Permalänk
Medlem

RAID kontrollers?

Hej!

Jag har ett EPoX mobo idag där jag kör två diskar i raid (stripe). Tyvärr verkar det som att detta kortet sett sin sista spelsession (snyft)

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57124...

Nu är min fråga följande. Kan det bli problem om jag köper ett nytt moderkort (ej samma modell) med min raid? Dvs om det sitter en annan kontroller på det andra kortet? Kanske är smartast att hitta ett annan nForce 3 kort (samma chipset) så det funkar ?

Permalänk
Medlem

Det måste vara samma sorts kontroller ja. T.ex funkade inte min gamla raid på sil3112 kontroller på mitt nya moderkorts nforce4 kontroller, men den fungerade på det moderkortets extra kontroller, sil3114. Vet inte om nforce3 och 4 är kompatibelt, men antar det.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Men raid 1, borde det inte gå att bara köra den ena disken ensam och sen efter att man kopierat datan göra en ny array?
Kanske är helt ute och cyklar för jag har alldrig testat detta.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biermann
Det måste vara samma sorts kontroller ja. T.ex funkade inte min gamla raid på sil3112 kontroller på mitt nya moderkorts nforce4 kontroller, men den fungerade på det moderkortets extra kontroller, sil3114. Vet inte om nforce3 och 4 är kompatibelt, men antar det.

Oki, börjar verkligen kännas som att det är läge att hitta ett identiskt kort att ersätta mitt trasiga med. Inte ballt att ha 400 GB som försvinner pga av ett trasigt mobo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Men raid 1, borde det inte gå att bara köra den ena disken ensam och sen efter att man kopierat datan göra en ny array?
Kanske är helt ute och cyklar för jag har alldrig testat detta.

MVH

Njäe. Med en stripe lagras juh informationen jämt fördelat mellan diskarna. Så om du har 2 diskar så ligger 50% av informationen på disk 1 och 50% av information på disk 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TJoMMe
Njäe. Med en stripe lagras juh informationen jämt fördelat mellan diskarna. Så om du har 2 diskar så ligger 50% av informationen på disk 1 och 50% av information på disk 2

Nu är det du som är ute och cyklar

Raid 1 är säkerhets raiden där all information ligger exakt lika på båda diskarna!!!

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Nu är det du som är ute och cyklar

Raid 1 är säkerhets raiden där all information ligger exakt lika på båda diskarna!!!

Hehe vi är båda delvis ute och cyklar. Ditt inlägg är helt orelevant i denna tråden eftersom jag från början poängterade att det var ett stripe jag använder och inte mirror, vilket var den grunden som jag hade när jag korrigerade dig

Permalänk

Jag har samma problem. Mitt Abit NF7-S gick sönder och nu har jag 240Gb som jag inte kan komma åt, enda chansen att få igen datorn är att köpa ett exakt likadant moderkort?

Visa signatur

Alfred E. Neuman