Permalänk
Medlem

Matcha CPU och minnen

Jag håller på och bygger en HTPC från ett gammalt chassie jag hade liggande och har köpt en Celeron 1,7 Ghz, 400Mhz FSB.

Som jag fattat det måste jag ha ett minne som matchar CPU:ns FSB (PC2100?). Är det så?

Moderkortet stöder 800 Mhz FSB.

Permalänk

inget måste alls - billigaste minnet vinner

hastigheten som minnet kommer köras i bestäms av vilka minnesdividers moderkortet har, 400FSB betyder pc1600 (200DDR) minneshastighet med 1:1 hastighetsförhållande mellan processorbussen och minnet (minnesdivider)
om moderkortet har någon högre divider (t ex 5:4) så kommer det köras snabbare

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Betyder det att jag inte vinner något på att sätta i ett PC3200 eftersom processorn bara har 400 i FSB?

Permalänk
Medlem

Eftersom pc3200 är billigare än något pc2100 minne du kan hitta så köp de billigaste pc3200 minnena du kan hitta, 512mb ligger runt 300kr tror jag.

Permalänk
Avstängd

frostyfog, intressant det där om protein-forskningen, berätta hur det fungerar, aktiveras den som skärmsläckaren? vad får man för resultat med min dator i signaturen? vad har eran grupp bidragit till?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
frostyfog, intressant det där om protein-forskningen, berätta hur det fungerar, aktiveras den som skärmsläckaren? vad får man för resultat med min dator i signaturen? vad har eran grupp bidragit till?

Trådkapning och offtopic, ursäkta dynaflux

F@H är ett projekt med mål att kartlägga förändringar i proterinerna till följd av olika sjukdomar
man kan inte se vad ens specifika beräkningsresultat används till (iaf enkelt), men allt används som grund av vetenskapliga publikationer (man kan hitta mer exakt på stanfords hemsida)

För min del så ser jag det mer som en tävling "vem kan hjälpa med flest resultat" än för att jag finner intresse i att läsa artiklarna - målet är bra, detaljerna finner jag däremot tråkiga (heh).

Praktiskt är det ett program som antingen alltid kan vara igång i bakrunden och använda alla "överflödiga" cpucykler eller bara gå igång som skärmsläckare (eller alltid igång + visas som skärmsläckare), det laddar ner uppgifter från stanfords server och skickar tillbaka dom när dom är färdiga, sedan skrivs det ut ett erkännande för ditt bidrag i form poäng på en rankningstavla (storlek beroende på vilken uppgift man får)

Jag har ingen större koll nuförtiden vilka uppgifter man tilldelas och hur fort dom blir klara, man tappar koll efter ett tag när man kör det på flera burkar som dessutom har varierande uptime
skulle gissa på att om din dator är igång 24/7 med stort sett endast F@H så är det runt 200ppd (speltid och liknande försvinner)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Trådkapning är OK!

Betyder ovanstående svar att jag kan köra på PC3200 trots att CPU:ns FSB bara är 400?

Permalänk

Ja, men det kommer troligtvis inte köras i maximal hastighet, i gengälld kan du försöka köra det med lägre timings om du orkar pyssla med sånt

som sagt: billigt är bra

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life