Permalänk

cl2-cl3???

om man ska köpa minne måste dom ha samma cas latency då eller? har 2 cl3. tänkte köpa 2 cl2

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt att sätta i extra minne samtidigt som de gamla sitter i?

Jag vet inte exakt hur noga det är men jag skulle inte rekommendera att köra två olika slags minnen samtidigt, även om de till och är samma tillverkare.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk

ja extra

Permalänk

1) du kommer inte klara att köra minnet snabbare (dvs med lägre CAS-fördröjning) än det långsammaste minnet klarar (slöseri att köpa snabbare mao)

2) om du vill försöka sätta ett nytt minne i par med det gamla i dualchannel (om du har tvåkanalig minneskontroller och bara ett minne idag) så måste du vara säker på att det nya är identiskt med det gamla (att dom har samma CAS och kommer från samma tillverkare är ingen garanti, identiska chips är ett måste)

skall du bara lägga till minne (eller minnespar) så behöver du inte tänka på #2

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

jag har 2 vita portar och 2 blåa portar, pc3200 och p4 :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarthChubby
jag har 2 vita portar och 2 blåa portar, pc3200 och p4 :S

(viserligen vore det bättre om du viste mer om din dator än så )
färgkodade minnesplatser är ett tecken på tvåkanalig minneskontroller, där minnen sitter parvis (oftast båda i samma färg)
skall man sätta dit ett par nya minnen i platserna med andra färgen så behöver inte dom vara identiska med det första paret utan bara med sig själva (men dom kommer köras med samma timings/fördröjningar och hastighet som det första paret, så de bör klara samma, snabbare minne kommer funka utmärkt men är ju oftast dyrare)

men det finns lite "udda" varianter på vissa ("nya") P4-moderkort med Intel 915-chipset där det ena paret minnesportar är avsedda för DDR och det andra för DDR2-minne (och man kan inte köra båda samtidigt) bara för att vara på den säkra sidan: vilket moderkort är det?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

eh det står "intel i915p/i915g" asså är det de du menar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarthChubby
eh det står "intel i915p/i915g" asså är det de du menar?

nja... det är en del av vad jag menar, det kan tyvär(?) vara en av hybrid-moderkorten (skulle vara tråkigt för dig att stå där med två minnen du inte kan använda menar jag)

det måste väl stå ett fullständigt namn på moderkortet (tillverkare och modellnummer/namn) eller är det en "siba-dator" du har?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

okej vänta ......

det är fuijitisu siemens scaleo x, modellen tror jag är "d1826g"

Permalänk

http://manuals.fujitsu-siemens.com/peridocs/sysboard/a26361-d...
den påstar iaf att det endast är DDR-minne (bara jag som ville dubbelkolla på s31)

bara att ta 2 st identiska pc3200 stickor och stoppa i typ

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

tack! så blir det nån skillnad på cl2 och cl3?

du kan gärna ge några tips på minnen

Permalänk

om du idag har något som är cas3 så är det ingen vits att köpa något som är dyrare du kan vilja kolla på fujitsu-siemens rekomendationer angående minne men de allra flesta borde fungera

jag skulle iofs ta ett par cas 2,5-stickor från en känd tillverkare t ex kingston eller samsung om prisskillnaden bara är några få kronor men har aldrig haft något minne som inte klarar det som är utlovat eller inte funkar i ett system

ok, moderkortsinfo finns här
den lite väl korta rekomendationslistan, typ några hundra fler typer borde funka

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

okej var kan jag köpa dom där minnena?

Permalänk

vid närmare eftertanke så lär ingen utom dom som skrev den sidan kunna förstå vad som egentligen menas,

jag kan gissa på att det är 3-3-3-timings som dom föreslår på pc3200-minnen, men om bios-skrivarna inte är helt puckade så ställer det sig ändå automatiskt efter det långsammaste alternativet

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

okej kan du ge länk på nått minne

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
1) du kommer inte klara att köra minnet snabbare (dvs med lägre CAS-fördröjning) än det långsammaste minnet klarar (slöseri att köpa snabbare mao)

2) om du vill försöka sätta ett nytt minne i par med det gamla i dualchannel (om du har tvåkanalig minneskontroller och bara ett minne idag) så måste du vara säker på att det nya är identiskt med det gamla (att dom har samma CAS och kommer från samma tillverkare är ingen garanti, identiska chips är ett måste)

skall du bara lägga till minne (eller minnespar) så behöver du inte tänka på #2

Vilket dravvel!

#1 stämmer bra men #2 är ungefär så fel det kan bli. Det enda som måste vara lika är;

Lika mängd minne på båda kanalerna, lika antal banker och samma MHz & stepping. Det är allt. Det behöver I N T È vara ens samma tillverkare. Det är tragiskt hur många som har blivit lurade att tro samma som du skrev.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

dronebreg
vad menar du med stepping? som i "minneschipsens stepping"?
att kolla att det bara är samma storlek och antal banker gör det inte säkert att det funkar har jag fått erfara själv,
ja, det kan vara en liten bugg som bara gäller mig, kan vara att något annat inte ville funka och av en slump fixade sig själv vid senare minnesbyte... men jag tror inte riktigt det
visst, det spelar med allra största sannolikhet inte någon större roll vem som lödde fast kretsarna på stickan, men kretsarna ska vara lika, vilket man som amatör inte riktigt håller reda på särskilt på billigare standardminnen

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Vad trevligt att du tog min kritik så bra

Sk. "Kit" "pair of 2" är (imho) ungefär lika seriöst att sälja som X700 med 512MB.

"..men kretsarna ska vara lika, vilket man som amatör inte riktigt håller reda på särskilt på billigare standardminnen"

Jag tror att de flesta seriösa ÅF specar sina minnen.

Dual channel har skapat en hysteri om att minnena ska vara lika. Du har troligtvis haft otur. Jag trode precis som dig förut.....tills jag testade och hörde mig för.

Googlar du lite finner du mycket att läsa i ämnet.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

men asså kan jag ha cl2 oxo då eller? som går i dual channel...

Permalänk
Medlem

vet inte om ngn annan har sagt detta, då jag inte orkar läsa precis allt.
Men om du har ett minne som har cas: 2.5-3-3-5 typ
o sedan ploppar i ett 2-2-2-5 minne.
Då kommer det snabbare minnet gå i samma hastighet som det långsammare.
Dual channel och olika minnen har jag dock inte så stor erfarenhet av då jag alltid har använt likadana minnen.

Som jag såg ngn skriva, så är det helt enkelt onödigt o köpa snabbare minnen än vad man redan har.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk

okej får väl bli cl3 då

Permalänk

CL har inget att göra med om dina minnen kommer att funka i dual.

Det värsta som an hända är att du får ändra om steppingen på RA minnet (om du inte trivs med att de klockar ner sig, liten risk dock).

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
CL har inget att göra med om dina minnen kommer att funka i dual.

Det värsta som an hända är att du får ändra om steppingen på RA minnet (om du inte trivs med att de klockar ner sig, liten risk dock).

jag undrar fortfarande var du menar när du skriver "stepping", om du menar "timings" dvs fördröjningar så får du gärna skriva det
(stepping som i minneschippets namn kan man inte ändra vad jag vet.. jag tolkar stepping på samma sätt som det används i processorsammanhang ungf serienummer)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
jag undrar fortfarande var du menar när du skriver "stepping", om du menar "timings" dvs fördröjningar så får du gärna skriva det
(stepping som i minneschippets namn kan man inte ändra vad jag vet.. jag tolkar stepping på samma sätt som det används i processorsammanhang ungf serienummer)

Tråkigt att du har problem med det, jag försåtr iaf. vad jag menar

Har inte du också en laser i ditt renrum som du har byggt i din källare ?

TIMINGS TIMINGS TIMINGS TIMINGS TIMINGS TIMINGS

oK, Nu sitter det, tror jag..

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

svara ja eller nej . blir det snabbare om jag köper 2 cl2?

Permalänk

Ja, i 99% av fallen.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Ja, i 99% av fallen.

men inte om man samtidigt använder de gamla minnena eftersom alla minnen man stoppar i körs i samma hastighet, med samma timings som de långsammaste av dom man använder

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

ok ge något tips på vad jag ska köpa runt 500-2500kr

Permalänk

gå in i närmsta butik -> ta 2 likadana PC3200-stickor av den storlek du vill, billigaste möjliga (gärna cas2,5) -> stoppa i dom -> kör igång problemfritt

jag själv skulle ha agerat på exakt det viset...

jag brukar hålla mig ifrån just denna typ av rekomendationer pga
problemet att det teoretiskt sett finns en chans att det resulterar i att något strular, och även om du aldrig någonsin kommer möta mig (yada internet yada) så kommer jag ha gjort dig en björntjänst, jag tror/hoppas många resonerar likadant.
jag har aldrig haft ett sånt problem, men 10 burkar är ytterst begränsad erfarenhet i denna bransh

på ett par billiga minnen så kommer frakten och väntan vid ett internet-köp troligtvis inte vara värd det extra besväret (iaf för mig som vet var datorbutikerna ligger)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life