slitage av att byta kylfläns varje dag räknas inte.

En tumregel när det gäller elektronik öht är väl att en ökning i temperatur med 10C halverar livslängden? Hur väl det stämmer och i så fall för vilken typ av elektronik och i vilket temperaturintervall vet jag inte. Men jag tycker ändå man generellt kan påstå att lägre temp har positiva effekter på livslängden.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

varför tas det här upp? Alla vet ju redan att AMD bankar skiten ur intel, eller?