Permalänk

Utvecklingen av processorer för oinvigd

Jag är en regelbunden datoranvändare och jag anser mig kunna en hel del om datorer. Något jag dock aldrig upphör att häpnas av är hur otroligt fort utvecklingen går!

Nu sitter jag på en nästan 5 år gammal Pentium 4 1.7 ghz, och den duger väl ganska bra till mig då jag ser till att formatera den med jämna mellanrum och inte spelar några nya spel. Känner dock att det börjar bli dags att köpa en ny, men ska göra lumpen till sommaren och tror det kan bli onödigt att införskaffa en ny dator då.

Men nog om det och vidare till frågeställningen.
När jag köpte min dator var 1.7ghz väldigt bra, och jag kommer ihåg att en polare som köpte en dator bara några månader innan hade 1.2ghz på sin och skröt då om det. Utveckligen gjorde alltså ett skutt på en halv ghz på bara några månader. Detta fortsatte ett tag tills hastigheten var uppe i någonstans mellan 2 och 3 ghz. Sen dess tycker jag att det har stannat av.

Köper man en ny dator idag verkar hastigheten ligga precis som för några år sedan runt 3ghz. Det enda jag har märkt är att när 64-tekniken lanserades så sjönk ghz-antalet tillbaka en del, men har nu börjat växa igen och är snart uppe i gamla nivåer igen.

Det jag undrar är alltså, är en dator idag som har 2.5ghz, väldigt mycket bättre än en som är några år gammal och har samma hastighet?

Jag vet såklart att man inte kan jämföra processorer enbart efter hur många ghz de är på utan att antalet transistorer och andra saker också spelar in. Men jag undrar alltså vad som har hänt de senaste åren då antalet ghz inte verkar ha stigit särskilt mycket. Är det 64bitstekniken som är den stora anledningen eller finns det flera saker som har hänt? Och hur mycket bättre är en 64-bitsprocessor jämfört med motsvarande 32-bits? Är det som natt och dag eller är det en ganska liten skillnad?

Väldigt tacksam för svar då jag känner mig lite ouppdaterad på just processormarknaden.:)

Permalänk

leta upp lite test och se själv.....

ja, en 2,5GHz Athlon64 är avsevärt snabbare än en P4 på 2,5GHz som fanns för ett par år sen
men redan när du köpte din 1,7GHz P4 (troligtvis Willamette) så fanns det 1,5GHz datorer som var snabbare än den,
och nej, inga skutt skedde... det var en utveckling med 66MHz per kvartal typ.. som stannat av i rent antal MHz nuförtiden, men prestandan fortsätter öka, om än inte lika fort.

vänta iaf med att köpa nytt till efter lumpen, datorer tappar fortfarande värde fort trotts att prestandan inte ökar lika fort som tidigare

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Re: Utvecklingen av processorer för oinvigd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmemmemme
Jag vet såklart att man inte kan jämföra processorer enbart efter hur många ghz de är på...

Vad menar du nu? Jag som tänkte seriekoppla 100 stycken Pentium 100-processorer.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
leta upp lite test och se själv.....

ja, en 2,5GHz Athlon64 är avsevärt snabbare än en P4 på 2,5GHz som fanns för ett par år sen
men redan när du köpte din 1,7GHz P4 (troligtvis Willamette) så fanns det 1,5GHz datorer som var snabbare än den,
och nej, inga skutt skedde... det var en utveckling med 66MHz per kvartal typ.. som stannat av i rent antal MHz nuförtiden, men prestandan fortsätter öka, om än inte lika fort.

vänta iaf med att köpa nytt till efter lumpen, datorer tappar fortfarande värde fort trotts att prestandan inte ökar lika fort som tidigare

Okej tack för svaret!

Kvarstår gör dock frågan vari utvecklingen nu ligger. Undrar även hur mycket ungefär som 64-bitstekniken gör. Handlar det om det fördubbling som man kanske skulle kunna tro eller är det bra mycket mer än så? "avsevärt snabbare" säger inte så mycket=/
Och vad är nästa steg, 64bitstekniken var såvitt jag förstått ett stort steg framåt, vad är nästa grej som kommer, eller ligger det för långt fram i tiden än?

Detta är lite löjligt och går väl inte riktigt att bestämma, men hur många procent bättre presterande kan en modern processor jämfört med min gamla p4 vara? 10, 100 eller 1000, går det att göra en uppskattning?:)

Och en fråga till, vad räknas som "viktigast" grafikkorts eller processorutvecklingen?

Tack för alla svar, tycker detta är väldigt intressant!

Permalänk

I dagsläget är inte 64-bit något som används alls
det kommer användas - helt klart, men kommer inte vara särskilt användbart/nödvändigt innan Windows Vista kommer ut om något år, och itne ens då kommer det vara obligatoriskt (dvs det är inte panik att skaffa det, även om du inte kommer köpa något utan 64-bit ändå)

"hur mycket bättre" är en lite diffus fråga - du kommer inte surfa fortare på en dunderburk, så vad är det du vill ha den till?
Skillnaden mellan din gamla P4 1,7 och en Dualcore Athlon3800+ (som går i måttliga 2GHz) är enorm, skulle du inte haft lumpen att se fram emot så skulle jag ha rekomenderat något av just den typen... nej ingen procent, men "dubbelt så bra" i upplevelse är inte omöjligt, och mer i många benchmarks

men som vanligt ser vi redan nästa hårdvarogenerationsbyte någonstans där i fjärran och därför så föreslår jag att du väntar till den tid då du skall använda sakerna med att lägga ut pengar

Grafikkorten är idag endast viktiga om man skall spela, vill man inte det är allt som finns acceptabelt, vill man spela så kan man med fördel lägga mer på grafikkortet än på processorn.
ökningen i grafikkortsprestandan har inte avstannat på samma sätt som processorracet, och utbudet kommer förmodligen förändras innan ditt köp...
Vista (när nu det kommer) sägs komma ha väldigt höga krav på grafikkort (DX9, 128MB för en skärm), men hur mycket av det som är sant kommer vi inte veta säkert på den närmsta tiden.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Tack tack, väldigt intressant! Självklart kommer jag när jag köer en ny dator att använda den till mer än att surfa på nätet. Anledningen till att jag knappt spelar nu är att jag inte kan lira så mycket. Det är dock inte direkt något jag saknar så en ny dator är inte akut. Vista kommer ju som jag förstått nästa höst och så länge känns det ju faktiskt som man kan vänta.

Fantastiskt egentligen detta, hur fort tekniken går framåt, undrar när den stannar av egentligen, även om den mattats av lite på senare tiden. Men snart kommer det väl något nytt igen osså är racet i full gång ytterligare en gång. Om inte annat lär ju Vista få ny fart i marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Utvecklingen av processorer för oinvigd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmemmemme
När jag köpte min dator var 1.7ghz väldigt bra, och jag kommer ihåg att en polare som köpte en dator bara några månader innan hade 1.2ghz på sin och skröt då om det.

Tja, har polaren din en Tualatin P3 1,2 GHz och du en Willamette 1,7 GHz så är polarens snabbare, svalare och sexigare i största allmänhet.

"MHz-skuttet" som Intel gjorde kring den tiden var ett skutt nedåt vad gäller prestanda. MHz-myten är en seg myt, den lever än verkar det som.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |