Tyst, bra, Moderkort. Asus A8R-MVP eller A8n-sli deluxe?

Permalänk
Medlem

Tyst, bra, Moderkort. Asus A8R-MVP eller A8n-sli deluxe?

behöver ett nnytt moderkort, som igentligen bara behöver ETT grafikkort. Dock vill jag helst ha ca. 4-5 SataII kontakter för framtiden, samt ha allting passivt.

Asus A8R-MVP - Har 4 SATA II, med passivt

A8n-sli Deluxe - Har 8 SATAII!! men inte passivt...

Vilken av dessa kort är "sämre" så att säga??
jag kan kanske moda den till passivt eller helt enkelt köpa ett PCI kort som köra SATAII.. skulle detta vara snabbare en A8n kortet, eftersom den inte skulle köra allt genom sydbryggan??

Håller på med videoredigering, och behöver flytta stora filer så behöver prestanda när jag flyttar mellan HD

Tack för någon hjälp, måste beställa snart nämligen

Wasabi

Permalänk
Medlem

Asus A8N32-SLI
http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=15&l3=0&model=744&...

Bara ett tips alltså, fungerar så mycket bättre än mitt förra (A8N-SLI) Stabilare Volt och mera klockvänligt, och passiva NB kylningen stör ju inte heller

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Medlem

yep, håller helt med.. dock ett problem.. har ett lian li chassi som har en sorts BTX standard, att moderkortet är upp och ner. Alltså fungerar inte heatpipen.. (suck, trode det fanns heatpipes med en "wick" som alltså leder vätska etc. även om de är upp och ner) dock verkar inte asus ha använt dessa??

Permalänk
Medlem

du kan köpa ett Asus A8R-MVP med gott samvete, ett väldigt bra moderkort för priset (strax över tusenlappen)

M1575 kontrollern som används på kortet ger 4 SATA2 portar med NCQ.. har du bra diskar kommer du få en jädra prestanda.
Kika på anandtechs test (längst ner för i/o-benchar)
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2617&p=10

är fyra hårdiskar för lite får du väl köpa dig ett kontrollerkort!

Permalänk
Medlem

yep, det låter som de har bra prestanda..

så det är nog ingen ide att mecka med nb kylaren på sli kortet, och jag behöver ju inte ens sli

hmm skall ta mig en liten funderare till, ge gärna mer input och i morgon måste jag beställa hehe, vilket SKööönt problem...

Permalänk
Medlem

Tycker att man väljer efter de saker man vill ha, inte hur tyst det är.
Hittar man kortet med de egenskaper man vill ha, och kortet har
en fläkt som kylning, så byter man ju bara ut den mot en passiv.
50 spänn och 5 min arbete om man gör det samtidigt som kortet är
nytt och skall i första ggn.
Få kort som ej går att göra så med, speciellt som du nämnde ngt om icke sli.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

är det lätt att ta av NB flänsen och byta ut mot tex en Zalman??

Då kan man ta en SLI med totalts 8 st Sata kontakter.

Mäker man skillnad på en ULI och en Nforce 4 controller?? eller är det mest i benchmarks där ULI vinner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
är det lätt att ta av NB flänsen och byta ut mot tex en Zalman??

Då kan man ta en SLI med totalts 8 st Sata kontakter.

Mäker man skillnad på en ULI och en Nforce 4 controller?? eller är det mest i benchmarks där ULI vinner?

det kräver lite pill att byta den, svårt är det dock inte.

angående nforce4 då.. dess sata-kontroller har jag inget att anmärka på. men IDE-kontrollern är inget vidare.. vart en del drivrutinsstrul där också

Permalänk
Medlem

hhehe yep, hade en asus sli premium, och fick stänga av mycket av Nvidias funktioner, ink. den omtalade brandväggen.
nu fick jag MVP kortet !!! skall ta bilder om någon är intresserad..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
hhehe yep, hade en asus sli premium, och fick stänga av mycket av Nvidias funktioner, ink. den omtalade brandväggen.
nu fick jag MVP kortet !!! skall ta bilder om någon är intresserad..

Dum fråga kanske men jag ser inget om att A8R-MVP inte har någon linjeingång för ljud, stämmer det?

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk

Ja wasabi!

Mer bilder, ska själv köpa Deluxe (A8r), och vill se skönheten!

Permalänk

är själv ägare till a8r-mvp. för mig har det fungerat kanon! stabilt är bara förnamnet . överklockningen är dock inget att hurra för...

läser man runt på forumen hittar man dock en hel del som haft en jäkla massa strul med dessa men jag har då inte märkt något av det.

Permalänk
Medlem

Har mitt kort sitter upp och ner , i ett Lianli.
Verkar kyla som det ska iaf , har ca 42 grader på NB , tycker inte att det verkar vara för varmt heller.

Visa signatur

Asus A8N32 sli - Deluxe , Amd 64 x2 4800+ @ 2700Mhz , Zalman 9500 led ,
gf msi 7800gtx 256Mb , Zalman vf700 cu , Kingston Value DDR 3200 2 x 1GB 2,5 3 3 7 , Creative X-FI Xtreme music
WD Raptor 74gb , 2 x maxtor 300 gb , Tagan 530w easyconnect , LianLi PC-V1200 plus , Logitech G5 , Logitech G15