Permalänk
Medlem

Moderkorts/processor problem

Moderkorts/processor problem

Efter att ha raderat hela datorn och installet om windows för att få den i topptrim så höll jag på att spela på den igen. Men efter ett fåtal minuter så fick jag grafikproblem över hela skärmen och datorn hängde sig, jag installerade om grafikdrivrutiner och checkade grafikkort, allt verkar funka.

När jag startade upp datorn såg jag att den visade att jag hade en 1.25 gh amd och det brukar stå amd athlon xp 2000+. Så jag checkade runt lite på sweclockers och det verkar som det korrekta inställningarna skulle var 12.5 ggr 133 mhz = 1667mhz för processern och att det hade ställt ner till lägre på grund av nåt vid omistallationen.

Anyway, först så gick det inte att välja 12.5 i listan vid biosinställningarna utan bara 12 eller 13, så jag körde auto istället. Detta verkade funka ok, amd athlon xp 2000+ visades och windows startades, datorn stängdes dock av efter 30 sec i windows. Så jag testade att sänka till 12, vilket ju borde funka tänkte, underclocka borde ju inte vara nåt prob.

Men nu startar datorn och jag får bara svartskärm.

En anledning till att datorn stängdes av direkt kan ha berott på att jag satte in autonedstängning om processorn kom över 75 grader. Så vitt jag kommer ihåg så var vi tvugna att stänga den för att får datorn att funka för sisådär 4 år sen. Cpu:n ligger vanligtvis på 60 grader eller så.

Så finns det nåt sätt som jag kan komma in i bios inställningarna eller måste jag flasha om och mecka? Finns det nåt sätt att nollställa biosen till default?

Specsen är:
amd athlon xp 2000+
epox 8kae(eller liknande)

Permalänk

Re: ** moderkort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qribba
Finns det nåt sätt att nollställa biosen till default?

ja, det går att nollställa bios

vad är det för kyning på den? finns kylpasta? 60 grader är inte rolig temp (om nu den stämmer)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Geeks
SweClockers

Sätt en ordentlig rubrik för guds skull.

*Rubrik redigerad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hehe jo är tyskland just nu så jag hade inte manualen tillgängling tyvärr.
Finns det nåt standard sätt att resetta biosen eller är det olika för olika moderkort? Jag har inte tillgång till orginal skivan där biosen och grejs ligger på i guess? Den är schweden :(. Eller ännu bättre vore om man kunde sätta nåt slags default värde.

Min kylning är eh en av något slag taisol och det är kylpasta på

Permalänk

Manual finns ju annars att ladda hem från tillverkarens hemsida, annars är det bara att ta bort batteriet som sitter på alla moderkort och sätta tillbaka det efter 10-15sek så ska bios va resettat

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Ok nu har jag resettat biosen och kör allt på default värde. Testade både optimala värdena och failsafe värdena. Datorn börjar starta upp windows men sedan får jag massor med grafikproblem i form av olika färgade streck på skärmen och datorn hänger sig. Nu har jag verkligen inte en aning vad man ska göra. Nån som har någon idé?

Det funkar att köra i felsäkert läge dock