Permalänk
Medlem

orginal minne vs "pirat"

Jag har en Compac Pressario 5900T med 128Mb minne. Enligt någon vänlig här på forummet är det SDRAM 133MHz. Jag har sökt efter nya minnen och konstaterar att minnen som är speciellt till denna Compac är väldigt dyra jämfört med dom billigaste. Kingstone har t.ex. minnen för compac och sen har dom även minnen som bara heter SDRAM 133Mzh som är nästan halva priset.

Kan jag köpa dom billigare minnena eller måste dom specifikt vara tillverkade för Compacen?

Vad är skillnaden mellan dom olika minnena med snarlika namn men med väldigt olika pris. (SDRAM 133)?

Jag kör win XP pro SP2 på denna maskin (733MHz PIII). Jag tänkte köpa 256Mb till för att få en mycket snabbare maskin. Om jag köper 2x256Mb i stället, kommer det att kännas som en bra affär eller ska jag stoppa vid en 256:a.? (Det är en gammal dator som används som surf dator för frugan + att dom gamla minnena är ruskigt dyra jämfört med dagens DDR)

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk
Medlem

Ring och fråga Compac. Att det är PC133-minnen du ska ha är helt korrekt. Ifall Compac säger att det funkar med "vanliga" PC133 så kan du ju köpa beg, finns många som säljer såna betydligt billigare än ifrån affärerna.

Om frugan din bara ska surfa så lär det räcka med en 256:a till, fruntimmer brukar inte ha så många browsers uppe samtidigt Fast som alltid, desto mer minne desto bättre.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Ring och fråga Compac. Att det är PC133-minnen du ska ha är helt korrekt. Ifall Compac säger att det funkar med "vanliga" PC133 så kan du ju köpa beg, finns många som säljer såna betydligt billigare än ifrån affärerna.

Om frugan din bara ska surfa så lär det räcka med en 256:a till, fruntimmer brukar inte ha så många browsers uppe samtidigt Fast som alltid, desto mer minne desto bättre.

Om man nu ringer Compac, tror du inte att de skulle Säga att deras egna är det som gäller föra tt få in mer pengar?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Om man nu ringer Compac, tror du inte att de skulle Säga att deras egna är det som gäller föra tt få in mer pengar?

Det gör de säkert, då är det väl bara att låna ett standard pc133-minne av någon? Skadar ju inte att testa.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk

Compaq brukar vara luriga.
Det kan funka men det kan också inte funka.
Haft en del problem med compaqs. En bra sak med dem dock är att compaq minnen fungerar i vanliga datorer utan problem.
Det är tvärtom som det jävliga ligger.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Kingston säljer minnen som funkar till Compaq. Om vi inte ska bli som folk som tror på skördecirklar, UFO osv. så får vi lita på att Compaq kräver specialminnen.

I alla mina dagar har jag hört att Compaq kräver specialminnen och jag köper specialminnen till Compaq burkar.

Alternativ 2 är att du köper hyfsat dyra PC133 som du sedan troligtvis inte har någon användning för.
Jag beställde så sent som igår PC100 minnen från Kingston passande till en Compaq. Det är inte så kul att betala nästan 500 kr för 128MB PC100 men alternativet är att köpa en ny dator.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Tack, det låter som jag får "bita i det sura äpplet"

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakim
Tack, det låter som jag får "bita i det sura äpplet"

Och kanske fundera på om man verkligen ska köpa en Compaq igen i framtiden?

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Det var en företags hyr PC jag köpte loss. Nu har jag en ny hyr pc, en HP (som ju gått ihop med Compac). I den passade ett vanligt billigt DDR minne när jag ökade på med en 512Mb modul

Men visst, skulle jag köpa i butik blev det inte en märkes dator.

Visa signatur

Mvh
Tomas