Permalänk

BIOS ROM checksum error vid uppstart!

Hej! Efter att jag har flyttat min dator så har den börjat reboota vid slumpmässiga tillfällen. Kan vara precis efter att jag startat den, eller mitt inne i ett spel. Nu när jag startade om den så står det "BIOS ROM checksum error" och nånting i stil med "Drive A failed system halt" så nu startar inte datorn alls... Jag har kopplat ur floppyn men det har fungerat tidigare... men det viktigaste av allt, varför startar min dator om sig lite när den vill och vad menas med felmeddelanden jag får vid uppstart?

Jag har ett ASUS A7N8X-e Deluxe

Edit: Jag läste lite här om andra som har haft samma problem, och det verkar som att jag ska ta ut batteriet (vilket batteri?) och ha det ur datorn i några timmar... Men ska datorn stå på medans batteriet är ute eller hur menar dom? Och ska jag uppdatera min BIOS från asus hemsida?

Mvh. Robin!

Permalänk

Hade ett sånt mobo förut, och då gick det inte ens att resetta bios. Helt sjukt...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk

Ok, jag testade att koppla in floppyn, då visades ingenting på skärmen, inte ens det felmeddelandet. Allting går igång, processor, hårddiskar, processorkylare mm. Och nu senaste gångerna som jag försöker starta datorn så piper den lilla högtalaren som finns monterad på moderkortet i snabba intervaller... Har mitt moderkort gått sönder eftersom ingenting ens visas på skärmen längre och att det piper?

//Robin

Permalänk

Hur piper den? Lyssna och kolla i manualen eller på Assus hemsida!! Olika "pip" är oftast felkoder och man kan oftast utläsa vad det är som är problemet!
Mvh

Permalänk

Jag kollade in manualen och misstänker att den klagar på minnet. Bytte minne, men ingen förändring, förutom att jag får samma felmeddelande nu som innan, dvs skärmen är inte helt svart längre. Nu visar den grafikkortets initiering, precis efter det kommer "BIOS ROM checksum error" upp och så försöker den ladda AWDFLASH.EXE även om jag inte har en diskett i enheten. Och när AWDFLASH inte hittas så piper den ca 3 ggr och blir sedan tyst... Det fungerar inte att sätta i en 98 bootdisk utan den stannar iallafall och klagar på att AWDFLASH.EXE saknas... Och när jag går in i AWDFLASH.EXE så piper det till och under "Message: " så står det "Source File Not Found" och det verkar som att tangentbordet aldrig aktiveras under uppstarten, för i AWDFLASH så händer det ingenting när jag trycker på någon tangent, och i uppstarten när den klagar på att AWDFLASH inte finns och vill att man ska sätta i en diskett oh trycka på enter så händer det ingenting heller....

Är mitt moderkort helt sönder eller?

Permalänk
Medlem

Felet är, precis som BIOS rapporterar, BIOS ROM checksum error. Du var lite inkonsekvent om du faktiskt kört clear cmos eller inte. I vilket fall, enligt vad jag kommer ihåg från manualen, så plocka ur strömkablarna, ta ur batteriet och jumpra om clear cmos-jumpern. Sätt därefter tillbaka den där den satt. Sätt tillbaka batteriet och starta datorn. Försök inte jumpra om när datorn är igång eller liknande, för det kommer bara leda problem. (Jumpern på A7N8X sitter till höger om andra PCI-platsen nerifrån, om jag minns rätt.)

Funkar inte det så får du flasha om BIOS, precis som den försöker göra när den försöker ladda AWDFLASH. Exakt hur du gör berättar manualen, men det torde räcka att lägga in AWDFLASH och bin-fil från asus hemsida på en floppy.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Ok, tack! Jag har inte kört clear CMOS men jag har försökt att uppdatera bios:en men det gick inte! Men jag ska prova någon gång framöver så kan jag återkomma med svar, men det verkar ändå som att moderkortet är sönder...

Permalänk
Medlem

Hade samma problem förut, jag bytte helt enkelt batterie så funkade det !

Antog att det var paj och inte tog laddning vilket ledde till checksum error varje gång man startade upp.

Permalänk

Ok, verkar konstigt... Varför blir det så? Och var hittar man ett sånt batteri > pris?