Single core/ dual core? Athlon / Opteron?

Permalänk
Medlem

Single core/ dual core? Athlon / Opteron?

Kollade lite på komplett.se och funderade på dessa tre processorer:

1) Athlon 64 3700+ 2.2GHz 1MB - 2150kr

2) Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz 1MB - 2995kr

3)Opteron 146 2.0GHz 1MB - 2250kr

Vill överklocka så gott det går med zalman-luftkylning och kommer att köpa ett ASUS kort till detta.

Har kört på Intel ett bra tag men har tröttnat på deras processorer nu då jag lyckas långsamt döda min Intel 530. Den går inte igång med standard vcore på standard frekevensena, krävs lite dryga 1.5V för att den ska funka stabilt.

Vilken processor skulle ni föredra av dessa tre och varför?

-Teo

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Skall du överklocka så kan du inte vänta dig att ditt asus mobo kommer göra under direkt.

Vad är max volt på processorn?
1.5v? Jag vet inte. Jag kör inte asus då dom inte är kända för att vara superklockare direkt.
DFI som mobo så kommer du en bit.
x2an. Då har du en processor för framtiden.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

inget fel på att köra Asus (tex. A8N) dock kanske inte exakt alla möjligheterna med småtweaks som DFI har, men jag tror inte att resultatet kommer skilja så mycket, snarare ligger resultatet i vilken stepping etc. prollen kommer ha. Däremot håller jag med om att en dual core prolle troligtvis skulle vara att föredra i dagsläget. Ett exempel på detta är tex. att jag körde 3D-Mark05 och fick 200p lägre än jag brukade få..... fick 10800p och fick då syn på att jag hade alt+tabbat från F.E.A.R som låg o körde i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Ok, nä tycker ASUS har funkat bra och säljer bra kort för bra priser.Tittar mest på slutresultatet, tycker inte ett dyrare DFI är värt pengarna om man ser den möjligt mer prestandan man får ut. HAr alltid köpt moderkort i 2000kr klassen men ska faktiskt nu köpa ett för bara dryga 1000kr A8N SE. Inte fanemej kommer jag märka nån skillnad i fsp sen ändå.

Otiginal vcore på Intels 530 är 1.375V

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Skulle fråga precis samma fråga som trådskaparen. Så om någon duktig kan säga vad som är bäst så gör ni två glada

Permalänk
Medlem

för att svara på frågan så skulle jag valt alternativ 2 dvs. den enda dualcore processorn eller en motsvarande opteron dualcore fast de kanske blir lite dyrare då? har inte så stor koll på priserna längre.

Men det är ju mitt val.. jag skulle inte välja en single core cpu idag (möjligen 2st singlecore opteron i ett smp system )

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Opteron 165 | Asus A8n32SLI-deluxe nForce4 ultra | PNY GF7900GT | Kingston PC3200 HyperX DDR 2048MB | Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM | NorthQ ATX 500W Silent|

Permalänk
Medlem

... och ett dyrt val...

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk
Hjälpsam

3800+ x2... vad jag valde. Världen med singelcore/cpu är dött. Inte kört en singel sedan jag sålde min Barton för rätt många år sedan. Finns ingen väg tillbaks där inte.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Fluf om det inte vore för den hellt ok överklockningen skulle man kunnat tro att du har nergraderat dig lite... inga 4GHz Zeons längre ju

röstar på dualcore, den är klart svårare att överanstränga än en singel och det är ju itne för benchmarks du ska ha burken utan för att det ska flyta

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Fluf om det inte vore för den hellt ok överklockningen skulle man kunnat tro att du har nergraderat dig lite... inga 4GHz Zeons längre ju

röstar på dualcore, den är klart svårare att överanstränga än en singel och det är ju itne för benchmarks du ska ha burken utan för att det ska flyta

Nja, mina Xeons kom till 2x3550mhz som bäst. Dualcore @ 2500mhz (mer senare) är helt klart att föredra faktiskt

Dessutom mindre än hälften av värmen att hantera, fler mainstream lösningar på både hårdvara och mjukvara som är mer kompatibelt (klocknings och övervakningsmjukvara var lite si o så jämfört).

Som pryl saknar jag Xeons, de var kult. Men för prestanda saknar jag dem inte.

EDIT;
Btw, i stock så smiskar 3800+ x2 2x2,66/2,8 Xeons med

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI