AMD mot INTEL (Intel är snabbare med deras 965?)

Permalänk
Medlem

AMD mot INTEL (Intel är snabbare med deras 965?)

Nu har äntligen INTEL släppt en ny processor *EE965* och den verkar i de flesta fall kunna utklassa AMD's processor FX-60.

Vet att detta inlägg inte är så viktigt men ville skriva nåt till er självsäkra AMD fanatiker. Nu får ni inse att INTEL har tronen i processorvärlden.

Men allt handlar inte om prestanda. Den största fördelen med INTEL är att deras processorer fungerar.
Om det fortfarande finns argument till att välja FX-60 framför 965 så skriv dem gärna.

http://www23.tomshardware.com/cpu.html

P.S. Kul att retas ibland :P, Men jag hoppas på INTEL.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll va alla säger om intel köper endå inte en. "Vet är en riktig fanboy" Eller ja om intel kommer med en som kostar 1kr och är 1000ggr bättre en amd så kanske jag ska överväga de lite.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Hedersmedlem

900-serien är mer eller mindre helt ointressant om man är ute efter maximal prestanda i dagsläget. Att de sen drar ström som en halv villa (lätt överdrift) gör dem inte direkt attraktivare.

Till och med Intel har insett att Netburst arkitekturen är utdöende och skrotar den i och med nästa processorgeneration.

Vad det gäller driftsäkerhet så skulle jag med bestämdhet vilja påstå att det i dagsläget inte är någon som helst skillnad mellan ett AMD och ett Intel-baserat datorsystem i stabilitet såvida de är rätt konfigurerade. Ironiskt nog så har de flesta datorer som har krånglat för mig haft Intelprocessorer

Angående testet som du valt att bygga dina påståenden på så måste jag säga att det är troligen ett av de mest meningslösa benchmarksen man kan kör om man vill veta riktig prestanda, det är ungefär som att mäta 0-100 på en bil med drivhjulen upphissade från marken.

Främst anledningen till att välja FX60 är att den är snabbare i så gott som alla verkliga applikationer.

Sen bör man som alltid vara lite källkritisk, läs gärna samma test (fx60 vs 965) på anandtech
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2725
Där är resultatet inte riktigt det samma.

Sen är knappast någon av dessa processorer särskilt prisvärd heller. Men har man mycket pengar att bränna så ger det i alla fall lite kassatillskott hos tillverkarna

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Hm nu blev jag förvirrad...skriver detta på en Athlon 64 3000+ (socket 754) dator och jag måste helt enkelt inbilla mig att den fungerar....

Svårt att se meningen med denna tråd överhuvudtaget.
Kan du återkomma med något av substans?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Hm nu blev jag förvirrad...skriver detta på en Athlon 64 3000+ (socket 754) dator och jag måste helt enkelt inbilla mig att den fungerar....

Svårt att se meningen med denna tråd överhuvudtaget.
Kan du återkomma med något av substans?

Överallt på nätet kan man läsa om hur AMD x2 processorer ställer till problem när man t.ex. skall spela ett spel med UT motorn.
Är dock osäker på om X2 problemet även gäller FX processorn

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
Överallt på nätet kan man läsa om hur AMD x2 processorer ställer till problem när man t.ex. skall spela ett spel med UT motorn.
Är dock osäker på om X2 problemet även gäller FX processorn

Uppkommer inte dessa problem oavsett vilken dualcore-processor man använder?

Hur som helst är det väl spelen som är gamla och inte skrivna med tanke på att en dualcore-processor kan komma att användas, knappast ett fel hos själva processorn?

Jag börjar bli rejält trött på dessa flamebait-trådar btw. Minsta lilla pajkastning och denna tråd kommer att bli låst omedelbart. Så sakliga argument tack.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |