Permalänk
Melding Plague

Asus och AGEIA PhysX

<font style="font-size: 10pt"><b>Asus och AGEIA PhysX</b></font> <small class="small">torsdag 23 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.asus.com/news_show.aspx?id=2640" target="_blank" >Asus</a> har idag tillkännagivit att de kommer jobba tillsammans med tillverkaren AGEIA för att utveckla den hårdvarubaserade fysikprocessorn PhysX som AGEIA har jobbat med i mer än två år nu.
<br />
<br />Redan i maj förra året florerade det rykten att Asus skulle börja producera Ageia PhysX-kort men nu 10 månader senare har det blivit officiellt.
<br />
<br />Det stora problem med AGEIA:s PPU (Physics Processing Unit) var just att speltillverkarna tvivlade om kortet skulle bli en succé och var därför tveksamma att bygga in stöd i sina spel för tekniken. Men med Asus som huvudpartner har AGEIA all chans att lyckas och de hävdar själva att 60 speltillverkare planerar att bygga in tekniken i cirka 100 spel.
<br />
<br />Just nu är det dels Asus och tillverkaren BFG som tillverkar PhysX-kort. Sistnämnda levererar PhysX-kort till bland annat Alienware och Falcon Northwest. Enligt Asus pressmeddelande kommer de själva distribuera korten i maj detta år.
<br />
<br />"<I>Taipei, Taiwan; March 22, 2006 – ASUSTeK Computer Inc. (ASUS) , a leading provider of computing, communication, and consumer electronics products, today confirmed that it will be one of the driving forces in creating the worldwide physics accelerator market with the breakthrough AGEIA™ PhysX™ processor. The company will begin distributing this exciting new AGEIA PhysX Accelerator cards in May, 2006.</I>"
<br />
<br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.asus.com/news_show.aspx?id=2640" target="_blank" >Asus</a>. Mer information om PhysX finns hos <a href="http://www.ageia.com/" target="_blank" >AGEIA</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hihi :), snårt MÅSTE alla köpa en till 2kkr+-pryl till datorn.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

Kul! Väntar med spänning på PhysX.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Kvalitetsspel, släng er i väggen! Fysik är numera allt som räknas.....

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Hellre bättre fysik än bättre grafik...

Vill nog inte vara den allra första som köper en PPU, men jag lär göra det ganska fort iaf.

Permalänk
Medlem

Fysikprocessorer låter intresant men det lär ta ett tag än innan jag köper någon, för även om UT2007 drar nytta av ett PhysX kort tror jag inte att det kommer göra så mycket mer än att avlasta processorn.

Är det inte så att alla spel som använder en viss fysikmotor (havoc är det väl?) automatiskt får stöd för PPU'n och då låter 100 spel inte särskillt imponerande. Ska också bli intresant om AEGIA hinner sälja så många kort innan ATI och Nvidia hinner lansera fysikkort i någon form. ATI har ju pratat om fysikberäkningar på deras grafikkort ett tag och Nvidia visade till och med upp något slags demo nu i veckan.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Fysikprocessorer låter intresant men det lär ta ett tag än innan jag köper någon, för även om UT2007 drar nytta av ett PhysX kort tror jag inte att det kommer göra så mycket mer än att avlasta processorn.

Är det inte så att alla spel som använder en viss fysikmotor (havoc är det väl?) automatiskt får stöd för PPU'n och då låter 100 spel inte särskillt imponerande. Ska också bli intresant om AEGIA hinner sälja så många kort innan ATI och Nvidia hinner lansera fysikkort i någon form. ATI har ju pratat om fysikberäkningar på deras grafikkort ett tag och Nvidia visade till och med upp något slags demo nu i veckan.

Jag skulle tro att korten i början mest kommer användas för att kunna få häftigare grafik samtidigt som processorn avlastas. Kortet ska enligt Ageia klara 100 gånger så mycket fysik som CPUn, så att bara avlasta processorn skulle ju innebära att man inte utnyttjar det till mer än ca 1%... Tror nog de hittar på nått häftigt att göra med det iaf.

Det är Ageias eget SDK för fysik, som heter just PhysX SDK, som används. Om ingen PPU existerar i datorn körs alltihop på processorn helt enkelt, precis som du säger.

ATIs och Nvidias fysik-beräkningar är av ett helt annat slag än PhysX iom att de _bara_ kan användas för att få snyggare grafik. Men åas går det ju att utnyttja på alla datorer och man kan enkelt skala upp eller ner "fysiken" efter hur kraftfull datorn är. Jag hoppas ju helt klart på PhysX, men det blir onekligen mycket intressant att se hur det här utvecklas under närmaste året!

Permalänk
Medlem

undrar ifall detta blir ett hit så kommer ju havoc få det svårt med tanke på att man måste köpa agieas sdk som stödjer fysik kortet.
antar att havoc`s sdk inte kommer att funka med detta riktigt bra ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd

Kanon då var vi tillbaka på den gamla goda tiden när man kör ett grafikkort som 3D accelerator igen då:-)

Minns ni 3dfx voodoo2 någon??

Naa men detta kommer nog bli en bra grej tror jag,det är ju bra för dom som inte har SLI eller CF moderkort,då kan man fläska in ett Physx kort istället.

BTW nån som sett vilken standard dom kör med,är det pcikort eller??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Tyvär kör de endast med PCI, jag förstår fortfarande inte vad de skulle med PCI-E till när ändå ingen gör några kort till PCI-E. Jag vägrar då köpa fler PCI-kort, rätt som det är så försvinner PCI från moderkorten och då står man där med skitdyra och fullt fungerande ljudkort, fysikprocessorer och TV-kort, grejer som inte direkt blir omoderna efter några år.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

yee snart har vi alla varsitt fulltower fullt med fläktar och kort av alla de slag!

jag själv kommer i alla fall följa detta, får se framöver vad det gör för skillnad egentligen och hur det kommer att mottagas av speltillverkarna. ser det lovande ut så köper man väl det utan tvekan! tycker 2000 verkar lite dyrt dock.

det finaste hade ju vart om det integrerades i moderkort kanske?

Permalänk
Medlem

med ett nuvarande ca pris på 250$ vilket då faller ut till 2500kr låter lite väl saftigt, extrapolerat från dell usa.

Permalänk
Medlem

Jamen, det låter schyst som fan med tekniken men jag skulle vilja ha det integrerat direkt i grafikkortet. Som ett sätt att ge 5000+kr klassen en riktig boost i prestanda.

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk
Medlem

Har länge följt Aegia PPU och äntligen börjar den bli verklighet!
Fysiken i spel har blivit försummad de senaste åren, tillverkarna bara spottar ut bling-bling spel där irriterande fysikbuggar sabbar spelkänslan. Finns inget värre än när det t.ex. tar tvärstopp i Colin McRae pga. att du körde in i en buske, eller att ditt pansarskott exploderar i nyllet på dig i BF2 för att ett löv var ivägen...:rolleyes:

Jag tror och hoppas att Aegia kommer att skapa en fysikrevolution precis som 3DFx skapade en grafikrevolution med sina Voodoo-kort.
Dessutom kan detta även leda till avsevärt bättre AI då CPU:n kommer att avlastas och kan istället koncentrera sig på t.ex. mer avancerad AI.

Att ett så inflytelserikt företag som Asus backar dem är lovande då det förhoppningsvis får fler tillverkare att hoppa på tåget så att speltillverkarna i sin tur känner att stödet är starkt och kan utveckla spel som stödjer PPU:n...

Priset tror jag inte kommer vara något större problem, så länge det inte blir extremt höga priser vilket jag tvivlar på...
Det största problemet som jag ser det är hur man skall kunna "skala" ner fysiken i spelen om flera människor möts online i och inte alla har en PPU. Det är ju inte lika lätt som med grafiken, eftersom fysiken är avgörande för spelets uppbyggnad...de som inte har en PPU ska ju inte ha nackdelen att de fastnar i buskar medans de som har en PPU kan köra igenom dem, eller skjuta igenom löv...

Eventuellt skulle det gå att lösa genom att servern beräknar fysiken genom att ha en PPU eller inte, eller att man kan skapa olika servrar, de för folk med PPU och de för folk utan.

Ser fram emot fysikrevolutionen! Någon som vet vart man kan få tag på aktier i Aegia?

Visa signatur

-----=Mc Fille *vruum vruum*=-----
MSI Mega 865 | P4 Northwood 3.0 GHz | 2 x 512 MB Kingston PC3200 DDR RAM | Gainward 6800GT@Ultra 256 MB m. Zalman VF700-CU | Maxtor 160 GB SATA HD | Hyundai L90D+ 19" 8ms TFT

Permalänk
Medlem

Om det visar sig att man kommer att kunna använda beräkningskraften till andra applikationer också, så kan det här bli riktigt intressant. Ageia har ju allt att vinna på att även kunna erbjuda ett kort som t.ex. hjälper till vid 3D-rendering.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Tyvär kör de endast med PCI, jag förstår fortfarande inte vad de skulle med PCI-E till när ändå ingen gör några kort till PCI-E. Jag vägrar då köpa fler PCI-kort, rätt som det är så försvinner PCI från moderkorten och då står man där med skitdyra och fullt fungerande ljudkort, fysikprocessorer och TV-kort, grejer som inte direkt blir omoderna efter några år.

Du har rätt angående PCI-E.Grafikkort är en hypad historia som alla normala användare tyvärr gått på därav crossfire och sli:-((

Då tycker jag att Phys-x verkar vara vettigare,för då slipper man uppgradera sitt moderkort bara för att kunna boosta sin grafikprestanda och om nu kortet kommer att kosta runt 2500kr så tycker jag att det är skitbilligt istället för att behöva byta moderkort för att kunna köra CF eller SLI:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Haha fan jag läste det här före det kom här!
Jag till och med skriver ett referat i svenskan och har detta som text!

Jag kommer lätt köpa ett sånt kort
Undra om det möjligen kommer en egen socket för ppu's på moderkort om detta
lyckas!

Tror det här blir nya generationensspelande som den grafiska revolutionen för ett par år sedan!

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta låter som en onödig och dyr pryl som genererar ännu mer värme..

hur mycke ska den där saken kunna hjälpa till om den sitter på en rutten gammal PCI plats? snacka om flaskhals för en ny pryl, det är ju inte lite information som den behöver för att kunna beräkna fysiska saker i en 3D värld och ska den informationen då först skickas ifrån CPU till PPUn via en trög PCI buss. inte nog med det så ska PPUn sen skicka tillbaka informationen till CPU som sen ska skicka den vidare till GPUn nja det låter som en onödig omväg.. en core i dualcore system kommer ju att fö slösa sin energi på detta arbete istället för att göra det själv.. för dom som kan går det säkert utmärkt att optimera fysik beräkningar via SSE instruktioner m.m. förutsatt att spel skaparna vill det..

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Jag tycker detta låter som en onödig och dyr pryl som genererar ännu mer värme..

hur mycke ska den där saken kunna hjälpa till om den sitter på en rutten gammal PCI plats? snacka om flaskhals för en ny pryl, det är ju inte lite information som den behöver för att kunna beräkna fysiska saker i en 3D värld och ska den informationen då först skickas ifrån CPU till PPUn via en trög PCI buss. inte nog med det så ska PPUn sen skicka tillbaka informationen till CPU som sen ska skicka den vidare till GPUn nja det låter som en onödig omväg.. en core i dualcore system kommer ju att fö slösa sin energi på detta arbete istället för att göra det själv.. för dom som kan går det säkert utmärkt att optimera fysik beräkningar via SSE instruktioner m.m. förutsatt att spel skaparna vill det..

Varför skriver du detta när du inte har en aning om vad du pratar om? Vad är det för mening med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Varför skriver du detta när du inte har en aning om vad du pratar om? Vad är det för mening med det?

varför skullle jag inte ha det?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
varför skullle jag inte ha det?

Så på vad grundar du att PCI-bussen skulle bli en flaskhals? Och hur kommer det sig att du vet så mycket bättre än de som faktiskt designat kortet?

Vad har du för belägg för att fysikberäkningarna som utförs idag inte är så optimerade som är praktiskt möjligt? Hur många gånger "mer" fysik kan man enligt dig utföra på en dual core jämfört med en single core, och vad är motsvarande siffra för en PPU (ge även källor eller säg hur du kommit fram till siffrorna)? Och förstog jag dig rätt om du hävdade att den ena kärnan i ett dual core system skulle behövas för att enbart kommunicera med en PPU? Isf, kan du redovisa en källa för det påståendet?

Jag är ledsen, men för mig framstår det som helt uppenbart att du inte har en aning om vad du pratar om. Men berätta lite mer om hur du kommit fram till det du säger så får vi se om du har något att backa upp dina påståenden med.

Permalänk

Hmm... hoppas man kan klocka den också!

Permalänk
Medlem

Allt med en arbetsfrekvens går att överklocka, frågan är om den kommer att vara låst i fårhållande till PCI'n och man i så fall kommer kunna klocka den via bios, genom att stänga av pci/agp låset, eller om det kommer sitta en egen klockgenerator på kortet. Det senare är roligare, och nyttigare om man ska överklocka, eftersom man bara överklockar det kortet.

Jag är dock inte helt övertygad om att det är nånting vi behöver. Det skulle vara integrerat i grafikkortet, eller i cpu'n, inte som en separat enhet. Om Asus vill ha ett finger med i spelet, kan man ju hoppas de är så smarta att de gör en integrerad version, så man får den på moderkortet för en 500'ing extra. (nakdelen med alla integrerade modeller är ju att det blir mindre överklockningsbart, eftersom hela den enheten måste överklockas)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Så på vad grundar du att PCI-bussen skulle bli en flaskhals? Och hur kommer det sig att du vet så mycket bättre än de som faktiskt designat kortet?

Det är mycket information som ska beräknas när det handlar om fysiska beräkningar.

Ett enkelt exempel ett partikelsystem med 500000 partiklar består av (vad jag lärt mig) minst position, riktning, hastighet och tid kvar att leva.

Så varje partikel behöver
Position X,Y,Z koordinater dvs. 3st fyttal 12byte
Riktning X,Y,Z koordinater dvs. 3st fyttal 12byte
Hastighet 1 fyttal 4 byte
Lifetime 1 fyttal 4 byte

Totalt: 32 byte per partikel = 16000000byte för alla partiklar = 15625kb

ca 15mb bara för ett partikelsystem, nu kan man iof beräkna detta asynkront med frameraten så låt säga att man har ett spel som renderar ca 100fps och partiklarna updateras var tredje frame så 33ggr per sekund ska 15mb (totalt 495mb per sekund för ETT partikelsystem) skickas till PPUn beräknas där och sedan skickas vidare till grafikkortet (Kanske kan updateras mindre men det kan hända att animationen av partiklarna ser ryckig ut.. har inte hunnit testa så mycket) .. inte nog med detta så måste fysikberäkningarna synkroniseras med resten av världen vilket kommer att resultera i att CPUn får arbete ändå. nu är det inte så att partikelsystem med 500000 partiklar finns i varje frame men animationer av karaktärer m.m. finns också där som ska ta del av bandbredden och dom tar en hel del också.

(rätta mig om jag räknat fel)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Vad har du för belägg för att fysikberäkningarna som utförs idag inte är så optimerade som är praktiskt möjligt? Hur många gånger "mer" fysik kan man enligt dig utföra på en dual core jämfört med en single core, och vad är motsvarande siffra för en PPU (ge även källor eller säg hur du kommit fram till siffrorna)? Och förstog jag dig rätt om du hävdade att den ena kärnan i ett dual core system skulle behövas för att enbart kommunicera med en PPU? Isf, kan du redovisa en källa för det påståendet?

med tanke på att man har en hel CPU/Core till att arbeta med så kan man beräkna betydligt mycke mer fysikinformation på en DualCore mot en single core.. Men visst en dedikerad PPU klarar det säkert bättre men då måste man räkna in att CPUn ska skicka data via bussen mellan PPUn och GPUn.. och synkronisera allt detta med AI,nätverk,user input m.m.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jag är ledsen, men för mig framstår det som helt uppenbart att du inte har en aning om vad du pratar om. Men berätta lite mer om hur du kommit fram till det du säger så får vi se om du har något att backa upp dina påståenden med.

Jag har inget att backa upp det jag säger det är bara mina åsikter om det hela... första gången jag har något negativt att säga om någonting nytt som kommer till daton.. kanske för att priset är typ 2500:- eller nått ditåt plus att det är fler saker i daton som genererar värme.

Jag har laddat ner 3st filmer som finns på fileshack (tror jag) som skulle demonstrera fysikchippet och jag blev inte imponerad. Mest pga. att dom "gömmer" det som ska visas med massa irriterande text eller byter vy som man inte hinner se någon bra fysik och sen så var det rätt dålig kvalité på grafiken på filmerna.. och sen så tror jag inte spel med Dålig fysik kommer att försvinna bara för att speltillverkarna har mer hårdvara att leka med

Varför har inte Xbox 360 något liknande fysik chip om det nu är så superbra... blir mycke att göra för spel utvecklarna om dom ska skriva egen fysikmotor för Xbox versionen av spelet och utnyttja PPU på PC versionen.. hur blir det med PS3 då har inte läst något om ett fysikchip där heller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Det är mycket information som ska beräknas när det handlar om fysiska beräkningar.

Ett enkelt exempel ett partikelsystem med 500000 partiklar består av (vad jag lärt mig) minst position, riktning, hastighet och tid kvar att leva.

Så varje partikel behöver
Position X,Y,Z koordinater dvs. 3st fyttal 12byte
Riktning X,Y,Z koordinater dvs. 3st fyttal 12byte
Hastighet 1 fyttal 4 byte
Lifetime 1 fyttal 4 byte

Totalt: 32 byte per partikel = 16000000byte för alla partiklar = 15625kb

ca 15mb bara för ett partikelsystem, nu kan man iof beräkna detta asynkront med frameraten så låt säga att man har ett spel som renderar ca 100fps och partiklarna updateras var tredje frame så 33ggr per sekund ska 15mb (totalt 495mb per sekund för ETT partikelsystem) skickas till PPUn beräknas där och sedan skickas vidare till grafikkortet (Kanske kan updateras mindre men det kan hända att animationen av partiklarna ser ryckig ut.. har inte hunnit testa så mycket) .. inte nog med detta så måste fysikberäkningarna synkroniseras med resten av världen vilket kommer att resultera i att CPUn får arbete ändå. nu är det inte så att partikelsystem med 500000 partiklar finns i varje frame men animationer av karaktärer m.m. finns också där som ska ta del av bandbredden och dom tar en hel del också.

(rätta mig om jag räknat fel)

Ok, du är lite mer insatt än jag fick intrycket av från din första post, det måste jag erkänna.

Kortet har ju 128 MB minne och kan lagra positioner, hastigheter, ttl och annan info som behövs av partiklarna. Det som behöver överföras varje frame är positionen _från_ kortet. 500.000 partiklar * 12 bytes * 100 frames = 600 MB/s så det går naturligtvis inte. Men antalet partiklar (eller frameraten) är helt orimligt... Det skulle ju innebära 50 miljoner partiklar/sekund. Finns inte en chans att du kan uprätthålla det genom resten av systemet under verkliga förhållanden. Dessutom är det löjligt mycket mer än vad en CPU eller GPU skulle klara att beräkna utan en PPU, såvida man inte har extremt enkla regler för partiklarna. Möjligtvis om man bara låter de följa en given bana eller liknande, men då försvinner ju helt idén med PPUn, detta kan man ju lika gärna göra på GPUn.

Fundera istället på hur mycket bandbredd som går åt till att hantera 1000 rigid bodies som kolliderar med varandra osv i 100 fps. Det klarar inte en CPU att göra idag, och en GPU hjälper inte det allra minsta när det gäller såna uppgifter. Det finns givetvis gott om andra intressanta exempel, endast fantasin sätter gränser.

Citat:

med tanke på att man har en hel CPU/Core till att arbeta med så kan man beräkna betydligt mycke mer fysikinformation på en DualCore mot en single core.. Men visst en dedikerad PPU klarar det säkert bättre men då måste man räkna in att CPUn ska skicka data via bussen mellan PPUn och GPUn.. och synkronisera allt detta med AI,nätverk,user input m.m.

Ageia själva pratar om 100 gånger "mer fysik" med PPUn jämfört med utan. Då får man givetvis utgå från att den fysiken kräver lika mycket av CPUn. Och då har man fortfarande en kärna till att tillgå, som t ex kan användas för occlusion culling, AI, LOD osv osv osv. Det blir naturligtvis betydligt trevligare att använda den extra kraften till annat än fysik...

Citat:

Varför har inte Xbox 360 något liknande fysik chip om det nu är så superbra... blir mycke att göra för spel utvecklarna om dom ska skriva egen fysikmotor för Xbox versionen av spelet och utnyttja PPU på PC versionen.. hur blir det med PS3 då har inte läst något om ett fysikchip där heller.

PPUn har precis lanserats, Xbox360 har funnits ute ett tag och varit på ritbordet länge... Ganska uppenbart att man inte kan integrera saker som inte existerar än. Visst kunde Sony besluta att lägga in en PPU i PS3, men då går priset upp ytterligare och konsollen försenas. På en PC är det annorlunda, där man kan välja att köpa eller inte, och man kan lansera kortet när det är klart. Dessutom kan man tänka sig att Cell-arkitekturen kan komma väl till nytta till just fysik-beräkningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Ok, du är lite mer insatt än jag fick intrycket av från din första post, det måste jag erkänna.

Kortet har ju 128 MB minne och kan lagra positioner, hastigheter, ttl och annan info som behövs av partiklarna. Det som behöver överföras varje frame är positionen _från_ kortet. 500.000 partiklar * 12 bytes * 100 frames = 600 MB/s så det går naturligtvis inte. Men antalet partiklar (eller frameraten) är helt orimligt... Det skulle ju innebära 50 miljoner partiklar/sekund. Finns inte en chans att du kan uprätthålla det genom resten av systemet under verkliga förhållanden. Dessutom är det löjligt mycket mer än vad en CPU eller GPU skulle klara att beräkna utan en PPU, såvida man inte har extremt enkla regler för partiklarna. Möjligtvis om man bara låter de följa en given bana eller liknande, men då försvinner ju helt idén med PPUn, detta kan man ju lika gärna göra på GPUn.

Varför är antalet partiklar och frameratein orimlig.. jag tycker det går ryckigt om man har under 50fps även fast mänskliga ögat bara behöver 25fps för att det ska se ut som det rör sig utan hack. Många grafikmotorer jag sett kod på uppdaterar mycket av sådan här information per frame vilket betyder 50ggr per sekund.

Vad får du 50 miljoner ifrån? det är fortfarande "bara" 500000 partiklar som uppdateras flera ggr per sekund för att det inte ska bli en ryckig animation. om dom bara skulle uppdateras 1 gång per sekunde så kan dom hamna i osync med frameraten och då kan det bli en ryckig animation vid vissa tillfällen även om man interpolerar positionerna.

och man måste ha tillbaka all information ifrån PPUn som riktning... livslängden behövs iof varken skickas till eller från kortet.. men riktningen måste ju skickas dit och fås tillbaka eftersom den kan ändras ifall den stöter emot något... så det behövs ju också information om objekt som partiklarna kan stöta emot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar

Fundera istället på hur mycket bandbredd som går åt till att hantera 1000 rigid bodies som kolliderar med varandra osv i 100 fps. Det klarar inte en CPU att göra idag, och en GPU hjälper inte det allra minsta när det gäller såna uppgifter. Det finns givetvis gott om andra intressanta exempel, endast fantasin sätter gränser.

om inte en CPU klarar att beräkna det för varje frame hur ska då PCI bussen klara av all information som måste skickas till PPUn för att beräkna den? Den kan ju inte lagra hur mycket av spelvärden och den måste ju lagra den senaste uppdaterade spelvärden och hur vet PPUn att CPUn inte har ändrat något i den del av spelvärden som finns lagrad i minnet till PPUn

nu har jag iof hittat information som säger att det ska finnas kort till PCI-e 1x och 4x vilket låter som ett bättre val än en gammal PCI buss.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar

Ageia själva pratar om 100 gånger "mer fysik" med PPUn jämfört med utan. Då får man givetvis utgå från att den fysiken kräver lika mycket av CPUn. Och då har man fortfarande en kärna till att tillgå, som t ex kan användas för occlusion culling, AI, LOD osv osv osv. Det blir naturligtvis betydligt trevligare att använda den extra kraften till annat än fysik...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar

PPUn har precis lanserats, Xbox360 har funnits ute ett tag och varit på ritbordet länge... Ganska uppenbart att man inte kan integrera saker som inte existerar än. Visst kunde Sony besluta att lägga in en PPU i PS3, men då går priset upp ytterligare och konsollen försenas. På en PC är det annorlunda, där man kan välja att köpa eller inte, och man kan lansera kortet när det är klart. Dessutom kan man tänka sig att Cell-arkitekturen kan komma väl till nytta till just fysik-beräkningar.

Här är en länk till en sida som skrev en artikel om PPUn för ca 1 år sedan.. om dom velat haft den i xboxen hade dom antingen väntat eller tryckt på lite så hade den funnits i xboxen.

http://www.gamespot.com/news/2005/03/08/news_6119895.html

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
[B]Varför är antalet partiklar och frameratein orimlig.. jag tycker det går ryckigt om man har under 50fps även fast mänskliga ögat bara behöver 25fps för att det ska se ut som det rör sig utan hack. Många grafikmotorer jag sett kod på uppdaterar mycket av sådan här information per frame vilket betyder 50ggr per sekund.

Vad får du 50 miljoner ifrån? det är fortfarande "bara" 500000 partiklar som uppdateras flera ggr per sekund för att det inte ska bli en ryckig animation. om dom bara skulle uppdateras 1 gång per sekunde så kan dom hamna i osync med frameraten och då kan det bli en ryckig animation vid vissa tillfällen även om man interpolerar positionerna.

och man måste ha tillbaka all information ifrån PPUn som riktning... livslängden behövs iof varken skickas till eller från kortet.. men riktningen måste ju skickas dit och fås tillbaka eftersom den kan ändras ifall den stöter emot något... så det behövs ju också information om objekt som partiklarna kan stöta emot.

[/B]

Det är orimligt eftersom det är för mycket. Som jag sa så klarar inte resten av systemet att hantera 500.000 partiklar i 100 fps om partiklarna ska göra något vettigt. Antingen får du dra ner på antalet partiklar eller på frameraten för att det ska vara någon vits att räkna på det.

500.000 partiklar * 100 fps = 50 miljoner partiklar per sekund.

Meningen är ju just att kortet ska hantera riktningen och hur partiklarna färdas, kolliderar osv. Det enda som skickas tillbaka är var partikeln befinner sig så den kan renderas.

Objekten som partiklarna kan kollidera med måste naturligtvis kortet ha. Det är inget som behöver föras fram-och-tillbaka varje frame. Statisk geometri behöver bara flyttas dit en enda gång, och om minnet inte räcker så "swappas" det lite med datorns vanliga minne, precis som för grafikkort. Det blir inte mycket data per frame. Saker som kan flytta sig i spelet är lagrat i kortets minne och det enda som behöver skickas tillbaka per frame är position och rotation (se nedan). När spellogiken skapar nya saker eller ändrar det som finns (t ex kontrollerar människor/djur/fordon osv) så behöver naturligtvis också data skickas, men det blir inte så mycket.

Citat:

om inte en CPU klarar att beräkna det för varje frame hur ska då PCI bussen klara av all information som måste skickas till PPUn för att beräkna den? Den kan ju inte lagra hur mycket av spelvärden och den måste ju lagra den senaste uppdaterade spelvärden och hur vet PPUn att CPUn inte har ändrat något i den del av spelvärden som finns lagrad i minnet till PPUn

Hur tungt något är att beräkna har givetvis inte direkt något med hur stor datan är. För att föra över information om 1000 rigid bodies varje frame behövs position (3*4 bytes) och vinkel (typ 3*4 bytes beroende på). Dvs 1000*24 = 24 kB/frame, dvs 2.4 MB/s vid 100 fps. Ändå har inte CPUn en chans att räkna ut en så komplex fysik-simulering.

Antalet saker i en spelvärd som påverkas av spellogik är relativt liten. Ofta bara några gubbar osv. Den mesta delen av spelvärlden kan lagras på kortet och den förrändras inte från frame till frame. Och de delar som bara förändras av fysik finns ju redan på kortet. Det är bara de delar som påverkas av spellogik och input från spelare som CPUn behöver skicka till kortet.

Citat:

nu har jag iof hittat information som säger att det ska finnas kort till PCI-e 1x och 4x vilket låter som ett bättre val än en gammal PCI buss.

http://personal.inet.fi/atk/kjh2348fs/ageia_physx.html

Det ser ganska samstämmigt ut att det blir ett PCI-kort till att börja med, och anledningen är helt enkelt att bandbredden inte blir någon flaskhals. Om det kommer PCI-E-kort direkt så är det antagligen så att det sitter en PCI-E-till-PCI-konverterare på kortet, precis som de första PCI-E-GPUerna från Nvidia egentligen var AGP och använder konverterare. Man gör inte två verisioner av samma chip om man inte behöver.

Citat:

Här är en länk till en sida som skrev en artikel om PPUn för ca 1 år sedan.. om dom velat haft den i xboxen hade dom antingen väntat eller tryckt på lite så hade den funnits i xboxen.

Som sagt är det framför allt en fråga om pris och time-to-market. Utvecklarna hade helt klart föredragit att det var standard med hårddisk i Xboxen istället, och en sån liten grej kostar nog inte mer än 3-400 extra på sin höjd. Inte en chans då att att de inkluderar en PPU som kostar betydligt mer och inte ens är tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Sorry att jag är sådan "multi core-flaggviftare" men det bästa hade varit om man hade haft en PCB (läs: grafikkort) med ETT chip som har TVÅ GPU-kärnor som kör SLI (eller CF för den delen) + En kärna med fysikberäkingar. Med andra ord: Tre kärnor på ett chip och bara en PCB som gör allt detta. De tunga entusiasterna kan sedan alltid köpa två kort och köra väldigt höga upplösningar motsvarande Quad SLI vid intresse.

Lite i Cell-processorns anda att ha kärnor med olika funktioner på ett chip.

Detta är det smartaste Ati och NV kan göra för att konkurera då dagens Gpuer antaglien inte kommer att motsvara Ageia i prestanda. Dags för killarna att satsa på MC tycker jag!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Varför är antalet partiklar och frameratein orimlig.. jag tycker det går ryckigt om man har under 50fps även fast mänskliga ögat bara behöver 25fps för att det ska se ut som det rör sig utan hack. Många grafikmotorer jag sett kod på uppdaterar mycket av sådan här information per frame vilket betyder 50ggr per sekund.

Vad får du 50 miljoner ifrån? det är fortfarande "bara" 500000 partiklar som uppdateras flera ggr per sekund för att det inte ska bli en ryckig animation. om dom bara skulle uppdateras 1 gång per sekunde så kan dom hamna i osync med frameraten och då kan det bli en ryckig animation vid vissa tillfällen även om man interpolerar positionerna.

och man måste ha tillbaka all information ifrån PPUn som riktning... livslängden behövs iof varken skickas till eller från kortet.. men riktningen måste ju skickas dit och fås tillbaka eftersom den kan ändras ifall den stöter emot något... så det behövs ju också information om objekt som partiklarna kan stöta emot.

om inte en CPU klarar att beräkna det för varje frame hur ska då PCI bussen klara av all information som måste skickas till PPUn för att beräkna den? Den kan ju inte lagra hur mycket av spelvärden och den måste ju lagra den senaste uppdaterade spelvärden och hur vet PPUn att CPUn inte har ändrat något i den del av spelvärden som finns lagrad i minnet till PPUn

nu har jag iof hittat information som säger att det ska finnas kort till PCI-e 1x och 4x vilket låter som ett bättre val än en gammal PCI buss.

Jo men så finns det väl knappt ens något kort oberoende av buss PCI/PCI-EXPRESS/AGP som ens kan utnyttja i närheten ens av vad dom olika standardarna klara ens idag??

Eller har jag fel?

Här är en länk till en sida som skrev en artikel om PPUn för ca 1 år sedan.. om dom velat haft den i xboxen hade dom antingen väntat eller tryckt på lite så hade den funnits i xboxen.

http://www.gamespot.com/news/2005/03/08/news_6119895.html

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate